Hoe denken jullie over pijnbestrijding ? Heeft iemand ervaring hiermee ?

Klopt wat jij schrijft mommy75, ik heb een epidurale en spinale gehad was ik vergeten erbij te zetten. Een epidurale is idd vrij snel uitgewerkt zodra hij stopgezet wordt, met als doel om de persweeen te voelen (die kwamen dus maar niet bij mij). Omdat het bij mij totaal niet wilde vlotten hebben ze de vacuumpomp erbij gehaald en toen dat niet lukte een spoedkeizersnee waar ik op de OK dus een spinale kreeg en die werkt snel en lang door. Al met al had ik een kl*te bevalling maar de pijnbestrijding maakte een hoop goed anders had ik het niet meer getrokken, ik wilde ook echt geen 2e kind meer op dat moment! Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, ik wil toch een 2e ondanks de niet geweldige ervaring met bevallen.

Groetjes,

Puk

Ik weet het niet, wel of geen pijnbestrijding. Ik heb tijdens mijn bevalling in februari (bij 23 weken, mijn kindje was niet buiten de baarmoeder levensvatbaar) ook pethadine (ik weet niet precies hoe je het schrijft) gehad. de bevalling heeft alles bij elkaar 24 uur geduurd, maar ze waren echt niet scheutig om het middel te geven!

Volgens mij moet je echt op je strepen staan voor pijnbestrijding. Ik zal dat toch wel verder navragen aan mijn gyn wat ik kan doen en aan kan geven. Ik ben namelijk niet iemand die snel vraagt om pijnbestrijding. Ik probeer het zoveel mogelijk op me af te laten komen maar ik vind dat niet makkelijk.

liefs
talke

Hoi!

Ik ben 6 weken geleden bevallen van een prachtige dochter. Ik had ontzettende rugweeen, die niet zijn op te vangen door te puffen. Na een paar uur kwamen ze in het ziekenhuis zelf met de optie van een ruggeprik. In eerste instantie zei ik nee, maar een half uur later heb ik er toch om gevraagt. Ik kon niet meer zitten of staan en de ontsluiting vorderde maar niet. Hoewel ik doodsbang voor naalden ben heb ik hem toch laten zetten. De pijn was niet helemaal weg en naarmate het later werd nam ook de pijn weer toe. Ook werkte hij op een gegeven moment niet meer aan de linkerkant. Toch vond ik de tijd voordat ik moest persen heel fijn met die ruggeprik. Alleen zetten ze hem uit voor het persen en aangezien mijn kindje te groot voor mij was en de verdoving dus niet hielp heb ik daarna ontzettend veel pijn gehad. Ze hebben hem later wel weer aan gezet, maar dat hielp niet meer. Later zei de verloskundige die de nacontroles kwam doen dat het helemaal niet nodig was om hem uit te zetten en dat je ook met pomp prima kunt persen. Als je dus de ruggeprik wilt laten zetten dan zou ik me als ik jou was mezelf er heel goed in verdiepen. Het is niet zaligmakend, maar de pijn neemt wel flink af. Onderschat de prik zetten zelf ook niet. Als ik de weeen zelf op had kunnen vangen had ik hem niet laten zetten, maar ben wel blij dat ik het uiteindelijk toch gedaan heb. veel sterkte uiteindelijk met de bevalling!

Kus Maaike

Hoi hoi,

Ik heb na 5 uur weeënstorm dus ook inderdaad de ruggeprik gehad, maar ik denk dus dat het ook per persoon verschild of je daar last van hebt of niet. Ik heb n.l weinig vernomen van het zetten van de prik. Ook had ik daarna geen pijn meer, en dan bedoel ik ook helemaal geen pijn meer. Ik voelde de weeën nog wel, maar meer als een druk op je buik. Ik vond het super. Voelde me na die tijd ook lekker fit. Niet dat de kraamtijd leuk was, maar dat is een ander verhaal.

