Hoogzwanger en huishoudelijke taken

Waarom niet? Nou Veel hoogzwangeren krijgen wel meer klachten (vooral op het eind) ik tenminste wel.. veel last van harde buiken en mijn rug. En heb al mn hele zwangerschap last van zwangerschapshypertensie, waardoor ik meer rust moet nemen. 
Ik probeer zoveel mogelijk zelf te doen (alles wat ik nog kan). Maar was benieuwd naar tips en hoe andere hier mee omgaan. 
goede tip om elke dag iets te doen en hulp te vragen aan familie. Al vind ik dat altijd erg moeilijk hulp vragen :p wellicht een nieuw leerpuntje 
misschien moet ik de nesteldrang wat meer loslaten en gewoon wat meer de boel de boel laten. 

succes iedereen met de zwangerschap! X 

Sorry, maar ik sta er echt totaal anders in dan de vrouwen voor mij. Je bent een KIND aan het maken! Dat is een stuk harder werken dan een fulltime baan. Mannen hebben bij een normale baan doorgaans twee dagen per week vrij, dus hij kan gewoon huishoudelijke taken doen. Mijn man deed vrijwel alles in huis. Mijn man helpt niet, hij doet het gewoon. Geen gezeur. 

Helaas is niet elke man zo, maar wat traditioneel om te zeggen dat mannen moe zijn van het werken en jij dus maar alles moet doen. Hij komt maar van z'n kont en ruimt zelf die boodschappen in, gaat dweilen en de was doen. Hij is toch niet achterlijk? Hoe verwacht hij dat dit gaat als je bevallen bent? 

Heb bij de eerste aan het begin van de bevalling nog de badkamer staan poetsen.
Voelde me al niet topfit die dag, en na een paar uur was er ineens besef dat de bevalling was begonnen met 39 weken ?

Ik sta er ook totaal anders in, sluit mij aan bij @moedersvantweeschatten. 
Je maakt inderdaad een kind en belangrijkste daarin is naar je lichaam luisteren en de rust nemen als het dat vraagt. Daarbij vind ik zorgen voor kinderen zwaarder dan werken (ik werk 4 dagen dus kan het zeggen). Mijn vriend werkt nagenoeg even veel en doet op het moment het meest in de huishouding. Maar wij hadden altijd al een netjes verdeeld huishouden. Hij doet de badkamers/wc schoonmaken, ik het koken, booschappen en de was. Hij stofzuigd vaker dan ik en sinds de zwangerschap al helemaal. Ik vind dat een man best kan helpen, ook al zou jij niet werken zelfs. De hele dag voor een kind zorgen kost ook veel energie, net als werken.
Uit je laatste berichtje maak ik op dat het voor jou nu toch best zwaar is en je extra rust nodig hebt, ik zou het gewoon bespreekbaar maken. Mijn vriend is altijd blij als ik zoiets aangeef ipv dat hij mij steeds ziet pijn lijden☺️

Als het zwaar voor je lichaam is, aangeven bij je man! En samen bedenken of hij iets meer doet, jij iets minder (dan maar niet perfect), of hulp van buitenaf inschakelen.  werk je zelf ook nog? Ik had wellicht een makkelijke zwangerschap fysiek gezien. Maar indien je niet (meer) werkt denk ik dat het huishouden prima gedaan kan worden. 

En ik ben het niet geheel eens met @mamavantweeschatten. Ja, je bent een kind aan het maken. Maar zwanger zijn is geen ziekte he? Zolang een lichaam het aankan, kun je gewoon alles doen zoals je altijd deed. Als ik een man zou zijn die fulltime werkt, zou ik het niet kunnen voorstellen dat een thuiszittende vrouw niet bijv kan koken of stofzuigen. Let wel: ik blijf zeggen zolang je lichaam niet aangeeft dat het niet meer gaat!

Toevallig kwam mijn moeder gister het onkruid voor me weghalen en helpen bed verschonen en mijn zus vandaag mijn keukenkastjes soppen. Echt heel fijn! 
merk dat ik niet zo snel hulp vraag uit mezelf, maar het wel erg waardeer als mensen het aanbieden. 
Alles wat ik nog zelf kan doe ik graag nog zelf, maar die extra dingen zoals de badkamer schoonmaken enzo wordt toch wel te zwaar. 
dus top dat er mensen zijn die me helpen uit zichzelf :) 

Ik lees veel het woord "helpen". De man helpt mee in het huishouden. Hoezo helpen? Het jullie gezamenlijke huishouden. Helpen klinkt als een gunst en zo zie ik dat niet. 

Ik deed bij beide zwangerschappen ook bijna alles zelf tot het eind. Niet omdat m'n man niet wilde helpen, maar omdat ik nogal eigenwijs ben en het graag zelf wil doen. Zware dingen liet ik wel m'n man doen hoor, zoals de boodschappen naar de keuken brengen (krijgen ze bezorgd) of zware vuilniszakken weg brengen. Stofzuigen deed ik in 2 delen. Ene dag beneden en volgende dag boven.

Luister vooral naar je lichaam. Als je klachten hebt waardoor je dingen niet kan doen, laat ze dan lekker of laat ze door iemand anders doen. Pak je rust nu het nog kan.

Terug
Bovenaan