Hoogzwanger en huishoudelijke taken

<p>Hoi! <br /><br />Ik ben nu 35 weken zwanger en doe eigenlijk alles nog qua huishouden. Zijn er meer die het zonder hulp allemaal nog doen terwijl ze hoogzwanger zijn? <br /><br /></p><p>het enige is stofzuigen, vuilnis en de kattenbak wat mijn vriend doet. Hij werkt heel veel en zn enige dag vrij is hij meestal kapot. Dus ik doe alles zelf. Bedden verschonen, wc, badkamer, wassen, dweilen etc. <br />Ik merk wel dat het me soms te zwaar wordt.. en ik irriteer me er dan aan dat ik sommige dingen niet zelf kan. Zoals het onkruid weghalen in de tuin etc. </p><p>hoe pakken jullie dit aan? En hebben jullie tips? <br /><br /></p><p>Liefs </p>

Ik deed tot het laatst toe ook alles zelf. Misschien kleine dingetjes (zoals idd iets zwaars tillen etc) vroeg ik mijn man te doen. Mijn tip: elke dag 1 dingetje en niet een grote schoonmaak in 1 dag. Je hebt niet voor niets verlof die laatste weken :). Dus ene dag de wc schoonmaken, volgende dag stofzuigen, dag erna bed verschonen etc. En als je harde buiken krijgt of het niet goed voelt, gewoon stoppen of even een rust momentje nemen. Vooral naar je lichaam luisteren en dan kan je alles prima nog doen.

Ik deed ook t meeste, ging prima tot t eind, al is t slim om iedere dag een ruimte te doen bijv, zodat je niks overbelast. Het zal per persoon verschillen wat nog kan en wat je zelf wil. Hoe verder in de zwangerschap hoe minder taken ik op n dag kon. Ik zorgde er iig voor dat het opgeruimd was en dagelijks even een doek door de wc en badkamer.

Ben nu bijna 39 weken zwanger en doe ook gewoon nog alles zelf. Iederedag doe ik iets in huis. Boodschappen doen we samen en de katten bak doet manlief. Nu is manlief de schuur aan het opruimen helaas red ik dat niet om mee te helpen dus moet ik verplicht zitten en rust houden terwijl ik daar normaal echt niet van hou om niets te kunnen doen.

Ik deed per dag een aantal geselecteerde taken.
Aan het einde van de week had ik de belangrijkste gedaan.
Mijn partner begreep en accepteerde dat de groote klussen niet meer werden gedaan en iets vaker avondeten werd besteld.
Praat erover en vraag aan je partner begrip dat je de grote taken niet meer (zo vaak) kan doen.

Ja hoor, morgen 35 weken zwanger en mijn man is over 2,5 week pas weer thuis van werk. Zo lang je je goed voelt is het geen probleem, als je je er zelf aan stoort natuurlijk wel.

Ja dat deed mijn zusje ook en ben ik ook van plan. Ik denk dat in beweging blijven prima is. Maar niet alles hoeft op een dag. En op een gegeven moment zal ik genoegen moeten nemen dat t misschien niet allemaal even spic en span is.

Misschien is het een idee voor je om wat hulp in te huren? Voor een deep clean van je huis of een tuinhulp? Er zijn scholieren (mbo groen bijv) of studenten die je daarvoor kunt inhuren, of je huurt iemand via helpling.

Terug
Bovenaan