Hoe denken jullie over pijnbestrijding ? Heeft iemand ervaring hiermee ?

Ook hier mag je pas met 4 cm ontsluiting naar het ziekenhuis, zit je in de auto heb je zo een paar cm erbij. Bij 6/7 cm ontsltuing zetten ze hier al geen ruggeprik meer...

Ik heb de laatste cm wel een beenprik gehad net zoals Sil, ik werd er goed stoned van en da was heerlijk!!!!

Mijn bevalling heeft 24 uur geduurd, waarvan 16 uur thuis en maar 2 cm gevorderd. Pas in het ziekenhuis kwam mijn ontsluiting op gang.  Moet eerlijk zeggen dat ik het zo weer zou doen, ondanks de pijn.

Succes

X Saskia
mv Rik 14,5 wk

Die spuit in je been is vast pethidine geweest.
Toen ik vorig jaar moest bevallen (met 17 weken) hebben ze die mij ook gegeven en ik werd ook helemaal suf!

Ging ik ook gewoon naar de wc lopen, die zuster helemaal in paniek. Wist ik veel dat je zomaar kunt omvallen met dat middel......

Maar het was wel heel fijn hoor!

Bij de bevalling van mijn eerste kind heb ik geen pijnbestrijding gehad, behalve toen ze de ks gingen doen.....wegens niet vorderende ontsluiting.....maar ja dat kan ook niet zonder........

gr mama van MD

hoi,

Ik heb mijn eerste twee bevallingen zonder pijnbestrijding gedaan, terwijl het hier standaard is om een ruggeprik te krijgen. Nou moet ik zeggen dat ik supersnel bevallen ben beide keren, tot 3cm kon ik gewoon door de weeen heen blijven kletsen, het waren gewoon harde buiken zeg maar. Van 3cm tot volledige ontsluiting duurde maar 45 minuten, en dat was heel pijnlijk, dat kan ik je wel vertellen. Bij de eerste hebben ze in de 45 minuten ook nog een klisma gedaan, dus ik zat met superweeen op het toilet, moest toen gaan douchen en heb echt met mijn hoofd op de muur staan bonken van de pijn. Ik raakte helemaal in paniek, want ik was "pas" 3cm en het zou zo nog uren gaan duren was me verteld. En toen kreeg ik persdrang en bleek ik dus 10cm ontsluiting te hebben. Vanaf het moment dat ik mocht persen heb ik geen pijn meer gehad. In die 45 minuten werd me gezegd dat ik maar beter een ruggeprik kon nemen, want het kon nog wel even duren. Dit werd op het hoogtepunt van een wee gezegd, en ik heb toen ja geknikt. De anesthesist kwam een half uurtje later binnen (het was midden in de nacht), en hij kon meteen weer vertrekken want ik was intussen aan het persen.

Bij de tweede ging het ook zo snel, maar kon ik de weeen veel beter opvangen, al deed het wel heel erg veel pijn, maar ik wist dat het dan snel voorbij zou zijn, en voor dat half uurtje echte pijn hoefde ik niks.

Ik heb bij mijn eerste zwangerschap een keer pethidine gekregen toen ik een geblokkeerde nier had (ik wsa toen 37 weken). Ik werd er vreselijk ziek van, heb de hele nacht overgegeven. Pethidine is dus echt niks voor mij, en ik heb op mijn dossier laten zetten dat ik allergisch was voor pethidine.

Bij een ruggeprik krijg je volgens mij een blaaskatheter. De timing is heel belangrijk: zet je hem te vroeg, dan gaat de ontsluiting vaak niet hard en moeten er weeenopwekkers gegeven worden, wat weer gevolgen kan hebben voor de baby. Zet je hem te laat, dan kun je moeilijker meepersen.

Geven ze in NL ook entonox? (lachgas en zuurstof geloof ik?). dat kun je hier op sommige plaasten ook krijgen.

Groetjes, Ellen

Hallo allemaal,

Ik heb geen ervaring met een ruggeprik dus daar kan ik je niet mee helpen.

