Hoe krijg ik hem van twee voedingen per nacht af?

Hallo,

op 14 juni jl is onze derde zoon geboren. Hij krijgt nog steeds volledige borstvoeding. Dit zijn zeven voedingen per etmaal, waarvan twee s'nachts. Wegens de allergiën van mijn man en mijn astma en eczeem wordt door de huisarts afgeraden om te beginnen met bijvoeden tot hij zes maanden is, maar ik merk dat het me wel begint op te breken. Heeft iemand een idee hoe ik dit patroon kan doorbreken? s'Nachts kan ik hem twee keer troosten met een speentje maar daarna heeft hij echt honger. Hij drinkt binnen vijf minuten een borst leeg.

Groetjes van Marloes

Hoi Marloes,

je zoontje is nu 5 maanden, dat is nog heel klein he...
Wat goed dat je je voorgenomen hebt om te wachten met bijvoeden tot zes maanden, dat is idd beter voor zn darmpjes en voor het voor zijn van allergieen.
Je schrijft over de nachtvoedingen dat dat je begint op te breken. Dat kan ik me goed voorstellen.

Je schrijft dat je je zoontje twee keer troost met t speentje, en dat je m twee keer moet voeden omdat t dan niet lukt met t speentje.
Wat ik je kan adviseren is om als je zoontje wakker wordt, hem gelijk de borst te geven. Je zegt dat hij de borst leeg heeft in 5 minuten, dus dat is net zoveel 'werk' bijna als een speentje geven.

Je hebt meer kans dat hij minder vaak wakker wordt als je gelijk de borst geeft, want waarschijnlijk wordt hij wakker omdat hij echt dorst heeft!
Hij is vijf maanden, als hij dan zes uur achter elkaar doorslaapt (stel dat hij om zeven uur op bed ligt en dan om 01.00 hr weer komt) dan heeft hij al een flinke slaap gehad!, en dan kan hij echt dorst hebben.
Misschien als je dat zelf zou willen, kun je ook beslissen om hem nog te voeden voordat jij zelf naar bed gaat snachts, misschien rond elf uur? dan heb je kans dat hij pas om 5 of 6 uur weer komt, en dan kun je zelf ook echt een nacht hebben.

Ken je het SBO forum? daar kun je ook veel informatie over dit soort dingen vinden.
Veel succes, en het doorslapen komt echt wel een keer!

Groetjes Kim
(mama van Tobias, 15-3-2006, 19 maand bv gehad)

Hoi,
mijn dochter is geboren op 22 juni 2007 en ik geef ook volledige bv.
Gelukkig slaapt ze al de hele nacht door sinds ze 3 maanden is dus eigenlijk ken ik jouw probleem niet. Ik weet niet wat jouw voedingschema is, alhoewel je met bv niet echt een schema hebt (althans wij niet) Maar misschien helpt dit:
ik weet niet of je jouw zoontje 's avonds laat nog wakker maakt voor een voeding? Ik heb gemerkt bij mijn dochter dat ik dat dus beter niet kan doen, ze krijgt nu meestal rond 19:00-20:00u de laatste bv en dan leg ik haar in bed en slaapt ze lekker door tot de volgende ochtend 7:00. Voor de voeding doe ik haar eerst nog even in een lekker warm bad, wordt ze lekker rozig.
In het begin maakte ik haar nog wakker rond 23:00u voor een voeding maar eigenlijk was dat geen succes want dan haalde ik haar uit haar diepe slaap. Eerst sliep ze door tot de volgende ochtend 5:00u, 6:00u en nu de laatste 3 weken slaapt ze echt door tot 7 en soms zelfs 8 uur, dan krijgt ze weer een voeding en dan leg ik haar weer terug in dr bedje en dan slaapt ze weer door tot een uur of 10.
Nou veel succes,
groetjes van Sonja.
(Oja en ik denk dat je hem ook het beste gelijk aan de borst kan doen als hij wakker wordt s nachts, heb ik ook gedaan)

quote: kikkertoto reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('21-11-2007 12:43:05'));

Hoi Marloes,

je zoontje is nu 5 maanden, dat is nog heel klein he...
Wat goed dat je je voorgenomen hebt om te wachten met bijvoeden tot zes maanden, dat is idd beter voor zn darmpjes en voor het voor zijn van allergieen.
Je schrijft over de nachtvoedingen dat dat je begint op te breken. Dat kan ik me goed voorstellen.

Je schrijft dat je je zoontje twee keer troost met t speentje, en dat je m twee keer moet voeden omdat t dan niet lukt met t speentje.
Wat ik je kan adviseren is om als je zoontje wakker wordt, hem gelijk de borst te geven. Je zegt dat hij de borst leeg heeft in 5 minuten, dus dat is net zoveel 'werk' bijna als een speentje geven.

