Thuis! Ik heb 2 gezonde kids, beide thuis bevallen. De eerste keer wist ik niet wat ik wilde, en heb het aan het moment over gelaten. De ontsluiting ging zo goed thuis dat er eigenlijk ook geen tijd meer was om naar het ziekenhuis te gaan. Persen duurde wel aardig lang (dik een uur) maar dat is normaal bij een eerste. Pijnbestrijding was niet nodig. Ik was bekaf, maar heb nooit de behoefte gehad aan pijnbestrijding.
Bij de 2de heb ik het bad overwogen. Ook omdat ik bij de ontsluiting van de eerste in bad heb gelegen en dat super fijn was. Maar omdat de eerste relatief snel ging, en het best lang duurt voordat het bad klaar staat (en er ook best kosten aan verbonden zijn) heb ik dat uiteindelijk niet gedaan. En dat was maar goed ook, want na een korte ontsluiting periode en 2x persen was mijn dochter er al dus daar was nooit tijd voor geweest.
Thuis bevallen is, als het mogelijk is, echt heel fijn. Rustige omgeving, je eigen omgeving. Komt vaak de ontsluiting ten goede. Ik was zelf bang voor de "zooi" nadien, maar als jij onder de douche vandaan komt is alles alweer alsof er nooit iets gebeurd is.... Daar zorgen de kraamverzorgster en vk voor. Het enige nadeel aan bevallen thuis is, dat je niet op elk gewenst moment even "op de knop" kan drukken om te vragen hoever je bent en andere vragen te stellen. Dat kan wat spannend zijn, thuis ben je afhankelijk van wanneer je vk denkt dat het slim is om langs te komen. Maar buiten dat punt om: heerlijk thuis!