Iemand een goede tip voor goede creme tegen Striae??

Hoi Janet

Dat er cremes bestaan die striae voorkomen, is volgens mij nog niet bewezen en wat vele dames al schrijven: dat kan ook helemaal niet!  Je krijgt t of niet. Er zijn hooguit cremes die striae helpen te verminderen of minder zichtbaar maken.

Tijdens m'n eerste zwangerschap heb ik me helemaal suf gesmeerd met vele (en ook dure! ) cremes, zoals die van Weleda, van Biodermal etc etc. Wat denk je? Tot aan week 39 geen striae, nada noppes! Totdat mijn dochter besloot met een rotgang in te dalen en mijn buik centimeters naar beneden zakte. Toen was het gedaan met die mooie gladde buik en schoten de striemen erin.

Ik heb maanden later nog gesmeerd met de bindweefselcreme van Biodermal en ik moet zeggen dat de striemen beduidend minder zichtbaar zijn geworden. Maar helemaal weg gaan ze helaas nooit meer.

Gr, cee
 
hoi hoi,

Ik  ben niet zo'n volhouder met smeren. Ik heb deze zwangerschap vooral in het begin af en toe gesmeerd met weleda-olie, daarna nauwelijks meer. Nu 37 weken en nog geen streepje te zien. Ik ben  misschien een van de gelukkigen die er (nog) geen last van heeft (afkloppen, want het kan natuurlijk nog komen!!)

Uit pure nieuwsgierigheid (en omdat het deel van mijn werk is om medische literatuur te zoeken) heb ik snel even gezocht naar onderzoeken die gedaan zijn naar zwangerschapsstiae. Dit zijn een aantal conclusies:

REVIEWER'S CONCLUSIONS: One particular cream appears to help prevent the development of stretch marks in pregnancy, but only for women who had previously suffered stretch marks in pregnancy. There is no evidence of benefit for general use.

CONCLUSIONS: A previously reported association between increased striae and glucose intolerance, which led to the theory of adrenal cortical hyperactivity as a cause of striae gravidarum, was not confirmed by this study. Many women use creams or oils in an attempt to prevent striae formation despite their ineffectiveness.

CONCLUSION: Maternal age and weight gain during pregnancy are associated with SG. BW, family history of SG, and gestational age at delivery are associated with moderate/severe SG (striae gravidarum)

CONCLUSIONS: Logistic regression analysis demonstrated that maternal age, body mass index, weight gain and neonatal birth weight were independently associated with the occurrence of striae. It appears that the group at highest risk of developing severe striae are teenagers.

(sorry, geen zin om te vertalen) Uit alleen deze conclusies kun je natuurlijk niets opmaken, maar het lijkt er inderdaad op dat smeren niet helpt en dat vooral je leeftijd en het aantal kilo's dat je aankomt tijdens je zwangerschap van invloed is.

Maar als je smeren gewoon lekker vindt, gewoon doen!

Groetjes,
Lyanne
 
Ik smeer zelf met alhydran. Ook voor de mensen die niet tegen parfum kunnen is dit een hele goeie optie, geen irriterende stoffen in deze creme. Deze crème is officieel ontwikkeld voor brandwonden en zorgt ervoor dat de vochtbalans erg snel herstelt in de huid dankzij o.a. de kwalitatief hoogstaande aloe Vera uit Aruba die ze gebruiken en ook ingrediënt nr 1 is op de ingrediëntenlijst ipv aqua? Ik raad hem zelfs aan voor mijn borstkankerpatienten die bestraald moeten worden het geeft enorm verlichting. 
 
Terug
Bovenaan