Het gaat zo langzaam

Net klaar met het avondeten, ging ook redelijk goed. Nog wel gepureerd. Ze kreeg ook en eigen bakje met een klein beetje eten erin. Dus ze heeft wat gespeeld met een lepeltje in het eten en ik ondertussen happen. En ze doet dat lepeltje ook zelf iin haar mond. Ze slikt nu de hapjes ook sneller door. Nog wel een minuut of zo houdt ze een hapje in haar mond.
En ik laat haar inderdaad soms wat zelf aanrommelen. Ze kan inderdaad al meer dan ik dacht. Het gaat ook snel hoor met haar ontwikkeling. Ze is ook veel sneller dan Jarno in veel dingen.
En net zoals Lia vindt ik dat yoghurt bij het eten hoort. En je kind niet moet straffen met geen toetje als hij/zij niet goed eet.
Nu nog even lekker spelen en dan gaat ze naar bed. En papa en Jarno komen ook zo thuis.
Groetjes Chantal

 
Hoi Chantal,

Als ik dat zo lees heeft Leanne gisteren genoeg gegeten en gaat het hardstikke goed. Fijn ook om te lezen dat jij er ontspannender mee omgaat, dat zal ook zeker zijn weerslag hebben. Ga zo door.

Misschien kun je eens vertellen wat ze op een dag aan eten en drinken krijgt.

Groetjes Renée
 
Hai Chantal
Ik lees al je stukjes, en eergister wilde ik reageren. Ik wilde zeggen dat je misschien te veel druk legt op het eten, en idd maar 20 min. er mee bezig moet zijn, niet dwingen enz. Maar geliukkig blijkt nu dat het veel beter gaat! Ik heb ook je stukjes bij andere onderwerpen gelezen, en ik denk dat het op zich geen kwaad kan om ook tegen je arts te zeggen hoe het met jou zelf gaat, je klinkt soms erg oververmoeid, tegen het depressieve aan..misschien is het lekker om het er even over te hebben met iemand die er verstand van heeft? Moeilijk allemaal he, babys zijn geweldig maar ook een bron van zorgen! Heel veel sterkte, en ik denk dat je met alle tips een heel stuk verder komt, soms moet je gewoon iets heel anders aanpakken, mijn dochter verbaast me heel vaak!
 
Lieve moeders,
Wat fantastisch hoe jullie allemaal meeleven. Het doet me erg goed.
Vandaag gaat het ook weer redelijk goed. Normaal zijn de ochtenden dat Jarno naar psz (peuterspeelzaal) moet wat gehaast. Hij is eigelijk nooit op tijd. Het begint om half 9, maar soms is hij er pas om half 10. Omdat we het gewoon niet redden. Want Jarno eet wel goed, maar snel eet hij niet. En hij treuzelt altijd met zijn melk. En dan natuurljik Leanne die niet goed eet.
Maar vanochtend ging het relaxed. Leanne werd om kwart voor 8 wakker. En Jarno lag zo lekker te slapen heb hem gewoon laten slapen. Leanne haar pap gegeven. In 20 minuten heeft ze 120ml op.Toen wou ze niet meer, ben gewoon gestopt. En Jarno was ondertussen wakker geworden. Dus naar boven en hebben hem aangekleed. Toen heb ik samen met JArno broodje gegeten en tegenwoordig drinken we allebei een glas melk met een rietje......ik doe mee, want dan drinkt hij zijn melk wel op. We maken een soort wedstrijdje van. Ja, met kinderen moet je creatief zijn merk ik.
Leanne een cracotte cracker gegeven. Even kijken hoe ze dat vindt. Nou ze neemt een hapje en spuugt het vervolgens uit. Vindt het kennelijk te hard of zo. Jarno naar psz gebracht, weer even naar huis, fruithap (potje gemengd met liga en wat yoghurt) klaargemaakt en naar de mondhygienste. Joepie, gaat iemand met een klein haakje tussen je tanden zitten poeren. Erg onprettig gevoel. Heb er nu nog last van. Nadat ik daar klaar was heb ik daar Leanne haar fruithapje gegeven ging redelijk goed. Jarno opgehaald en naar huis. Nog even gespeeld. Broodje gegeven. Normaal krijgt Leanne pas als ze geslapen heeft. Maar ik dacht ik geef haar wat brood en kijk wat ze doet. Ze heeft ongeveer een half sneetje op, Maar beleg wil ze niet, geen appelstroop, geen jam, geen pindakaas, geen kaas. Dus ik doe maar gewoon roomboter.
Melk wilde ze niet. Toen naar bed gebracht. Nog even de borst gegeven. En nu net is ze wakker en heeft ze weer een half sneetje op. Met thee.
De vraag van Renee hoeveel ze drinkt op een dag: ca 100-200ml water/thee, en ik probeer toch bij de lunch melk te laten drinken uit (tuit)beker: en de ene dag 40-50ml en zoals vandaag wilde ze n iet. En als ze dan niet wilt drinken geef ik het met een lepeltje. En dan lukt het wel (en dan krijgt ze ca. 100 ml melk) en verder krijgt ze dus voor naar bed gaan 's-middags bv en 's-avodns laat en 's-nachts. Ze drinkt meestal 3x per dag aan de borst en dan drinkt ze beide borsten.
En wat eet ze op een dag: 120ml dunne pap, 1 sneetje brood (en als ze echt geen brood wilt geef ik haar weer pap), 150-200gr fruit en 150-200gr avondeten en dan nog 100ml yoghurt.

