Het gaat zo langzaam

Hoi Renee,
Dank je wel voor je reactie. Je hebt inderdaad gelijk dat we in een vicieuze cirkel terecht waren gekomen. Ik was zeer gestresst doordat zij bijna niets at. Want de hoeveelheden die ik je hebt doorgegeven zijn de hoeveelheden van de laatste 2 a 3 dagen. Want 2 tot 3 weken geleden ging ze steeds slechter eten. En ze at maar 100-150ml pap per dag en thee/water en de borst. Ze wilde bijna niets meer. En toen begon ik dus mijn verhaal hier op te schrijven. En ze eet dus sinds 3 maanden ook weer eens brood.......
En nu ik bij mezelf de knop heb omgedraaid en "probeer" positief aan de eettafel te gaan zitten. (want voorheen werd ik al gestresst dat ik over een uurtje weer met haar moest gaan eten. En dat voelt zij natuurlijk heel goed aan. En sinds ik positief ben, eet ze dus bijna 2x zoveel.
Ik weet niet precies wat haar gewicht nu is. Maar toen ze 11 maanden was (eind jan) was 7,5kg en 73,5 cm. In lengte is ze gegroeid, dat merk ik aan de kleren. Maar in gewicht weet ik echt niet hoeveel ze nu weegt. Dinsdag heb ik dus die extra afspraak op het cb.....moest eigelijk pas weer in mei.
Dus ik laat je dinsdag wel weten hoe zwaar ze nu is.
Ze is net als haar broer klein van postuur en ook heel dun. Maar dat waren mijn man en ik ook als baby. En zowel Jarno als Leanne zitten net niet onder het laagste gemiddelde qua gewicht. Qua lengte zijn ze allebei gewoon gemiddeld.
Ik ken zelfs een baby die is van 9 maanden jonger dan Leanne en die weegt bijna evenzwaar........!!!!!!! Wat een groot verschil he. Als ouder kun je je dan flink zorgen maken over het gewicht van je kindje. Dat deed ik wel met Jarno, maar toen merkte ik al dat dat niets zegt.....dus ik maak me daar geen zorgen over, zolang Leanne maar niet afvalt.
Tijd voor fruithapje voor Jarno en Leanne, en we krijgen visite van een vriendin met 3 kinderen.....3 zoons (4 maanden, bijna 2 jaar en een van 3 jaar)
groetjes Chantal
 
Goeieavond allemaal,
Vandaag was het weer een goeie dag. Leanne gaat steeds beter eten en ik voel me ook steeds beter. En ik krijg weer plezier in het moeder-zijn. En mijn kinderen en ook mijn man merken het. En dit komt grotendeels toch door jullie adviezen. Dus nogmaals heel erg bedankt.
Vandaag had ik geen zin in koken en we hebben roti gehaald bij een surinaams tentje hier. En Leanne heeft er heerlijk van zitten smullen. Volgens mij heeft ze niet echt veel binnen gekregen, maar ze heeft wel lekker met het eten zitten spelen. Dat hoort er ook bij. En ze ligt nu heerlijk te slapen.
Met die zomertijd heeft ze wel moeite met in slaap komen 's-avonds, maar 's-morgens wordt ze later wakker. Voorheen werd ze wakker tussen 5 en 7. Nu wordt ze wakker tussen 7:30 en 9 uur. Heerlijk gewoon, voor mij is dat uitslapen. Jarno is altijd een goeie slaper geweest, zomer- of wintertijd heeft geen invloed hem. Hij slaapt gewoon.
We hebben onverwacht, nou ja onverwacht voor mij, 2 logeetjes (2 meisjes, 6 en 8 jaar) te logeren. Mijn man was het vergeten te vertellen dat ze vandaag kwamen. Wel erg leuk, maar ook erg druk. Leanne is gewoon op tijd naar bed gegaan. Maar Jarno mocht langer opblijven. Dus was vandaag pas laat klaar met het kindergebeuren. Heb nu eindelijk even tijd voor mezelf. Maar ik duik straks ook lekker mijn bed. Ga laatstte dagen ook wat vroeger naar bed en dan ook nog wat uislapen. Dus langzaamaan haal ik wat slaap in.
Groetjes Chantal

 
Jippiedepippie! Fijn dat het steeds beter gaat, zowel met jou als je dochter!

