Het gaat zo langzaam

Hoi Monique,
Ik heb je berichtje gelezen......en het dan zijn de eet-problemen met mijn dochter niets vergeleken als jullie problemen. Sonde-voeding......operaties... voor zijn klein meisje.
Ik leef heel erg met jullie mee. En ik kan me helemaal voorstellen dat jullie nu ook even stoppen met het proberen. Maar, ze is pas 6 maanden. Ik ben pas bij 7 maanden begonnen met bijvoeden (fruit en groente).
Dus ik zou me daar inderdaad nog maar niet druk om maken.

Vandaag was een redelijke dag met onze dochter. Ze heeft zowaar eens uitgeslapen. Om half 9 werd ze wakker...... mijn man zei nog nee hoor het is al half 10...... oh ja helemaal vergeten. Nu komen we helemaal in de war met haar schema.... Pap vanmorgen. Met moeite 100ml binnen gekregen. Ze moest al huilen toen ze de lepel zag. Maar bij veel afleiding ging het redelijk. Fruithapje (banaan, liga en een beetje yoghurt gepureerd) ging ook met moeite maar wel helemaal op. Happen op zich gaat dus wel, maar dat doorslikken. En zoals ik al geschreven heb, ik geef haar toch elke dag brood, want wie weet begint ze het opeens te eten. Ik zet het neer, en ze mag doen en laten ermee wat ze zelf wil. En vandaag heb ik het op tafel gezet met een vorkje en ze kroop wat rond en dan weer naar de tafel om ermee te spelen. En later toen ik ging opruimen, lagen er nog 2 kleine stukjes in. En nog een klein stukje op de grond. Ze had zowaar bijna een halve boterham op.
En ik ben aan het experimenteren met het eten. En probeer alle adviezen die ik hier krijg uit. En vandaag maar weer eens brocolli en bloemkool gemaakt. In een bordje en haar dan zelf laten eten (dat deed ze altijd al hiermee, maar 3 dagen geleden gooide ze het weg en als ik een stukje in de mond deed dan spuugde ze het uit) En ze begon lekker te eten. En had wat vlees en aardappel gepureerd, en dat ging met moeite. Misschien zit ze in een overgangsfase, dat ze nu toch over wil gaan op stukjes, maar weer niet bij alles wat ze verslikt nou ja, meer stikken, in stukjes. Reglematig moet ik haar ondersteboven houden en op haar rug kloppen. Soms wel paar keer per dag. Misschien komt daar ook wel haar slikproblemen vandaan.....ik zit ook maar wat te gissen.
En ik geef haar ook weer lekker borstvoeding overdag. Want om nou ook nog met de melk en papfles moeilijk zitten te doen met een lepeltje. Ik wil haar niet te veel plagen, want ze gaat al huilen als ik de fles en lepel pak. Dus daar gewoon even rust. Want aan de borst drinken vind ze echt heerlijk. Dus dat gun ik haar dan ook.
Dus al met al een redelijke dag. Beter dan gisteren.
Nogmaals iedereen bedankt
groetjes Chantal
 
Lieve Moeders,

Ik heb alle problemen met eten gelezen, wat een ellende!   Sterkte de komende tijd en ik hoop dat het snel beter gaat.

Mijn dochter lust heel graag opvolgmelk van Nutrilon: Hypoallergeen. Soms met een paar schepjes rijstepap of smulpap van Nuticia. Misschien valt het eten, de gewone melk, opvolgmelk of borstvoeding niet goed in  het buikje  van uw baby?

Probeer eens, baat het niet dan schaat het niet, zou mijn oma gezegd hebben.

Nog maal veel sterkte.
 
