Hoog Sensitieve Peuters, modegrill???

quote: sjana1 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('16-10-2007 13:11:58'));

Ik  schrik een beetje van jou felle reactie,en ik  hoop dan ook echt dat je niet van deze uitspraken doet op een ouderavond.Want het zijn ook gewone kinderen en niets meer dan dat en hebben ook recht  om als gewoon kind behandeld te worden.Ik neem aan dat jij toch ook het beste voor je kindje zou willen.  Als ouders hierover met jou komen praten,hopen ze vaak op wat begrip.En het is dan vaak al moeilijk genoeg om er met buitenstaanders over te praten.

Je leest dus niet goed: ik benadruk dus juist dat ik ze als gewone kinderen benader en behandel. Dus heb ik ook begrip voor ieder z'n eigenaardigheden, om het zo maar te zeggen. En heb ik dus ook gewoon begrip voor ouders die over hun HSK komen praten. Alleen zie ik het niet als HSK. Ieder kind is gewoon uniek.

Dat is ook wat wij  graag willen en ongemerkt denk je dan toch mee,omdat je weet dat je sommige kinderen anders moet benaderen.Jij hebt eigenlijk een probleem met het woord hoogsensitief,en dat is je goed recht.Je  kwam alleen enorm negatief over.En ook dat is jou goed recht.Ik  veroordeel je ook  niet,wij zouden er  graag  meer begrip voor willen hebben,ipv het als negatief iets  te ervaren.Want nu wordt het als een soort stoornis al hier betiteld en dat is het zeker niet.En straks is het weer dat wij een soort ziekte hebben dat wij deze kinderen zo maken.....Snap je,waar houdt het dan op!!!En eerlijk gezegd worden we daar een beetje moe van.Dus als je er niets mee hebt waarom moet je ons of onze kinderen dan  deze negatieve publiciteit geven?Dat vind ik erg jammer,want over de gave van deze kinderen weet je waarschijnlijk niets van,daar heb ik  nog niets over gehoord.En staat ook niet bij je lijstje die je zo opgenoemd hebt.  En dat is wat  vaak bij deze kinderen aan de hand is en dat hoeft niet altijd op school tot uiting te komen,maar soms wel en dan is het toch handig hoe je  daarmee om moet  gaan.

Groetjes Angelique  

           
 
quote: sjana1 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('16-10-2007 13:08:48'));

Eigenlijk zeggen jullie hetzelfde: 'HSKers' zijn niet anders, maar ook normaal, alleen hebben ze bepaalde dingen waarmee je rekening moet houden! Dat zeg ik dus ook, jullie plakken er dus wél een label  op: HSK, en ik zeg alleen maar dat ik ze zo niet zie!

Een hoogGEVOELIG kind zal na een uitbrander langer  een rotgevoel hebben dan een  minder gevoelig kind. Dat houdt dus in dat het pas weer normaal kan functioneren op het moment dat de persoon die de onrust veroorzaakt aangeeft dat het weer goed is.
Een opmerking als "doe normaal" of  "doe niet zo stom" of "weet je dat niet" zal harder aankomen dan bij de  andere kinderen. Ze zullen zich sneller daardoor minder gaan voelen. En dan kun je ze dus wel normaal behandelen. Maar houd er dan wel rekening mee dat het kind alle opmerkingen en gevoelens die je uitstraalt op een bepaalde manier gaat interpreteren. En omdat ze merken dat ze gevoeliger zijn worden het al snel negatieve gedachten.
 
Jullie zeggen ook dat jullie niet anders opvoeden, dat doe ik dus ook niet in mijn klas en met mijn kind. Je houdt wél rekening met individuele verschillen, want dat vind ik heel belangrijk. Ik noem dan een kind geen HSK, maar heb er gewoon geen benaming voor omddat ik het allemaal niet zo vreemd vind. Ik denk dat dat juist mooi is dat ik het niet bijzonder, vreemd en moeilijk vind. Ik beschouw zo'n kind juist als normaal, maar houd wel rekening met ieder zijn persoonlijkheid!