Lia, ik heb gisteren niet wat leuks gedaan. We waren pas om 21 uur klaar met de kinderen. Heb even wat geemaild met vrienden en toen lekker naar bed. Gewoon vroeg het bed ingedoken. Misschien ga ik vanavond naar een vriendin.

Vandaag is het ook voor mij wel een goeie dag. En voel me ook redelijk goed. MInder gestresst en probeer echt gewoon positief te bljiven denken. Ipv negatief. Echt weken lang was alles negatief en het werd alleen maar erger. Gisterochtend is er bij mij een knop omgegaan. Het gaat goed met mijn meisje. Ze is vrolijk, lacht de hele dag en is erg lief. En ze groeit elke dag. Elke dag weer verbaast ze mij wat ze allemaal kan. En mijn zoon ook, het is al echt een grote jongen. En als je kinderen hebt, heb je zorgen. Maar ze geven ook zoveel terug. En ik was dat vergeten. Zag alleen maar de vervelende dingen en de leuke dingen zag ik niet meer. En mede dankzij jullie adviezen, tips ben ik gaan nadenken en probeer het nu op een andere manier.
En zoals Caro zegt dat ik voor mezelf ook naar de huisarts moet.....ja, waarschijnlijk wel. Ik ben goed in doen alsof . Dus velen denken gewoon dat ik de blije en gelukkige moeder ben. Want ik speel dat. Maar diep van binnen ben ik eigelijk heel ongelukkig. Het gaat ook niet echt lekker tussen mijn man en mij. En ik heb niet de energie om daar nu veel aan te doen. Maar het moet wel want anders groeien we uit elkaar.Want op dit moment ben ik voornameliijk moeder, mijn kinderen komen op de eerste plaats en eigelijk ook op de 2e en 3e plaats en dan komt een keer mijn man en ik.
Maar goed, ik weet gewoon dat als het met Leanne beter gaat dan zal het mij ook beter gaan.
Ik ga maar even mijn zoon uit bed halen.
groetjes Chantal
 