Je hebt meer kans dat hij minder vaak wakker wordt als je gelijk de borst geeft, want waarschijnlijk wordt hij wakker omdat hij echt dorst heeft!
Hij is vijf maanden, als hij dan zes uur achter elkaar doorslaapt (stel dat hij om zeven uur op bed ligt en dan om 01.00 hr weer komt) dan heeft hij al een flinke slaap gehad!, en dan kan hij echt dorst hebben.
Misschien als je dat zelf zou willen, kun je ook beslissen om hem nog te voeden voordat jij zelf naar bed gaat snachts, misschien rond elf uur? dan heb je kans dat hij pas om 5 of 6 uur weer komt, en dan kun je zelf ook echt een nacht hebben.

Ken je het SBO forum? daar kun je ook veel informatie over dit soort dingen vinden.
Veel succes, en het doorslapen komt echt wel een keer!

Groetjes Kim
(mama van Tobias, 15-3-2006, 19 maand bv gehad)

Hoi Kim,

bedankt voor je reactie. Stijn gaat meestal tussen 19.00 en 20.00 uur naar bed, na een voeding. Dan wordt hij rond 23.00 uur wakker en krijgt een voeding. Vervolgens komt hij rond 02.00 uur en rond 05.00 uur weer. En onze wekker gaat dan weer om half zeven maar meestal is onze middelste zoon rond zes uur alweer wakker.

Op het schoolplein had ik het erover met een andere moeder en die vind het maar raar dat ik nog steeds borstvoeding geef en gaf het "advies"om maar over te stappen op flesvoeding voor hongerige baby's. Met tranen in mijn ogen heb ik een excuus gemompeld en ben ik weg gelopen. Waarom hebben zoveel vrouwen toch zoveel meer vertrouwen in kunstvoeding dan in  datgene wat moeder natuur heeft bedacht?

Wat is het SBO-forum? Toen ik dat invulde bij Google kwam ik terecht op sites over bouwen en scholen enzo, dat is vast niet wat je bedoelde!

Groetjes van marloes

quote: sonja1973 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('22-11-2007 22:11:55'));

Hoi,
mijn dochter is geboren op 22 juni 2007 en ik geef ook volledige bv.
Gelukkig slaapt ze al de hele nacht door sinds ze 3 maanden is dus eigenlijk ken ik jouw probleem niet. Ik weet niet wat jouw voedingschema is, alhoewel je met bv niet echt een schema hebt (althans wij niet) Maar misschien helpt dit:
ik weet niet of je jouw zoontje 's avonds laat nog wakker maakt voor een voeding? Ik heb gemerkt bij mijn dochter dat ik dat dus beter niet kan doen, ze krijgt nu meestal rond 19:00-20:00u de laatste bv en dan leg ik haar in bed en slaapt ze lekker door tot de volgende ochtend 7:00. Voor de voeding doe ik haar eerst nog even in een lekker warm bad, wordt ze lekker rozig.
In het begin maakte ik haar nog wakker rond 23:00u voor een voeding maar eigenlijk was dat geen succes want dan haalde ik haar uit haar diepe slaap. Eerst sliep ze door tot de volgende ochtend 5:00u, 6:00u en nu de laatste 3 weken slaapt ze echt door tot 7 en soms zelfs 8 uur, dan krijgt ze weer een voeding en dan leg ik haar weer terug in dr bedje en dan slaapt ze weer door tot een uur of 10.
Nou veel succes,
groetjes van Sonja.
(Oja en ik denk dat je hem ook het beste gelijk aan de borst kan doen als hij wakker wordt s nachts, heb ik ook gedaan)

Hoi Sonja,

gisteren had ik een heel stuk voor je getikt en toe was ineens alles weg en was ik er zo flauw van dat ik de pc heb uitgezet. Maar goed, poging nummer zoveel....

Allereerst bedankt voor je reatie. We hebben Stijn nog nooit wakker gemaakt voor een voeding. s'Avonds gaat hij tussen zeven en acht naar bed (na een royale voeding) en wordt dan uit zichzelf om elf uur wakker, om twee uur en om vijf uur. Op die momenten krijgt hij een voeding. De andere momenten dat hij tussendoor wakker is krijgt hij een speen. Overdag krijgt hij vervolgens om acht uur, om elf uur, om twee uur en om vijf uur. Dat zijn dus zo'n acht voedingen per etmaal. Ik snap wel hoe hij aan die spekbeentjes komt.Mijn oudste zoon sliep na twee weken door en de tweede na drieëneenhalve maand pas, toen ik noodgedwaongen was overgestapt op flesvoeding (voor hongerige baby's) omdat ik door een te vlug werkende schildklier nog maar 48 kilo woog bij 1.71m. Blijkbaar heb ik gewoon hongerige kinderen.

