Wat een vreselijke situatie voor je!
Ik wil ook even reageren en wat ik zeg komt misschien wat bot over. Op het moment dat je geld tekort komt zijn er eigenlijk maar 2 opties. Ten eerste meer inkomen genereren, ten tweede uitgaven reduceren. Meer of anders is niet mogelijk. Jullie zijn al druk bezig met zoeken naar werk en ik hoop dat dat snel mag gaan lukken, dat is natuurlijk de fijnste en snelste manier om dit probleem op te lossen.
Als dat nou niet snel lukt (en dat weet je niet) moet je goed kijken naar je financien. Uit je verhaal blijkt dat je ongeveer 700-800 euro per maand tekort komt. Dat is heeeeeeel veel geld. In het begin kan je misschien nog leven op wat spaargeld maar wat ga je daarna doen? Waar ga je dat geld vandaan halen? Dit bedrag per maand interen betekent uiteindelijk schulden maken. Na een jaar is dit bijna 10.000 euro! Ik zal je zeggen, dan stromen de aanmaningen binnen en staan de deurwaarders op de stoep. Misschien wordt gas/water/licht wel afgesloten, wordt je wel het huis uitgezet. Dit is heel confronterend.
Daarom is het niet de vraag OF je moet bezuinigen op bepaalde zaken, NEE, je MOET nu bezuinigen om de schade beperkt te houden. Dat betekent dat alles wat niet nodig is eruit moet, dus ook internet, telefoon (oplossing prepaid is al aangedragen), peuterspeelzaal, alle extra's!
Natuurlijk is internet thuis handig en noodzakelijk voor solliciteren maar in bibliotheken en bij het CWI (hoe heet dat tegenwoordig waar je als arbeidszoekende ingeschreven staat) is gratis internet beschikbaar. Of kan hij niet bij familie kijken? Tijd zat op dit ogenblik lijkt me. Het is nu niet de tijd om het slachtoffer uit te hangen, jullie zullen moeten ingrijpen, anders wordt de situatie alleen maar nijpender.
Ik hoop dat dit berichtje het licht doet branden voor jullie. Stress is op dit ogenblik niet fijn voor jou en de baby, maar kinderen kunnen heus wel wat hebben (en dat kan ik uit eigen ervaring zeggen). Juist door actief te zoeken naar besparingsmogelijkheden kan je het stressniveau verminderen en dat is op lange termijn alleen maar gunstig. Doe je het nu niet, dan zal de stress alleen maar toenemen de komende maanden.
Tot slot: heb je al gedacht aan het verkopen van overbodige spullen op marktplaats? Kan ook tijdelijk wat geld opleveren.