Stan heeft ook wel wat last gehad van "de klok". Hij ging 's avonds wat moeilijker inslapen. Hij was altijd wel een goede uitslaper, maar nu wordt hij gemiddeld een half uurtje eerder wakker; 8.00 uur in plaats van 8.30 uur. Dat is net even omgekeerd dan bij Leanne. Maar ja, ik geloof dat dit een luxe probleem is als ik het vergelijk met vrienden van ons. Hun zoontje van 7 staat om 5.00 uur 's ochtends al te springen naast/op hun bed.
Hm, lekker trouwens dat je bij verassing 2 logees (logés?...grrr) over de vloer hebt. Maar ja, gelukkig gaat het nu beter met je en kan je wat meer "verdragen".
Fijn weekend!

Groetjes Marieke
 
Chantal,
Heel knap van je, je blijft proberen. Ben benieuwd of de huisarts je doorverwijst. Als dit niet het geval is zou ik toch op een of andere manier  z.s.m. contact opnemen met kinderarts (plus logopedist). Wij hebben dit na aanhoudend huilen van ons  zoontje pas na drie maanden gedaan (volgens consultatiebureau was er niks aan de hand "hij kwam goed aan" volgens huisarts een koemelkallergie -bleek te kloppen maar het constante huilen werd niet veel minder). Uiteindelijk toch maar naar kinderarts gegaan, wilde hem meteen op laten nemen ter observatie (!), volgens haar zou hij naast koemelkallergie ook een reflux kunnen hebben en wilde hiervoor niet zomaar medicatie geven zonder observatie. Bleek inderdaad reflux te zijn. En onze zoon veranderde  van huilbaby in  een blije baby -met blije ouders. Hij  is nu 8,5 maand. Ik heb nu alleen nog maar spijt dat ik niet veel eerder naar  kinderarts gegaan ben. Het consultatiebureau en huisarts kunnen veel maar zeker  niet altijd alles weten.  Wat dat betreft ben ik  te goed van vertrouwen geweest. En je moet al helemaal niet luisteren naar een verpleegkundige die per telefoon  zegt dat het een opvoedprobleem is, laat je niet vanalles aanpraten.
Mocht kinderarts niks kunnen vinden dan weet je in ieder geval dat er waarschijnlijk niks medisch aan de hand is en kun je verder kijken via logopediste of anders. Kortom ik wil je met bovenstaande gewoon even laten weten dat je niet alleen staat. Heel veel succes met alles
Groetjes Irit.
 
chantal,
heb geloof ik te snel gereageerd, heb bovenstaande berichten dat het weer stuk beter met je dochter gaat niet gelezen, stom stom. Hartstikke mooi!! Ben blij voor je
Groetjes Irit
 
Hoi,

Ik heb alleen jouw berichtje gelezen en niet wat anderen hebben gereageerd, want er is echt hier veel op gereageerd, misschien zeg ik dus hetzelfde wat al gezegt is maar goed...

Wat mijn opviel is dat je kindje savonds en snachts nog zoveel voeding krijgt...waardoor ik zoiets heb..dag en nacht wordt omgedraaid, een avondvoeding en 2 borstvoedingen is best heel veel (3 extra voedingen) , ik zou hierdoor denken dat ze de rest van de dag genoeg heeft....ik weet niet hoe groot of zwaar je kindje is.....maar op die leeftijd...eten ze vaak smorgens 1 boterham of pap....smiddags ook...en savonds avond-eten...en dat is dat...ook met drinken komen ze aardig vol te zitten.....
Is er geen mogelijkheid dat je die avondvoeding laat vallen? Of 1x borstvoeding minder geeft...

Ik oordeel niet hoor...probeer mee te denken..
 
Hoi Taske en andere moeders,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb ondertussen al nieuwe bericht geplaats onder subject "het gaat al stukken beter" en bij Ouderschap/Relaties "ik heb   het even helemaal gehad".
Daarin beschrijf ik hoe het gaat en ook over het eten en drinken.

Maar haar schema nu (sinds di.28mrt):
08:00 boterham met boter of 100-120ml   dunne pap   (laatste 3 dagen wil ze geen brood meer) (als pap te dik gaat ze kokhalzen), en als ze brood eet geef ik haar nog 120ml kv erbij, en meestal drinkt ze ca 60-80ml op
10:00 100gr fruit (gepureerd) + thee of water (maar ze drinkt misschien maar 30-50ml)
12:00 uur 100-120ml dunne pap
Dan voordat ze gaat slapen bv
15:30 100gr fruit (gepureerd)
18:00 150-200gr avondeten (gepureerd) en ook wel losse stukjes die ze in haar mondje doet of mee speelt + 100ml yoghurt
20:00 bv en dan slapen
En dan '-s-nachts 1x bv (en soms nog een 2e keer)