Ik begrijp wel dat je dit zo doet en dat je aan wilt geven dat alle kinderen voor en door jou als normaal worden behandeld. Maar het is wel zo fijn dat de emotionele gedachtewereld van een HSK op een veel hoger niveau werkt als dat van een minder gevoelig kind. Het zijn denkers....en dat zie je er vaak niet aan af.

Als docent mag ik dit allemaal denken en ook met mijn collega's zo bespreken. Maar ook jullie weten wel dat een docent dat zo nóóit tegen ouders uitspreekt, ben je gek!!! Ik respecteer absoluut dat die ouders dat zo zien van hun kind, en ik respecteer ook jullie en jullie visie.
Het is wel respectloos van sommigen hier om meteen een uitspraak te doen over mijn professionaliteit als onderwijzeres. Ik zeg ook niet over jullie dat het niet te hopen is dat jullie je kinderen verkeerd opvoeden...want ik weet zeker dat jullie allemaal het beste met je kind voor hebt.    

Ja hoor .....maar wij maken ook  gebruik van ons recht op meningsuiting. Je  start heel demonstratief deze topic om duidelijk te maken dat het een modegrill is. Eerst krijg je een paar mensen die  met je meepraten en / of twijfelen. Nu we wat verder in de reacties komen en je tegengas krijgt wil je je uitspraak nuanceren door aan te geven dat je de ouders niet zult tegenspreken zoals je het hier wel doet. En wat betreft mijn uitspraak over je professionaliteit.
GOED LEZEN
Ik zeg dat als je dit niet wilt zien dat het beter voor de kinderen zou zijn als je wat anders gaat doen.
Ik twijfel niet aan je cappaciteit als docent. Ik heb ook een aantal collega's die net als jij perfect les kunnen geven...maar toch niet met de leerlingen om kunnen gaan. Een goed docent geeft les en verplaatst zich in de leerling. Ik let altijd op gezichten als ze binnen komen. Nog voordat er een woord is gezegd weet ik al precies hoe die uren met hen gaat verlopen......omdat ik wel met de leerlingen bezig ben. En dat is meer dan alleen les geven.

Ik werk op een school met 1500 docenten en 22000 leerlingen. En wij zijn dit jaar met het Thema "nieuwetijdskinderen" begonnen.
Waarom.......omdat wij ons realiseren dat er nu een ander "soort" kind onderweg is dan we eigenlijk gewend zijn.
Ik nodig je bij deze uit om voor al mijn 1500  collega's een uitleg te komen over het feit dat het allemaal maar een modegrill is.  Ik ben benieuwd wat er dan van je heel blijft.

Groet
M.  
 
Vooral bij peuters kun je écht nog niet merken of vaststellen dat ze '' HSK 'zijn. zijn het Het zijn allemaal gewoon echte peuterdingen. Want peuters kunnen echt heel extreem zijn! Kleuters ook! Waarom denk je dat kinderen pas later op de basisschool, meestal in vanaf midden groep 3, getest worden op wat dan ook????
En wat voor gave heeft jou kind dan, iets spiritueels? Maar dat is ook zo vaag, ik wil dan ook graag een concreet voorbeeld!
En verder wil ik nogmaals benadrukken: ik veroordeel jullie niet, maar heb gewoon wel mijn eigen mening hierover. Met alle respect! Oke?!
 