Groetjes van Marloes

Hoi Marloes,
ja irritant hé dat forum, ik ken t gevoel .

Maarja we blijven het proberen!
Ja ik denk idd dat je hongerige kindjes hebt, mijn dochter zit op 5 bv per etmaal.
Ik ben sinds afgelopen maandag begonnen met een paar hapjes uit een potje en dat bevalt mn dochter prima, ze zit dan ook sinds deze week op 4 bv. Gelukkig slaapt ze ook goed door 's nachts, daarintegen slaapt ze overdag bijna niet, maarja dat vind ik niet zo erg.
Zo zie je maar, elk kind is anders dus ik denk dat er niets anders op zit voor jou dan gewoon 's nachst eruit gaan voor een voeding, veel succes,
groetjes van Sonja.

Hoi Marloes,

Je maakt inderdaad weinig uren op deze manier zeg!
Stijn wordt al uit zichzelf wakker om 2300 hr, hmmm, dat is eigenlijk wel goed; dan geef je hem een voeding?
En als je hem de keer dat hij s nachts wakker wordt ook gelijk aanlegt? zou hij dan in ieder geval 1 keer minder wakker worden> je kunt het proberen.

Wat iemand anders hier zei, over het in badje doen voor het naar bed gaan, dat is opzich ook wel een idee, omdat je daar zo lekker slaperig van kan worden, ik weet niet of dat een optie is voor jullie?

En eigenlijk is twee keer wakker worden per nacht helemaal niet heel veel voor een kindje van 5 maanden, ik durf het bijna niet te zeggen omdat ik weet hoe oververmoeid je ervan kunt raken. Heb je overdag nog wel een rustmoment? of heb je je andere kindjes dan ook nog rondlopen? Als ze naar school zijn, of kinderopvang, dan kun je misschien een uurtje meetukken met je kleine?

En in het weekend zorgen dat er een moment is dat jij even mag slapen, of uitslapen? Hoe is je man hierbij betrokken; hoe staat hij erin? Kan hij bijvoorbeeld als jullie zoontje wakker wordt hem bij jou leggen, dat hij kan drinken; en dan dat je man hem weer in zn bedje legt? Dan is de onrust voor jou iig minimaal; mijn man en ik deden om en om ; ene nacht ik eruit; andere nacht hij eruit.

En dat van dat advies op het schoolplein, echt ik kan me voorstellen dat de tranen je in de ogen komen te staan, van boosheid en frustratie.
Je geeft je kindje het allerbeste en dit is jouw keuze, en als je dan moeite hebt met het weinige slapen; dan is een advies om over te stappen op fles een soort klap in je gezicht!
Maar deze moeder die dat zei realiseerde zich dat ws niet eens, vraag me af of het een doordacht advies was.

En fles is dus geen garantie voor doorslapen, dat verschilt gewoon per kindje.
Zoals de andere reactie op jouw mailtje; haar kindje slaapt met drie maanden door!   op borstvoeding!
Dus waar hebben we het over?

Het sbo forum is idd geen bouw forum, wel jammer dat je hier op dit forum geen links in kunt plakken; maar als je in google borstvoeding natuurlijk, forum, intoetst dan kan het bijna niet misgaan.

Het is een internetsite van een landelijke vereniging voor en door vrouwen die borstvoeding geven, er is veel informatie te vinden en vooral steun; als je op de pagina komt heb je 'tabs' bovenaan de pagina, en dan kies je 'SBO forum' en dan kom je op het forum terecht; ik denk dat je het meest aan het algemene forum zult hebben voor nu.

Echt, sterkte; en verdedig jezelf en jouw keuzes maar gewoon als iemand je van die adviezen geeft om bij een beetje 'tegenslag' maar over te gaan op voeding voor hongerige baby's.

Iedereen moet doen waar ie zich goed bij voelt, maar jij voelt je overduidelijk niet goed bij de fles gaan geven (iig voor nu) dus dan is dat niet de weg die je neemt.

Succes! en als het weer niet lukt met het vinden van het forum. let me know dan probeer ik het anders

groetjes Kim

Hoi dames,

nou de afgelopen dagen heb ik nog niet kunnen proberen om Stijn elke keer dat hij wakker werd aan te leggen omdat meneer bronchitis heeft en flink neusverkouden is en als gevolg daarvan al drie nachten lang elk kwartier wakker is. We beginnen gewoon weer terug te verlangen naar de nachten waarop hij maar twee keer een voeding kreeg. De arme man. Hij heeft nu een antibioticakuur en neusspray en het gaat wel wat beter maar dat hoesten is zo vervelend voor hem. Ik hou julie op de hoogte.

Groetjes van een vermoeide Marloes

Terug
Bovenaan