Ik ben wel ( helaas ) expert op gebied van de pethidine spuiten. Dat is idd die spuit in je been. Ik heb er tijdens mijn zwangerschap een stuk of 40 van gehad.
Het is een soort opiaat. Zon spuit werk ongeveer 3 a 4 uur heel goed. Je ontspant en wordt een beetje stoned en dizzy. Ik kon er altijd heerlijk op slapen. Je voelt de pijn nog wel iets maar de scherpte is er totaal vanaf. Na 3 uur neemt de werking langzaam af. Dat is het nadeel want ze geven je niet zomaar nog een spuit en als je dan nog weer een lange tijd moet lijkt me een ruggeprik fijner.
De werking van pethidine op je baby daar is weinig over bekend. De gevolgen lijken miniem maar ik moet wel zeggen dat ik bij elke ctg na een spuit de hartslag van de kleine zag verstrakken. Helemaal zonder gevolgen is het dus niet maar ik kan daar verder niks over zeggen. Heb er te weinig verstand van. Laat je goed voorlichten door je VK zou ik zeggen.

Pijn heeft een functie zeg ik dan maar, ik vond die oerkracht geweldig, dat gevoel dat ik dat kind helemaal natuurlijk op de wereld had gezet (ging zetten) gaf me een kick met adrenaline niet normaal meer!

Je moet doen wat je hartje je ingeeft elke vrouw en elke bevalling is anders en je kan er geen twee met elkaar vergelijken, ik weet alleen dat ik het zelf niet wilde (ze bleven maar vragen omdat ik zolang bezig was, weeenopwekkers had en rugweeen) maar wilde het perse zelf doen, lekker pissed off geworden en haalde daar mijn kracht uit.

MAAR waarom pijnlijden als het anders kan? Er zijn mogelijkheden genoeg tegenwoordig dus als je niet wilt HOEFT het niet meer zo primitief. De een kan ook veel beter tegen pijn als iemand anders, ik zeg maar zo; als bevallen leuk was waren die middelen er niet voor gemaakt dus als jij pijnbestrijding wilt gewoon schreeuwen dat je die wilt :)

Tja pijn...ik kan er een boekwerk over schrijven. Ik was tijdens mijn zwangerschap lang bang voor de bevalling. Ik dacht dat ik  helemaal niet met pijn kon omgaan. Toen werd ik ziek en ervaarde ik dat ik veel meer kon hebben dan ik zelf dacht. Net als je denkt...nu trek ik het niet meer....haal je opeens weer ergens  iets vandaag. Mijn bevalling verliep bovendien voorspoedig dus ik mag niet klagen. Ik weet dat het ook vaak anders gaat.

Trouwens effe btw de ene pijn is de andere niet. Je hebt zoveel verschillende soorten pijn. Je kunt het eigenlijk zowiezo nooit vergelijken want het is ook afhankelijk van veel verschillende dingen. Heb je allang pijn. Kan je normaal door ademenen. Is het constant of in vlagen enz.....

Maar je hebt al 2 bevallingen gedaan dus je weet er het eea van. In dit land hoef je iig geen pijn te lijden maar ik zou me wel even goed laten voorlichten. Ook is het geloof ik afhankelijk van in welk zhuis je bevalt of je 's nachts een ruggeprik kan krijgen. Dat is natuurlijk ook wel even belangrijk om te weten.

Wat een fijn onderwerp! Prettig om alle reacties te lezen.

Ik weet nog niet hoe of wat ik wil. Ik ga bevallen in een ziekenhuis waar ze er in elk geval niet negatief tegenover staan. Dat vond ik al zo fijn; ik dacht dat het in Nederland een soort vloeken in de kerk was om het hierover te hebben.

Ik hoop dat het zonder pijnstilling gaat. Maar aan de andere kant lijkt me me heel fijn om zo'n opluchting te ervaren als het allemaal niet zo wil vlotten.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoeveel pijn het doet, haha. Beetje morbide misschien...

Nou, ik zal het vanzelf meemaken, haha!
Groetjes allemaal weer!

Hoi,

Ik heb alle drie de bevallingen ingeleid gedaan met weeënstorm.

En bij alle drie heb ik omdat de ontsluiting niet verder kwam en ik echt heel veel pijn had een pethidine prik gehad.

Maar toch heeft die bij mij helemaal niet gewerkt, ook bij de laatste weer niet.

Ik werd ook niet high of soezerig, dus misschien werkt het niet bij iedereen.

Daarom wil ik, als het bij de vierde toch niet wil vlotten, om een ruggenprik vragen.

Lijkt me doodeng, maar als het erg zeer doet, wil ik het misschien toch wel.

En misschien dat het deze keer anders gaat, iedere bevalling is anders.

Succes meiden,

Vanessa 26,4 van de vierde

Terug
Bovenaan