Beste Sjana,

Ik vind ook idd dat je je een beetje tegenspreekt in dit topic. Maar ik heb ook respect voor jou mening. Alleen dat wat je zegt dat peuters nu ECHT nog niet hsk kunnen zijn dat spreek ik met hart en ziel tegen. Mijn dochter is een peuter van 2 en zij is zeker weten hsk. Hoe ik dat weet? Dat weet ik aan haar gedrag, het zijn niet alleen echte peuterdingen die ze doet. Ze is gewoon een stap verder in ontwikkeling etc.... Ik kan je vertellen dat ik bij een therapeute/helderziende/medium ben geweest en in cursus ben, maar ik weet dan al welke kant dit topic op zal gaan dus ik doe het niet. Ik heb het gedrag van mijn dochter niet alleen uit een boek, maar ik ervaar het elke dag, en ik leer van haar. Naast dat mijn dochter hsk is, is ze ook zeer spiritueel aangelegd, daardoor weet ik dat ze meer kan, ziet en doet. Ik denk dat het topic nu klaar is wat betreft het woordje modegrill, en dat we iedereen in zijn of haar eigen waarde laten. Ik respecteer jou mening en ik hoop dat je het andersom ook doet. Hoe jij erover denkt zul je blijven doen, ik hoop dat je ouders op school die zeker met heelveel moeite bij je kunnen komen met het verhaal over hun kind dat je het serieus aanpakt, en er voor open staat om er meer over te leren. En dat je dan toch nog even terugdenkt aan dit topic en denkt ja nu begrijp ik iedereen die me probeerde uit te leggen wat een hsk is.

Succes

groetjes Cyndie
 
quote: padaan reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('16-10-2007 21:09:28'));


quote: sjana1 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('16-10-2007 13:08:48'));

Eigenlijk zeggen jullie hetzelfde: 'HSKers' zijn niet anders, maar ook normaal, alleen hebben ze bepaalde dingen waarmee je rekening moet houden! Dat zeg ik dus ook, jullie plakken er dus wél een label  op: HSK, en ik zeg alleen maar dat ik ze zo niet zie!

Een hoogGEVOELIG kind zal na een uitbrander langer  een rotgevoel hebben dan een  minder gevoelig kind. Dat houdt dus in dat het pas weer normaal kan functioneren op het moment dat de persoon die de onrust veroorzaakt aangeeft dat het weer goed is.
Een opmerking als "doe normaal" of  "doe niet zo stom" of "weet je dat niet" zal harder aankomen dan bij de  andere kinderen. Ze zullen zich sneller daardoor minder gaan voelen. En dan kun je ze dus wel normaal behandelen. Maar houd er dan wel rekening mee dat het kind alle opmerkingen en gevoelens die je uitstraalt op een bepaalde manier gaat interpreteren. En omdat ze merken dat ze gevoeliger zijn worden het al snel negatieve gedachten.
 
Jullie zeggen ook dat jullie niet anders opvoeden, dat doe ik dus ook niet in mijn klas en met mijn kind. Je houdt wél rekening met individuele verschillen, want dat vind ik heel belangrijk. Ik noem dan een kind geen HSK, maar heb er gewoon geen benaming voor omddat ik het allemaal niet zo vreemd vind. Ik denk dat dat juist mooi is dat ik het niet bijzonder, vreemd en moeilijk vind. Ik beschouw zo'n kind juist als normaal, maar houd wel rekening met ieder zijn persoonlijkheid!

Ik begrijp wel dat je dit zo doet en dat je aan wilt geven dat alle kinderen voor en door jou als normaal worden behandeld. Maar het is wel zo fijn dat de emotionele gedachtewereld van een HSK op een veel hoger niveau werkt als dat van een minder gevoelig kind. Het zijn denkers....en dat zie je er vaak niet aan af.

Als docent mag ik dit allemaal denken en ook met mijn collega's zo bespreken. Maar ook jullie weten wel dat een docent dat zo nóóit tegen ouders uitspreekt, ben je gek!!! Ik respecteer absoluut dat die ouders dat zo zien van hun kind, en ik respecteer ook jullie en jullie visie.
Het is wel respectloos van sommigen hier om meteen een uitspraak te doen over mijn professionaliteit als onderwijzeres. Ik zeg ook niet over jullie dat het niet te hopen is dat jullie je kinderen verkeerd opvoeden...want ik weet zeker dat jullie allemaal het beste met je kind voor hebt.    

