hoi,
Ik heb mijn eerste twee bevallingen zonder pijnbestrijding gedaan, terwijl het hier standaard is om een ruggeprik te krijgen. Nou moet ik zeggen dat ik supersnel bevallen ben beide keren, tot 3cm kon ik gewoon door de weeen heen blijven kletsen, het waren gewoon harde buiken zeg maar. Van 3cm tot volledige ontsluiting duurde maar 45 minuten, en dat was heel pijnlijk, dat kan ik je wel vertellen. Bij de eerste hebben ze in de 45 minuten ook nog een klisma gedaan, dus ik zat met superweeen op het toilet, moest toen gaan douchen en heb echt met mijn hoofd op de muur staan bonken van de pijn. Ik raakte helemaal in paniek, want ik was "pas" 3cm en het zou zo nog uren gaan duren was me verteld. En toen kreeg ik persdrang en bleek ik dus 10cm ontsluiting te hebben. Vanaf het moment dat ik mocht persen heb ik geen pijn meer gehad. In die 45 minuten werd me gezegd dat ik maar beter een ruggeprik kon nemen, want het kon nog wel even duren. Dit werd op het hoogtepunt van een wee gezegd, en ik heb toen ja geknikt. De anesthesist kwam een half uurtje later binnen (het was midden in de nacht), en hij kon meteen weer vertrekken want ik was intussen aan het persen.
Bij de tweede ging het ook zo snel, maar kon ik de weeen veel beter opvangen, al deed het wel heel erg veel pijn, maar ik wist dat het dan snel voorbij zou zijn, en voor dat half uurtje echte pijn hoefde ik niks.
Ik heb bij mijn eerste zwangerschap een keer pethidine gekregen toen ik een geblokkeerde nier had (ik wsa toen 37 weken). Ik werd er vreselijk ziek van, heb de hele nacht overgegeven. Pethidine is dus echt niks voor mij, en ik heb op mijn dossier laten zetten dat ik allergisch was voor pethidine.
Bij een ruggeprik krijg je volgens mij een blaaskatheter. De timing is heel belangrijk: zet je hem te vroeg, dan gaat de ontsluiting vaak niet hard en moeten er weeenopwekkers gegeven worden, wat weer gevolgen kan hebben voor de baby. Zet je hem te laat, dan kun je moeilijker meepersen.
Geven ze in NL ook entonox? (lachgas en zuurstof geloof ik?). dat kun je hier op sommige plaasten ook krijgen.
Groetjes, Ellen