Goeiemorgen allemaal,

Wat een nacht. Dochterlief was van 23:00 uur tot en met 02:00 uur wakker. Mijn man heeft zich met haar beziggehouden. Ik kon het niet meer. Werd er helemaal kribbig van. Volgens mij komt het door de zomertijd. Haar hele ritme lag gisteren overhoop.
Vanochtend in 45 min. 80ml pap. Meer durfde ik niet te geven omdat ze bij elke hap begon te kokhalzen.
Heb jgz-lijn gebeld. Verpleegkundige gesproken. Wat een verschrikkelijk mens was dat. Niet echt aardig. Zij denkt dat mijn dochter gewoon weet wat ze wil en dat is bv. En dus eet ze nu zo slecht. Waarom nu opeens. Al 2 maanden kreeg ze overdag geen bv meer. En eten is altijd ak eeb probleem geweest en het gaat steeds moeilijker..... haar advies om op vaste tijden haar eten aan te bieden (doe ik al) maar dan niet zo lang haar eten te geven, alleen maar 20 minuten....en dan stoppen. Oh, dan heeft ze misschien maar 20ml op.......?!?!?!?! Drinken alleen in gewone beker aanbieden......wat??? Ik ben al lang blij als ze wat water en/of thee drinkt uit tuitbeker. Ontbit moet ik pap doen, lunch brood met beker melk.....en dan fruit en groente in stukjes. Dus kortom dochter laten verhongeren?
En 's-nachts geen bv meer. Hebben we al geprobeerd, ze huilt dan voor uren en slaapt helemaal niet. Zij vindt het een opvoedkundig probleem. En niet een eetprobleem. Ligt het dus aan mij? Doe ik het niet goed? Ik wil alleen dat mijn dochter genoeg binnen krijgt en groeit. Sommige dingen kan ik haar gelijk in geven. Ik moet gewoon niet meer zo lang aan tafel met haar. Want dat weet ze nu, en misschien als ik inderdaad maar 20 min. aan tafle met haar ga zitten dat ze dan misschien beter gaat eten. Wie weet?
We proberen ook al weken haar te laten drinken uit gewone beker maar dat weigert ze pertinent.
Hoe ver moet je gaan hierin? ALs ik alles doe wat deze verpleegkundige zegt dan zou mijn dochter dus maar misschien 50-100ml pap, en maar een heel klein beetje fruit en groente binnen krijgen en misschien 50-100mll drinken per dag binnen krijgen.......
Ik weet het gewoon niet meer. Zij vindt wel dat er nog verder gepraat moet worden, dus zij geeft het door aan de wijkverpleegkundige. Ik wacht dat nog even af. En ondertussen ga ik nog verder kijken mbt het kokhalsreflex probleem en ga dan nog naar huisarts en vragen voor logopediste.
Ik wil gewoon zeker weten dat het geen "medisch" probleem.
Misschien heeft die verpleegkundige wel gelijk en is het een opvoedkundig probleem. Maar ik denk het niet.
Heb wel even flink gehuild toen ik de telefoon had neergelegd. Want het doet je toch wel wat als iemand zegt dat het opvoedkundig probleem is, want dan ligt het aan mij/ons. En ik begon helemaal te twijfelen aan mezelf .......
Okay dit is wel weer even genoeg
Groetjes Chantal
 
Hoi Chantal,

Wat een toestand allemaal , Een opvoedprobleem dat is makkelijk gezecht, je kunt je kind niet dwingen om te eten ,
Misschien kun je is proberen om haar een dagje gewoon te laten eten op vraag ze moet dan wel honger krijgen en wie weet. Hoe lang krijgt ze al borstvoeding? Misschien is het voor haar de gewoonte geworden dat ze niet zelf iets hoeft te doen om te eten . Schrijf het dan op wat je geeft en wat ze zelf heeft gegeten.Zo ken ik ook iemand die kleine is gewoon gezond geboren maar als die niet wil eten dan doet hij het ook niet .Wat haar ook vaak heeft geholpen is tegen je kind praten van als jij niet eet , Ik zit er niet mee dan word je maar ziek. klinkt raar maar om één of andere reden hielp het wel . Hij keek haar zo aan van: o jee mijn spelletje om mijn moeder uit te testen is over en begon weer wat meer te eten.
mijn logopediste heeft ooit verteld dat je dat gerust voor en dag kunt proberen.
In het umc doen zo ook zo iets ,ze gaan dan de honger opwekken door de provoceren.


 
‘Hongerprovocatie’ is de naam die is gegeven aan een bepaalde
intensieve behandelmethode voor zuigelingen en jonge kinderen met
chronische voedingsproblematiek.

Wat is hongerprovocatie
 
Hongerprovocatie is een vorm van intensieve gedragstherapie, waarbij
de kinderen in relatief korte tijd het hongergevoel opnieuw leren
herkennen. Deze behandeling is succesvol bij kinderen tot een leeftijd
van anderhalf à twee jaar.

 
Ik vind niet dat het probleem bij de ouders mag liggen, chronisch niet willen eten heeft niet altijd met opvoeding te maken
Vaak zijn de kinderen tegenwoordig zo wij en eigenzinnig dat ze zelf willen bepalen hoe en waneer.

Ze willen ook vaak niks doen onder dwang door opleggen van dingen .
BV. je moet nu eten daarop reageren ze niet en doen ze het juist niet  , ze willen vaak   zelf bepalen waneer ze willen eten en hoeveel .
Klinkt raar maar ga maar eens op de biebliotheek kijken of je een boek kunt vinden
wat over nieuwetijdskinderen gaat en problemen met eten. of bij een esoterische boehhandel
Vaak zul je een verband vinden met deze twee dingen.
baad het niet dan schaadt het niet is altijd mijn mening
Mijn schoonvader heeft een praktijk"" magnetiseur en helderziende"" hij krijgt vaak ouders met kinderen die niet of weinig willen eten.
Het is geen modeverschijnsel of te wijken aan gedrag van de ouders   maar iets wat gewoon erg aanwezig is.
Misschien heeft ze een blokkade in het lichaam waardoor ze problemen heeft met eten.
Ga eens kijken voor boeken en zoek eens contact met een osteopaat