Ja hoor .....maar wij maken ook  gebruik van ons recht op meningsuiting. Je  start heel demonstratief deze topic om duidelijk te maken dat het een modegrill is. Eerst krijg je een paar mensen die  met je meepraten en / of twijfelen. Nu we wat verder in de reacties komen en je tegengas krijgt wil je je uitspraak nuanceren door aan te geven dat je de ouders niet zult tegenspreken zoals je het hier wel doet. En wat betreft mijn uitspraak over je professionaliteit.
GOED LEZEN
Ik zeg dat als je dit niet wilt zien dat het beter voor de kinderen zou zijn als je wat anders gaat doen.
Ik twijfel niet aan je cappaciteit als docent. Ik heb ook een aantal collega's die net als jij perfect les kunnen geven...maar toch niet met de leerlingen om kunnen gaan. Een goed docent geeft les en verplaatst zich in de leerling. Ik let altijd op gezichten als ze binnen komen. Nog voordat er een woord is gezegd weet ik al precies hoe die uren met hen gaat verlopen......omdat ik wel met de leerlingen bezig ben. En dat is meer dan alleen les geven.

Ik werk op een school met 1500 docenten en 22000 leerlingen. En wij zijn dit jaar met het Thema "nieuwetijdskinderen" begonnen.
Waarom.......omdat wij ons realiseren dat er nu een ander "soort" kind onderweg is dan we eigenlijk gewend zijn.
Ik nodig je bij deze uit om voor al mijn 1500  collega's een uitleg te komen over het feit dat het allemaal maar een modegrill is.  Ik ben benieuwd wat er dan van je heel blijft.

Groet
M.  


Als je mijn stukje nog eens leest, lees je dat ik me juist probeer in te  leven in alle individuen, dus ook in hskers. Dus ja, je twijfelt wel aan mijn cappaciteiten als docent, want min of meer  door schemert  in het zinnetje:   heb ook een aantal collega's die net als jij perfect les kunnen geven...maar toch niet met de leerlingen om kunnen gaan. Vind dat toch wel een beetje respectloos. Dat kun je niet zeggen van mijn schrijftechniek, ik zeg niet dat deze ouders op dit forum niet met hun kinderen om kunnen gaan...Misschien heb je ook   in het heetst van de strijd je woorden niet helemaal zorgvuldig gekozen neem ik maar aan. Want dat heb je met een forum, je ziet geen gezichten, hoort niet de manier waarop iets gezegd wordt, kan jezelf niet zo snel corrigeren. Das best lastig, waardoor dingen misschien verkeert opgevat worden of overkomen.
Ben het helemaal met je eens wat jou visie is op lesgeven, ik denk dat je anders niet in het onderwijs kunt functioneren.
Maar hoe komt het dan dat er door de jaren heen 'nieuwetijdskinderen' opduiken? (bedoel je daarmee dus ook HSKers, is dat hetzelfde???). Volgens mij moesten kinderen vroeger meer onder druk presteren, en werd er puur en alleen klassikaal lesgegeven waardoor veel leerlingen ondersneeuwden. Zowel de   'zwakke' als de 'goede' leerlingen. Dus nu komen bepaalde individuen wat meer naar boven met ieder zijn eigenaardigheden denk ik? Dus daarom hebben we meer kinderen waar   'iets mee is'?.

 
hoi sjana,

nog even dit, je wilt een concreet voorbeeld over een spiritueel kind?

Er zijn kinderen die zoveel kracht hebben dat ze lampen kunnen laten knallen, tv laten ontploffen. Er zijn kinderen die overleden mensen kunnen zien en aanspreken. Ze hebben een verbinding met het universum en zullen dingen aanvoelen, en weten wat er gebeurd. Zo ziet mijn dochter dus overleden mensen, en kan ze bijv. aanvoelen wanneer iemand niet lekker is of gaat worden.

Dit wou ik nog even kwijt.

Cyndie
www.kinderenvannu.nl
 
quote: cyndie reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('15-10-2007 22:04:09'));

