Het gaat zo langzaam

allo allemaal,
Onze dochter is net 1 jaar geworden en ze is slechte eter. Ze wil geen brood, spuugt ze uit. En wil alles ook nog gepureerd hebben.
Ze krijgt dus nu voor ontbijt en lunch pap: tussen de 120-150ml. Meer krijg ik er gewoon echt niet in. Ze gaat dan kokhalzen.En de pap mag ook niet te dik zijn want dan gaat ze ook kokhalzen.
Ik doe er ongeveer 3 kwartier over om haar dus die 120-150ml pap te geven. Elk hapje houdt ze eerst een tijdje in haar mond voordat ze het doorslikt. Dit doet ze ook met fruit en haar avondeten.
Haar schema is:
08:00 uur 120-150ml pap
10:30/11:00 uur fruithap
12:00 uur slapen (geef haar eventueel wat melk)
Als ze wakker wordt krijgt ze 120-150ml pap
17:00/18:00 avondeten+yoghurt
19:30/20:00 uur 200ml papfles
Tussen 20:00 en 06:00 uur nog 2 keer borstvoeding.

Tussendoor krijgt ze nog water en/of thee en rijstwafel.
Verder wil ze melk en ook de papfles niet drinken uit fles of (tuit)beker, dus ik geef haar dat met een lepeltje. Het is echt een heel gedoe. Maar ja, je moet toch wat.
Tot februari kreeg ze nog volledig borstvoeding en ik wilde eigelijk stoppen ermee, maar ik ga niet 's-avonds en 's-nachts zitten hanessen met melk en een lepeltje dus dan krijgt ze nog bv. Het hele fles gebeuren is een rampenplan gebleken. Bij 6 weken hebben we haar proberen te laten drinken uit fles met gekolfde melk. BIj 6 maanden, zijn we weken bezig geweest. Met veel gekrijs en een gestressde moeder ging dat. En toen bij 9 maanden weer. En bij 13 maanden hebben we de nknoop doorgehakt en gebrobeerd met een lepeltje en toen wilde ze het wel.

Heeft iemand tips hoe ik mijn dochter beter en sneller kan laten eten. Want ik heb totaal geen plezier meer in het eten geven. Mijn geduld raakt op.
We hebben trouwens geprobeerd om haar te laten eten volgens de Rapley-methode, maar daar wil ze niets van weten, alleen broccoli lust ze zo uit het handje.............
Ik hoor graag jullie ervaringen
groetjes Chantal
 
 


