Hoogzwanger en huishoudelijke taken

Ik deed ook alles zelf en daarnaast was ik ook nog erg actief met sporten. Doe wat goed voelt, je lichaam geeft het ook zelf aan. De één kan meer hebben dan de ander. Niet elke zwangerschap is hetzelfde. Alles bepaalde dingen niet meer lukken en je man heeft er weinig tijd voor is, zijn er vast familie en of vrienden die je een uurtje willen helpen.

Ik doe ook alles zelf nog :) inderdaad alleen de kattenbakken niet, en onkruid wieden, simpelweg omdat ik dan niet meer overeind kom haha maar ook zelfs het stofzuigen doe ik nog. Ben nu in de laatste week!
Tuurlijk... Het wordt zwaarder maar ik doe elke dag iets, en veeg nu iets vaker dan dat ik stofzuig...
Boodschappen laat ik sinds een paar weken bezorgen, dit omdat we ook nog een peuter hebben die ik anders mee moet slepen naar de winkel.
De wasmachine zet ik s'avonds op een timer zodat hij klaar is voordat mijn man smorgens de deur uit gaat, hij tilt de mand dan even naar beneden(met mooi weer, dan kan de was naar buiten) en ik hang de was op. Naar boven tillen doe ik zelf vaak wel omdat de was dan veel minder zwaar is.

Nu moet ik wel toevoegen... Dat ik alleen doe wat ik kan hoor!! Gaat het niet? Dan doe ik het niet... Maar ik voel me er niet prettig bij als ik het niet doe. Ik kan slecht tegen rommel, en tegen rommel aankijken kost mij dan ook vaak meer energie dan het zelf even opruimen. Als je lichaam aangeeft dat je het niet kan dan moet je het zeker niet doen. Ik neem nu ook elke middag mijn rust door te gaan liggen(en vaak even slapen) ik heb het geluk dat mijn peuter meestal nog een middagdutje doet, en ik doe alles in stapjes. 1 ding doen, zitten.. En zo door.. 

Ik ben nog niet hoogzwanger (5,5 maand nu) maar ik heb al wel extra hulp nodig gehad ivm aanhoudend zwangerschapsbraken. Ik heb een schoonmaakster genomen die de zware schoonmaak taken van mij over neemt en daarnaast laat ik de boodschappen elke week bezorgen. Voor zware dingen zoals kattengrind naar boven sjouwen bel ik iemand om te helpen. De overige taken in huis doe ik steeds met 15 min en daarna 30 min pauze buiten mijn werktijden om. De kattenbak doe ik ook, wel met handschoenen. Het is niet anders maar je doet wat je kunt en voel zelf aan tot waar die grens is. Ik heb ook weken lang alleen overgegeven en daardoor kon ik nog niet eens de vaatwasser inruimen. Dan was dat zo en bleek het weken staan tot de schoonmaakster kwam. So be it. Het is geen schande om hulp in te schakelen, het is belangrijk dat je goed rust.

Ik heb sinds ik hoogzwanger van de tweede een poetser en ben daar ontzettend blij mee. Nu ik zwanger ben van nummer 3 is het ook erg lastig om alles bij te houden (poetser was onlangs ziek, dus moesten het toen even zelf doen). Gelukkig doet m'n vriend ook veel. Bedden verschonen vind ik bij bijvoorbeeld best zwaar, krijg dan last van m'n rug. Dat doet hij gelukkig.
Ik denk dat het een kwestie is van aanvoelen wat je wel kunt en gefaseerd te werk gaan. En ik kan je een poetser aanraden ;-). Dat scheelt zoveel, dan kom je ook nog eens ergens anders aan toe (iets anders poetsen, opruimen, of gewoon aan jezelf).

Terug
Bovenaan