Beste Sjana,

Erg jammer hoe je reageert op het hoogsensitief zijn bij kinderen. Al helemaal als je in het docentenvak zit, want voor ouders is het erg belangrijk dat ze met deze informatie bij je kunnen komen. Ik heb respect voor je als je het een modegrill noemt, maar denk nou niet dat er overal een etiket opgeplakt wordt. Het is geen modegrill, maar het is iets wat nu meer bekendheid krijgt omdat de durf er is om het te vertellen en bekend te maken. Ik ben onlangs mijn eigen website gestart het heet www.kinderenvannu.nl daarin vertel ik dat mijn dochtertje hoogsensitief is, en wat ik en mijn dochter zoal beleven en meemaken thuis en buiten. Ik vertel en geef tips over hoe om te gaan met een hsk omdat ik dat zelf ook heb moeten leren. Je kunt 18 vragen goed hebben van het vragenlijstje, en je kind nog zo zien als een normale peuter want dat zijn hsk's ook, het zijn normale kinderen, die alleen terughoudender KUNNEN zijn, en sneller overprikkeld KUNNEN raken van gebeurtenissen. Dit kan ook op school gebeuren waardoor ze niet meer geconcentreerd kunnen werken omdat ze alles horen, zelfs gefluister van klasgenootjes, deze kindjes hebben SOMS een steuntje in de rug nodig, begrip en vooral zelfrespect.

Dus hou op met het roepen dat het een modegrill is, en respecteer dat hoogsensitief wellicht nog erg onbekend maar zeker bestaat. ADHD is toch ook geen modegrill? Dyslexie is toch ook geen modegrill? Waarom niet? omdat het erkende dingen zijn, Hoogsensitief zijn wordt nog niet erkend, maar dat gebeurd zeker wel, als er maar naar geluisterd wordt als een "normaal" iets, en niet als iets dat "zweverig" is.

Ik denk dat het inderdaad nog niet eens een slecht idee is, om een keer bij iemand in huis te zien hoe het is om met een hoogsensitieve peuter te leven. Pas dan denk ik dat je meer recht van spreken hebt.

Groeten Cyndie
www.kinderenvannu.nl

Hoi
Heb je website gelezen en moet toegeven dat ik wel onder de indruk was van sommige dingen. En ik sta ook wel deels open voor spiritualiteit en bepaalde gaves.
Maar je hebt het dus over je dochter, ze is nog een peuter begrijp ik? Op die leeftijd en op kleuterleeftijd staan veel kinderen open voor bepaalde situaties en 'zien' sommige kinderen dingen en/of personen. Heeft  veel te maken met fantasie. Ze kunnen dan nog zo die fantasiewereld induiken dathet op die leeftijd heel echt wordt. Bij sommigen is dit extreem en heel lastig.
Maar nu wil ik niet alles wat je dochter betreft van tafel vegen. Bijzonder hoor.
Toch heeft het met bepaalde dingen toch te maken met hoe je er tegen aanziet, het probleem is: het is niet tastbaar. Dus blijft bij mij toch altijd die twijfel of die nuchterheid om iets te verklaren.
Ik blijf het wel interessant vinden, maar wel heel moeilijk!


 
hallo,

Ik begrijp zeker wat Sjana bedoelt.
Mijn oudste dochter is niet 1 vd makkelijkste zeg maar (wel ontiegelijk lief en leuk) en mijn vader heeft autisme. Daar is jaren onderzoek naar gedaan en hij wordt er ook enorm door beperkt. Mijn mans broers hebben adhd. Ook al vele testen gedaan en ook zij ondervinden hier flinke problemen  mee.
De verleiding is groot om snel te denken dat mijn dochter dus last heeft van 1 van die ziektes. (erfelijk). Maar ik weiger mijn dochter zo snel een etiketje op te laten plakken. Ze doet het goed op school, heeft veel vriendjes en het is gewoon een lekkere schat. Ze is snel van slag en heeft zeker hele moeilijke buien en soms reageert ze erg heftig, maar laten we eerst maar eens afwachten hoe ze opgroeit. Als zo'n kindje eenmaal een diagnose heeft gekregen ga je er zelf naar leven en je kind waarschijnlijk ook, en zo'n kind komt er ook niet zo snel meer vanaf. Laat je kindje toch eerst zichzelf ontwikkelen en pas dan kun je goed zien of er problemen zijn.
Tenzij het idd erge problemen voor het kind of de omgeving veroorzaakt. Dan moet je aan de bel trekken lijkt me.
Een lang verhaal maar wilde het toch even kwijt haha
 
Terug
Bovenaan