Hallo Chantal,
Wat vervelend dat het eten en drinken niet lekker loopt zeg. Ik kan me voorstellen dat je er soms even helemaal "kriegel" van wordt.
Bij ons begon het eerst ook met de fles: daar wilde Stan (nu 18,5mnd) niets van weten, hij had veel liever de tiet. Wel heel trouw rond 6 weken (zo hoort het officieel hoorde ik van bv-deskundige) fles geintroduceerd en dit ging goed. Je hoort nadien elke week een paar keer de fles aan te bieden om zo te techniek te onderhouden. Op een gegeven moment ging het goed en hadden we het een paar weken niet gedaan. Dat had ik geweten; meneer weigerde uit de fles te drinken. En juist nét een week voordat hij naar het kdv zou gaan.... Op een dag ging toen bij mij de knop om: je krijgt vandaag alleen afgekolfde bv uit de fles. Uiteindelijk koos hij eieren voor zijn geld en dronk uit de fles. Maar het heeft heel wat tranen gekost, zowel bij hem als bij moeders. Ik kan me jou frustraties heel goed indenken. Soms.... word je er helemaal #$&@ van.
Wat me aan jou verhaal opvalt, is dat je dochter wél een rijstewafel wil eten, maar geen brood. En de structuur van de rijstewafel is juist veel harder en grover dan van brood. En als je haar een stuk brood in handen geeft? Mijn zoontje wil het vanaf 14 maanden allemaal erg graag zelluf doen. Het is krijsen als hij gevoerd wordt, maar als hij het bordje voor zich heeft staan dan is hij ineens helemaal geinteresseerd in het eten en doet het dan zelf (met handen in combi met vork/lepel). Het lijkt er op dat hij zelf graag de controle wil hebben.
Aan het gedrag van je dochter te merken vindt ze grove stukken niet fijn. Ik werk zelf als logopedist in de verpleeghuiszorg en ook met clienten met slikstoornissen. Tijdens de studie heb ik ook wat gehad over eet- en drinkproblemen bij kinderen. Uit je verhaal maak ik op  dat  het weigeren van grovere stukjes  kan komen door een verhoogd gevoel in de mond. Maar het is dan wel weer tegenstrijdig met het eten van de rijstewafel en stuk broccoli. Als je de pap geeft, probeer eens met de lepel extra druk te geven op de tong. Dit kan het afhappen stimuleren, evenals de inzet van het slikken. Wie weet, helpt dit. Lukt het ook niet om de structuur van het warm eten langzaam op te bouwen naar grof?
Wat voor lepel gebruik je met het eten? Ik zou zelf kiezen voor een klein plastic lepeltje, bijvoorbeeld die van N*by. Deze geeft de minste prikkels.
Wat betreft het drinken: de thee en het water gaan ook met een lepeltje? Of wil ze dit wel uit een beker? Het kan zijn dat melkproducten geassocieerd worden met de borst en dat ze dan gaat weigeren. Ik kan niet uit je verhaal opmaken of  je wel eens drinken met een rietje hebt geprobeerd. Ik zou  dan eerst met een pakje drinken beginnen: zachtjes knijpen in het pakje zodat er al wat drinken uitkomt en hopen dat ze er aan wil zuigen.

Mocht het toch een voortdurende strijd blijven en je dochter blijft achter in het groeien, dan zou je kunnen overwegen om dit verhaal bij je huisarts neer te leggen en te vragen of een (ziekenhuis-)logopedist hierbij ondersteuning zou kunnen bieden.

Als ik mijn berichtje teruglees is het een heel verhaal geworden, maar ik hoop dat je hier wat aan hebt. Veel sterkte en succes!

Groetjes Marieke
mv Stan 04-09-04

en nu maar hopen dat het forum mijn berichtje plaatst.... grrr...hij heeft de laatste 2 dagen aardige kuren...
 
Hoi Marieke,
Dank je wel voor je reactie.
Water en thee drinkt ze uit een tuitbeker en ik probeer haar ook wel eens te laten drinken uit een gewone beker. Rietje heb ik nog niet geprobeerd. Zal dat ook enens doen.
Elke dag bij de lunch bied ik haar brood aan. Ik leg het dan op haar tafeltje. Ze speelt ermee. En zo nu en dan beland er wat in haar mond, maar daar sabbelt ze dan op en spuugt het dan weer uit. En uiteindlijk belandt al het brood in kleine stukjes op de grond. Van de rijstwafel eet ze ook niet echt veel. Maar wel meer dan brood.
Vandaag heeft ze weinig zin in eten. Bij alles (pap, fruit) zit ze te kokhalzen. En ben steeds bang dat ze alles weer uitspuugt. Maar vandaag heeft nog niet gespuugd. En elk hapje zit wel bijna een halve minuut of langer in haar mondje voordat ze het doorslikt. Volgens mij gaat ze binnenkort de pap ook weigeren. Wat zou ik haar dan moeten geven??????
Het lijkt wel of het steeds moeilijker wordt haar eten te geven. Ik kijken het nog even paar dagen aan. Anders toch naar het cb. Moet eigelijk pas weer in mei. Maar dit is echt niet leuk meer.
Ze krijgt eigelijk bijna alleen maar vloeibaar eten binnen. De pap is nog net niet yoghurt dikte. Heb net geprobeerd weer dikker pap te geven. Maar ze gaat daar echt bijna van over haar nek. En het blijft gewoon 2 minuten in haar mondje en spuugt het dan uit.
De laatste 2 dagen geef ik haar maar bv ipv papfles voordat ze 's-avonds gaat slapen. Want het is gewoon niet meer leuk. En het is makkelijker dan papfles geven. En dan voed ik haar om ca. 23:30 uur en tussen 04:00 en 05:00 uur en ze drinkt dan bijna 2 borsten leeg.
Gelukkig is ze verder een vrolijke meid en ze is heel actief.
En ze is net nog niet te licht qua gewicht (nog binnen de gemiddelde curve) , tenminste in januari. Weet niet hoe zwaar ze nu is.
groetjes Chantal
 