Groetjes Bianca

ik heb een bevalling in het ziekenhuis gehad, nadat de vliezen braken bleek er in het vruchtwater gepoept te zijn dus meteen door naar het ziekenhuis (had ik toch al gewild overigens). Om 11 uur braken de vliezen, en tegen een uur of 12 had ik 1-2 cm ontsluiting. Pas een half uur later begonnen de echte weeen. Tegen een uur of 5 volgden de weeen elkaar zo snel op (ik weet nog steeds niet of het echt een weeenstorm was of niet) dat ik het niet meer trok met het idee dat dit nog wel uren kon duren. Ik heb de verpleegkundige gevraagd wat ik kon krijgen zo midden in de nacht, die bood me een paracetamol aan! Ondanks de weeen moest ik er nogal om lachen, die dingen helpen niet eens als ik hoofdpijn heb! Afgeslagen dus maar, en maar goed ook, want 10 minuten later kreeg ik persweeen. In aller ijl werd de vk erbij gehaald, die was er vrij snel, ik denk na een kwartier, en gelukkig bleek ik volledige ontsluiting te hebben en mocht ik persen. Na 45 minuten is onze dochter geboren, al met al dus een behoorlijk snelle bevalling! Vanaf de eerste echte wee tot bevalling nog geen 6 uur, vanaf het breken van de vliezen ook maar 8 uur.
Achteraf ben ik blij dat ik niets heb gekregen, maar ik vind wel dat als de volgende keer (ergens in mei) moeilijk gaat, ik rustig om een prik kan vragen! Als ze me dan maar niet weer een paracetamol aanbieden :)

Whaha, paracetamol...
Best prettig als je hoofdpijn hebt maar ik denk niet dat het bij een bevalling veel helpt! Dat is dan puur psychisch. Ik zou me toch ontzetten NIET serieus genomen voelen als iemand dat tegen me zou zeggen!

hoi,

Ik heb mijn 3 kindjes er vrij makkelijk uitgekregen (1 e in 5 uur, tweede in 1 uur en derde in 2,5 uur). Omdat de huisarts net vakantie was en de vervanger geen bevallingservaring had, de eerste in het ziekenhuis gekregen.
Ik zou zelf geen pijnbestrijding willen in de vorm van ruggeprik, maar snap dat bij vrouwen waar het lastiger gaat het een ander verhaal is.
In het ziekenhuis zijn ze wel erg koel, die hebben de hele dag barende vrouwen om zich heen en daarom reageren ze niet (meteen) als je om pijnbestrijding vraagt. Ook krijg je van die open deur antwoorden zoals: Je bent al  heel ver , even volhouden (hoe lang in godsnaam denk je dan ik ga nu al dood) je bent er bijna (oh ja, echt niet), dit zijn nog niet eens de ergste weeën (oh nee kan het nog erger).
Ik vind dat een ieder die pijnbestrijding wil, dat op het moment dat het van toepassing is moet kunnen krijgen (behalve als het niet meer kan natuurlijk omdat je al teveel ontsluiting hebt). Vrouwen moeten goede voorlichting krijgen van de voor en nadelen van die pijnbestrijding zodat ze weten waar ze voor kiezen. Als het ware moet je een behandelprotocol kunnen opstellen waarin je schrijft hoe je het wil. Misschien dat als je aan het baren bent, je er heel anders over denkt en zonder gaat bevallen of juist met ....   . In ieder geval moet er meer te kiezen komen.

ante

Ik ben een enorme angsthaas geweest en ik heb altijd vreselijk tegen een eventuele bevalling op gezien. Het was bij wijze van spreken zo dat ik, als ik "rammelende eierstokken had", weer even "genezen" was als ik een uitzending van De Bevalling zag.

Maar een ruggeprik leek me eigenlijk net zo vreselijk, want ik werd voordat ik zwanger werd al panisch bij het idee dat ik bloed moest prikken, laat staan dat er een flinke naald in mijn ruggemerg geprikt werd.

Uiteindelijk besloot ik, na veel voorbereiding, dat ik vooral graag thuis wilde bevallen. van die vreselijke dooddoeners dat iedereen het kon, dat er al miljarden mensen zonder pijnbestrijding zijn geboren en dat je de pijn direct vergeten bent als je je kind in je armen houdt, vond ik tenenkrommend, maar toch hielp het wel.

En achteraf  ? Ik had vanaf het begin heftige rugweeen, direct al bijna zonder pauze en met in gedachten dat dit nog wel een uurtje of twaalf zou duren en dat het steeds erger zou worden, droomde ik al bijna van een verdoving. Ik zag mezelf het echt niet zo lang vol houden zonder gek te worden van de pijn. Maar gelukkig is het meegevallen, want uiteindelijk bleek ik er 3,5 uur over te hebben gedaan. De pijn was echt vreselijk, maar ik heb wel, doordat ik nu van mezelf weet dat ik heel veel kan doorstaan, veel meer vertrouwen in mezelf en in mijn eigen lichaam gekregen. Ik ben blij dat ik de oerkracht heb mogen ervaren die er in je vrij komt en dat ik op mijn lichaam kan vertrouwen. Maar of ik daadwerkelijk in staat zou zijn geweest om dit 12 uur of langer vol te houden? Dat betwijfel ik echt, dus ik kan me heel goed voorstellen dat je in ieder geval de mogelijkheid open wilt houden om voor pijnbestrijding te kiezen.

Groetjes,
Lotje123

Terug
Bovenaan