Op zich eet Leanne niet veel. In vergelijking met leeftijdsgenootjes of zelfs kindjes die paar maanden jonger zijn eet ze weinig. Die anderen eten 2 tot 3 keer zoveel. Die eten allemaal 200-250 ml pap bij ontbijt en lunch of 2 boterhammen. Qua drinken drinkt ze ook niet echt veel. Ja, water en thee krijgt ze tussen de bedrijven door. Ik denk dat ze ca 100ml water/thee drinkt. En dan natuurlijk nog voor het slapen gaan de bv.
Elke keer op het cb praten we over het eten en drinken. En ze zeggen daar gewoon de nachtvoedingen te blijven geven als ze daar behoefte aan heeft.
Ze is ook erg klein van stuk: ze is nu 13 maanden en ze weegt 8,4kg en is 75cm.
Al haar leeftijdsgenootjes zijn minstens 3 tot 4kg zwaarder.Wat op zich natuurlijk niets zegt.
De andere reden dat het cb ook wel vindt dat ik die nachtvoedingen gewoon kan blijven geven is omdat Leanne al vanaf haar geboorte een zeer actief en beweeglijk kind is. En dat heel veel van de energie naar het bewegen gaat en minder naar het groeien. Dus die nachtvoedingen heeft onze meid gewoon nog nodig. En de verwachting is als zij overdag meer gaat eten en drinken dat ze dan ook de nachtvoedingen minder nodig heeft. En dat geloof ik ook. Ik merk het al.
Sinds een kleine week slaapt ze beter en wil ze 's-nachts nog maar 1 ipv 2 voedingen.Alleen vannacht wilde ze er weer 2. Dus ik ga gewoon door met het overdag proberen haar te stimuleren goed te eten en drinken.
De voeding voor het naar bed gaan die kan ik echt niet weg laten. Mijn zoon kreeg tot ca anderhalf jaar nog een papfles voor het slapen gaan. Ook hij is aan de lichte kant. Alleen hij sliep wel al heel snel door. En had geen nachtvoedingen meern nodig toen hij ca. 7 maanden was. Maar hij at overdag ook veel meer dan Leanne doet.
groetjes Chantal

 
Ik hoor wel vaker om me heen ook dat, zodra ze een jaar worden, er een periode aanbreekt dat het met eten en drinken een drama wordt. Was bij mijn zoontje (nu 16 maanden ruim) ook het geval. Duurde een maand ongeveer. En hij eet tussendemiddag nog steeds niet echt goed. 's Ochtends en 's avonds juist weer wel.
Ja ... je kunt ze niet dwingen, eten en drinken moet tenslotte leuk blijven. Als hij niet wilde eten, dan maar niet en hij vroeg er dan verder ook niet om. Kreeg ie bijv. 's avonds wel wet eerder honger en normaal eten wij altijd zo rond 17.30 uur, maar dat werd dan om 17.00 uur. Geen probleem verder, volgens mij groeien ze daar dan ineens overheen. Zolang het gewicht enzo nog goed is en hij lekker doorgroeit, is er geen probleem.

Wat me wel opviel was, dat je kindje nog best veel melk krijgt. Is het niet zo dat ze vaak aanraden om vanaf 1 jaar niet meer dan 300ml melk of melkprodukten per dag te geven? (anders is het teveel). Heb het ook maar gehoord hoor. Mijn zoontje is sinds z'n eerste jaar van alle (pap)flessen af. Krijgt nu 's ochtends als ontbijt een bord bambixpap op basis van 200ml melk en 's avonds na z'n eten krijgt hij zuivel, vaak 2 danoontjes van elk 40gram. Zo zit ie aan de 300.
Hij eet met de pot mee, maar heel af en toe, als wij soep eten (en hij lust die soep bijv. niet, wat overigens zelden voorkomt want hij lust zowat alles), dan krijgt ie van mij weer een bord pap en dan gaat hij dus over z'n dagelijkse portie van 300ml melk(produkt) heen. Och, voor een keer is dat niet erg geloof ik, althans .. ik doe er niet moeilijk over.

Als hij eens een keer ziek of koortsig  is, wil hij ook altijd alleen maar pap hebben en dan krijgt hij  3 keer per dag een bord pap, nou dan zit je ook al gauw aan de 600/700ml melk op een dag.
 
Terug
Bovenaan