Hoi Chantal,
Wat vervelend voor je dat je dochter zo slecht eet. Ik kan me voorstellen dat je geduld opraakt.
Jouw verhaal lijkt wel een beetje op het verhaal wat ik gezien heb op netwerk.
Over etenweigeren.
Dit waren ook kindjes die eerst wel aten maar op een gegeven moment alles uitspuugden.
Ik zou als ik jou was niet naar het consultatiebureau gaan maar naar de huisarts en een verwijzing vragen voor de kinderarts.
Ze weigert zo veel dat ik denk dat het consultatie bureau hier niet zoveel ervaring mee heeft. (of je moet als uitzondering op de regel een heel goed cb hebbem.)
Groeten Marieke moeder van Rick en Joost.
Wel fijn dat ze de borst nog wel wil dan krijgt ze in ieder geval wel de meeste voedingstoffen binnen die belangrijk zijn.
 
Hallo allemaal,

Een nieuwe dag, nieuwe kansen........vanmorgen heeft onze dochter niet veel gegeten. Ze begint nu ook al de pap weigeren. In een uur tijd heeft ze ongeveer 80ml pap op.
En ik heb haar ook even geprobeerd weer brood te geven. Doe ik in principe elke dag. Want je weet maar nooit. Maar vandaag heb ik haar ene vorkje bij gegeven en dat vond ze erg interessant. Ze probeerde in het brood te prikken. En soms lukte dat en dan deed ze het in haar mond. Ja, ja,nee.......sabbelen, sabbelen en uitspugen......en zo heeft ze heel veel stukjes (ongeveer een half broodje) in haar mondje gehad. Maar ze spuugt alles weer uit. Niets heeft ze doorgeslikt.
Ik word echt radeloos ervan. Want pap vindt ze niet echt lekker. Maar ja, ze moet toch eten. Als ze geen pap wil en ook geen brood. Wat kan haar dan geven?????
Borstvoeding krijgt ze in principe alleen 's-nachts. Maar als ze helemaal niets eet dan moet ik denk toch overdag ook maar bv geven. Want alleen water en thee is niet echt voedzaam.
Want om nou steeds melk met een lepeltje te geven zie ik niet zitten.
Maandag bel ik met het cb en misschien moet ik inderdaad naar een logopodiste met haar.

