Hoogzwanger en huishoudelijke taken

Mijn man werkt fultime, en ik doe zelf de huishoudelijke taken. Eenkeer de was en de volgende dag slaapkamer, volgende dag de badkamer ik doe niet alles op een dag.

Waarom zou je dat allemaal niet meer kunnen doen? Ik deed werkelijk alles tot het eind. Zolang je je er goed bij voelt en verder geen klachten hebt, kan dit prima.

Mijn man deed dat toen eigenlijk allemaal. Maar ik lag ook met 33 weken in het ziekenhuis vanwege een dreigende vroeggeboorte en kreeg toen het advies om extreem rustig aan te doen om vroeggeboorte te voorkomen thuis, omdat ik de contracties die ik toen had ook niet voelde (op de ctg wel heel duidelijk aanwezig) en dus niet merkte of ik harde buiken had of niet. Na de 'veilige' 37 weken grens ben ik wel langzaam aan weer mijn gebruikelijke taken op me gaan nemen, maar na een maand heel veel stilzitten is het niet makkelijk om dan weer in beweging te komen met zo'n buik en tot ruim na de bevalling heeft mijn man dus meer gedaan in het huishouden dan ik. Voor een volgende zwangerschap ga ik er wel vanuit dat ik dan meer kan en zal doen, maar ook dan zullen we wel weer zien wie wat dan kan doen. 

Ik denk dat het een deel accepteren is dat niet alles lukt of even snel gaat met een hoogzwangere buik, en een deel toch vragen om hulp bij wat niet gaat maar wel echt moet gebeuren. Dat hoeft trouwens niet alleen je partner te zijn, wellicht zijn er ouders/vrienden die ook best even een keertje bij willen springen of kan je een schoonmaker inhuren o.i.d.. 

Mijn man en ik deden het huishouden al best gezamenlijk en dat bleef het tijdens mijn zwangerschappen. Wel heeft m’n schoonmoeder op het eind geholpen met ramen zemen. Dat moet je dan ook niet meer willen. 
Ik denk niet te hoge eisen stellen aan je huishouden op het eind. En misschien een van de ouders/familie/vrienden eens vragen voor dingen die niet meer lukken?

Ben 38 weken zwanger en doe nog alles. Meeste met een dreumes erbij. Mijn man kookt, omdat hij dat veeeeel beter kan dan ik, boodschappen doen we wisselend, maar ik fiets gerust elke dag even naar supermarkt, dus nooit mega zware boodschappen in 1 keer. Pas naar tuincentrum voor oa aarde, toen heb ik wel het aanbod om het in de auto te laten leggen aangenomen. Stofzuigen vind ik prima te doen, dingen van de grond rapen minder.

De 90+ dames in het bejaardentehuis hebben het beste advies:
Kind, laat alles liggen!!
Denk aan jezelf en ga lekker rusten!!
Niets is belangrijker dan dat

Tja, het is wel zo :)

Ook 35 weken zwanger en doe het meeste nog. 's ochtends probeer ik in het huishouden van alles te doen, en 's middags lekker rustig aan, zodat ik ook 's avonds nog een beetje energie heb om te koken. Verder is m'n schoonmoeder een dagje geweest en m'n zus ook, en dat helpt wel heel erg om het huis echt 'feutje-klaar' te krijgen ^^

Das toch niet gek ofzo? Hier 2 kinderen en ik heb altijd alles zelf gedaan tot aan de bevalling. Mn man helpt na het avondeten wel altijd om de keuken op te ruimen en te stofzuigen. Verder doe ik alles zelf, en hoogzwanger ook altijd gedaan.

Moeders met 2 of meer kinderen zijn toch ook altijd bezig als ze zwanger zijn ;) Alleen met een eerste zwangerschap heb je het geluk dat je nog veel kan zitten en uitrusten, met baby nummer 2 ga je ook gewoon door met alles tot aan de bevalling!

Terug
Bovenaan