Hoi Chantal,

Wat je schrijft over het zorgen voor anderen en jezelf wegcijferen klinkt me bekend in de oren. Hier staat onze zoon boven aan de lijst en ik bungel ergens onderaan.
Om een voorbeeld te geven: sinds de bevalling heb ik last van eczeem aan mijn handen. Waarschijnlijk veroorzaakt door component stress, gevoelig voor aardappelschillen, paprika, enkele huidproducten. Ben er in januari voor naar de huisarts geweest en vertelde hem dat ik een "tijdje" geleden het hem had laten zien toen ik er voor onze zoon was. Dat "tijdje geleden" was bijna een jáár geleden.... Ik kreeg min of meer een beetje op mijn donder dat ik niet eerder bij hem was gekomen. Om kort te zijn, zalfje meegekregen en ik moest het over een maand weer laten zien. Het is nu eind maart en ik moet nog steeds naar die beste man.... Tijd om ook maar weer eens aan mezelf te denken. Ik ga nu snel mijn spullen pakken, even een avondje voor mezelf: zingen bij een (ex-) studentenkoor. Heerlijk even de zorgen wegleggen en ontspannen.
Fijne avond!

Groetjes Marieke
 
Hoi Chantal,

Iets wat ik tot nu toe nog niet ben tegen gekomen of weer ben vergeten hoe is het gewicht van Leanne?

Als ik zo kijk wat je zegd dat ze eet dan eet ze toch echt wel genoeg en zou het kunnen dat ze zo met het eten speelt , in de mond houden, omdat ze geen honger heeft. Ik zal je ter vergelijking opschrijven wat mijn dochter van bijna 1 jaar eet:

06.00/07.00 uur BV
8.00 uur pap van 100 ml vocht (water), brood eet ze nl niet/ slecht
+/- 12.00 uur paar stukjes brood en maar heel even BV
tussendoor een beker met water
+/- 15.00 uur fruit ong 3 grote eetlepels
+/- 17.45 uur warme maaltijd ook 3-4 eetlepels soms een beetje meer
19.00 uur BV
00.00 uur BV

Ze krijgt ook alles gepureerd op het brood na bij het avondeten krijgt ze wel eens wat stukjes groente of aardappel maar daar speelt ze mee en verdwijnen op de grond of ik moet het echt in haar mond stoppen en dan nog niet altijd met succes.

Leanne:

8.00 uur 120 ml pap
10.30 uur 150-200 g fruit
12.00 uur 100 ml melk en half broodje
avondeten 150-200 g en 100 ml yoghurt
's nachts 2 x BV
tussendoor nog 100-200 ml water.

Als ze dit allemaal eet krijgt ze dus meer of ongeveer evenveel  als mijn dochter.

Jamila, mijn dochter,  geeft heel goed aan dat ze genoeg heeft ze slaat dan de lepel of beker of mijn hand weg, soms is dit omdat ze zich verveeld ik geef haar een stukje eten of een speeltje en ze eet weer verder maar als ze niet meer wil maak ik mij daar niet druk om. Ze drinkt bij de lunch ook maar heel even hoeveel precies weet ik niet.

Als ik zo jouw verhaal lees voel jejezelf niet lekker in je vel erg gestressed kinderen voelen dat heel goed aan. Als jij op wilt schieten lijken zij nog eens meer te gaan treuzelen waardoor jou stress omhoog gaat en hun getreuzel nog erger wordt.
Je hebt nu een paar dagen gehad dat je zelf relaxter met het eten bent omgegaan en je hebt nu gezien dat Leanne veel beter eet en ze ook na 120 ml pap zelf aan geeft dat ze niet meer wil, goed om daar gehoor aan te geven.

Ik hoop voor jou dat je dit vol kunt houden, als Leanne nu overdag genoeg eet doordat ze het in rust kan doen ( blijf nog maar even bij die 20-30 min) kan het zijn dat ze vanzelf die nachtvoedingen ook laat staan. Maar sommige kinderen hebben die nachtvoedingen gewoon nodig.

Probeer met jezelf weer in het reine te komen, makkelijker gezegd dan gedaan je zult dan denk ik merken dat je dan uit een vicieus cirkel gaat klimmen.

Mocht ik iets verkeerd geiterpretteerd hebben dan oor ik het graag.
 
Terug
Bovenaan