Help een wanhopige moeder
groetjes Chantal
 




Hoi Chantal,
Ik wil je even een  onder de riem steken. Je/jullie hebben het niet makkelijk en alles draait op een gegeven moment rondom het eten en drinken. En het is gelukkig heerlijk dat je nog de borstvoeding hebt. Hiermee kan je je dochter troost bieden en ook nog de hoog nodige voedingsstoffen.
Wat me nog niet duidelijk is, is hoe je dochter zich gedraagt als je haar eten/drinken geeft. Wordt ze boos, of blijft ze net zo "vrolijk" als wanneer je niet bezig bent met eten/drinken? Probeer het eens te observeren hoe haar gedrag verandert als je met haar gaat eten. Eet je zelf er ook bij? Bij ons is iemand zien eten, zelluf ook graag willen eten. Soms heel vervelend als je zelf even tussendoor iets wil snacken, maar ja, ook weer goed voor de lijn... Misschien gaat het beter als je man/vriend eten geeft en jij even weg gaat?
Mijn naamgenoot had in een stukje hiervoor een documentaire van Netwerk genoemd. Dat ging over kinderen met slik-/eet-angst. Dit was maandag 6/13 maart of laatste maandag van febr? Via internet is de uitzending vlgs mij nog te bekijken. Die kinderen aten helemaal niet en waren volledig afhankelijk van sondevoeding. Daarnaast hadden de meeste kinderen een medische voorgeschiedenis: prematuur of een lichamelijke/verstandelijke beperking. Zo erg is het bij jullie niet, je dochter wil in ieder geval nog aan de borst en een paar hapjes van het een en ander nuttigen. Maar contact opnemen maandag met huisarts zou ik zeker doen om het een en ander in gang te zetten.
Nogmaals, even een . En hoe moeilijk het ook is; probeer rustig te blijven.

Groetjes Marieke
 
Hoi Marieke76,
Ik vind het echt fijn dat je zo meeleeft en meedenkt. Bedankt.
Bijna bij al haar "maaltijden" eten wij ook, of alleen haar broer. En meestal is ze ook wel vrolijk en ze kijkt gewoon weg als ik met het lepeltje eraan kom.
Soms is ze ook gewoon wat sjacherijnig als ze het weer etenstijd is. Maar meestal hapt ze dan wel.
Maar vandaag wil ze echt niet. Straks is het weer tijd voor haar pap....ben benieuwd wat ze doet.
En normaal eet ik nu niet, maar ik ga nu maar ook iets eten, om haar te stimuleren. En veel afleiden met speelgoedjes, vooral speelgoedjes die geluid maken.

Ze krijgt kennelijk nog steeds genoeg binnen. Ze heeft goeie plasluiers (dat komt vooral door de bv die ik geef-alleen mijn man vind dat ik nu niet weer overdag bv moetgaan geven-sorry hoor. ze heeft toch vocht nodig. En als ze al wenig pap, water en thee drinkt, maar wel bv dan doe ik het gewoon, daar zijn die borsten toch voor) en ze is lekker vrolijk en is heel actief. Sinds vandaag kan ze op het kastje met de speelgoed bakken klimmen......dus dat doet ze nu steeds. Wel heel gevaarlijk want het is trapsgewijs en de hoogste is iets meer dan een meter hoog.....nu zit ze er weer op. Moet iets verzinnen om dat te beveiligen.......
Haar vrolijke en actieve gedrag maakt veel goed. Maar het is een hele zorg dat eten en drinken. Daar draait het nu allemaal om en dat vind ik maar niks.
Ik ga nu maar haar pap maken.....
nogmaals bedankt voor je "hart onder mijn riem"
groetjes Chantal
 
Hoi, hier ben ik weer even. Even goed opgelet bij het pap geven.
Net pap gegeven. Echt leuk vond ze het niet. Was wat aan het jammeren. Ze doet wel haar mondje open voor een hapje. Maar houdt vervolgens het hapje in haar mond. Heb de tijd bijgehouden. Langst was 5 minuten. Dat is toch niet normaal. Ze wil kennelijk wel anders doet ze haar mondje niet open. Maar dooslikken vindt ze kennelijk niet leuk, niet lekker, niet fijn.....weet ik veel. Ook met brood.
En het gekke is avondeten en yoghurt gaan redelijk goed. Ik geef haar wel een potje (6mnd) zonder stukjes.
Ze heeft trouwens net ca. 100ml pap op. Iets meer dan vanochtend.
En nu speelt ze met brood. Ik blijf het proberen. En de ene keer krijgt ze eerst brood en dan pap en de andere keer andersom. En ze drinkt thee uit tuitbeker.
trouwens iedereen bedankt die met tips komen.
Groetjes Chantal
 
Terug
Bovenaan