groetjes monique


Groetjes monique
 
Hoi Chantal,


Eerst even een
Inderdaad niet leuk als een verpleegkundige je via de telefoon gewoon even zegd dat het een opvoedkundig probleem is, waarschijnlijk heeft ze niet eens een echt duidelijk beeld gekregen van de situatie.
Ik denk dat je wel degelijk moet gaan kijken of het ligt aan het kokhalsreflex, want als dat zo is kun je nog zo'n goede mama zijn maar dan gaat het echt niet lukken.

Al haar tips is wel wat voor te zeggen maar om ze allemaal tegelijk toe te passen ga je gillend gek worden bovendien krijg je dan geen slaap meer waardoor de situatie alleen maar slechter wordt want jij bent al helemaal stuk en hebt je nachtrust hard nodig. In mijn andere stukje had ik geloof ik ook al geschreven dat je max 30 minuten aan tafel moet gaan zitten en dan gewoon het eten weg halen. Het principe van het uithongeren is dat je kindje dan beseft dat ze wel moet gaan eten als ze het aangeboden krijgt. En blijkt vaak goede resultaten te geven bij peuters die niet willen eten.Maar je moet dan natuurlijk geen alternatief gaan geven  als ze van tafel zijn.
Probeer ook een regelmaat te krijgen nu met het omstellen van de klok is die natuurlijk ver te zoeken. Ik weet niet of het bij jullie mogelijk is qua werk maar je kunt de klok ook langzaam verschuiven.

Nogmaals heel veel sterkte
 
jeetje wat een problemen allemaal, ik zou een afspraak maken bij de huisarts, en een doorverwijzing vragen naar de kinderarts. Kijk eerst is of het niet iets medisch is.

Aan de andere kant, vindt ik wel dat ze  veel melk, joghurt drinkt. Melk en melk producten vullen heel erg, en als je 's nachts bv geeft dan zal ze overdag ook niet zo veel honger hebben en zeker niet voor het ontbijt en een kind van 1 jaar heeft 's nachts ook geen voeding meer nodig, je bent het op deze manier aan het verleggen. Het klinkt hard, maar als ik jouw was zou ik 's nachts niet meer bv geven, gewoon de laatste melk voor het naar bed gaan (8 uur) daarna niks meer, het wordt namelijk ook een gewenning, als ze wakker word zou je haar wat water kunnen geven.  Zal wel even wennen zijn voor haar maar naar een paar nachten weet ze het wel.  

Succes in elk geval
lia
 
Hallo allemaal,
Ik trek het niet meer. Ik wil rust van dat eetgedoe. Het liefst zou ik gewoon helemaal stoppen met de pap en boterhammen en gewoon borstvoeding gaan geven. Even een paar dagen geen gedoe. Maar ja is dat slim. Waarschijnlijk niet. Met de lunch is het vandaag helemaal mis gegaan, ben boos geworden, gaan shcreeuwen en geforceerd haar pap gegeven......natuurlijk begint ze dan te krijsen. Ging met dingen smijten en mijn arme zoontje van 3 jaar die lief zat te eten kreeg ook de wind van voren.
Abrupt gestopt met eten en beide kinderen naar bed gebracht. Eerst mijn zoon (heb wel eerst met hem gepraat en mijn excuses aan hem aangeboden) en daarna dochter naar bed. Wel de borst gegeveven. Ze krijgt altijd melk voordat ze gaat slapen. Dus nu de borst ipv kv.
De regel van 30 minuten eten en dan eten weghalen ga ik wel aanhouden vanaf nu.
Ik zit nog wel met een vraag. Wat zal ik doen? 2x pap (ontbijt en lunch) of toch maar 1x brood wetende dat ze dan dan eigelijk niets binnenkrijgt????
Heb net boodschappen gedaan, maar briefje vergeten en dus ook alternatieven voor brood, zoals cracotte van Lu en andere dingen.
Het eten is nu echt een strijd geworden. Ik wil dat ze eet, en ze eet wel , maar de manier waarop en de hoeveelheden wordt ik helemaal wanhopig van. En natuurlijk voelt ze mijn wanhoop en stress.
Op het moment wil ik geen moeder meer zijn, ben het zat en als ik geweten had dat het zou zijn met deze 2e was ik nooit aan een 2e begonnnen. En het moment dat ik dat denk of zeg voel ik me alweer schulidig want ze is een mooi en lieve meid waar ik heel veel van houd.

Ik wacht nog even op wijkverpleegkundige wat zij gaat zeggen en dan naar huisarts.
groetjes Chantal
 
Terug
Bovenaan