Ik las in een interview.........

Zwangerschapsverlof langer? Zeker weten dat ik dat zou willen! Maar een jaartje zou ik weet te lang vinden, het werk gaat gewoon door en dan kost het denk ik voor jezelf heel veel moeite (in bepaalde banen) om de draad weer snel op te kunnen pakken.
Een half jaar verlof zou ik prettig vinden, zeker om weer in een ritme te komen, misschien ook wel langer BV te kunnen geven (hier opt werk is het niet echt lekker geregeld qua kolven) en helemaal het gezinsleven weer op orde te hebben, zeker met meerdere kindjes!
Papa's mogen zeker langer verlof als de 2 dagen die er nu voor staan, een paar weekjes wennen aan het gezinsleven en de brakke nachten....
Werkgevers hebben vaak tijd genoeg (hoe lang ben je zwanger!) om zaakjes goed te regelen.
En als die minister dan helemaal goed bezig is, zou hij ook wat goeds (en uitvoerbaar)regelen voor de mama's met een eigen bedrijfje!

Lisenka mv Tessa (10-9-2006)

Oohhw, wat heb ik nu weer gezegd? Die laatste twee regels slaan eigenlijk nergens op, vergeet die maar weer. Mijn reactie komt voort uit een frustratie als ik dit soort berichten lees of zie op tv. Ik snap gewoon niet wat en waarom er gestimuleerd wordt door de overheid...

Dan zwijg ik nog maar over dat kindgebonden budget... middeninkomens (nagenoeg iedereen met kinderen lijkt mij pissen naast de pot...). Archhh, niet te doen, zwijgen...

Pffff, lekker Annet, je houd me aardig bezig met je topics, haha

Hahahaha leuk he Toulouse....haha
Ik weet hoe je je voelt.....
Maarrrrzal nog eventjes wachten met mijn eigen ideeen.....hihi

Liefs Annet

Ik wilde alleen nog ff zeggen tegen Poppetje 71 dat de termen broedmachines en vervelend van mij afkomstig waren en niet van Toulouse!

Groetjes Jenneke

Zo, nu heb ik even de tijd.....

Wat ik zelf graag kwijt wil over deze onderwerpen:

Langer zwangerschapsverlof:
Vrouwen zijn nou eenmaal degenen die de baby's moeten/kunnen baren. Ik begrijp niet dat daar niet meer begrip voor wordt opgebracht. Als het zo was dat we het allebei konden, zou de wereld een stuk eerlijker zijn. Ik vind dan ook dat het zwangerschapsverlof best wat langer mag zijn. Inderdaad is een jaar wat overdreven en ik geloof dan ook niet dat dat zal gebeuren hoor. In het artikel stond volgens mij ook dat het voor vaders ook langer zou moeten worden (mooi puntje vind ik!) en dat vind ik ook heel belangrijk. Het is toch niet eerlijk dat ze maar 2 dagen krijgen? Wij moeten dan een paar dagen bijkomen van de bevalling en, in theorie, moet de vader dan na 2 dagen alweer weg! En als ie dan wel zijn vakantie opneemt, betekent dat dat hij de rest van het jaar niet/minder wegkan....heel raar vind ik.

Kindgebondenbudget:
De minister had het over het feit dat bijvoorbeeld de Christenunie vindt, dat moeders bij de kinderen zouden moeten blijven. Hij zei daarop: Is wel leuk gezegd, maar dan gaan ze (in veel gevallen) wel flink achteruit financieel. Is dat nou wel zo eerlijk om te vragen dan? Ik ben het daar helemaal mee eens. Als je zelf voor je kind wil zorgen, kost dat dus jouw (als je het had) salaris. Een mooi streven, maar voor sommigen niet haalbaar. Het zou dan dus de bedoeling zijn dat ze kijken naar het inkomen binnen het gezin en dan eventueel wat extra geld storten maandelijks, zodat de moeders ook de káns krijgen om thuis te blijven. Helemaal mee eens wat mij betreft!

Ouderschapsverlof:
Kan ik niks van zeggen, want daar weet ik niks vanaf...haha Ga me er dus ook niet in mengen...

Zo, nou heb ik zelf ook meegedaan... Zo goed? haha

Liefs Annet

zit al de hele dag te piekeren hoe die man toch heet.....Rouvoet dus! Zo, ook weer klaar....

Ik vond die 16 weken zwangerschapsverlof eigenlijk meer dan genoeg hoor.
Was blij dat ik weer kon gaan werken.

Maar even reageren op dat Scandinavische vrouwen een jaar verlof krijgen: die gaan na hun verlof bijna allemaal weer full-time werken. Dus de baas is ze dan een jaar kwijt maar krijgt er niet zo'n doos (zoals ik) voor terug die aangepaste werktijden moet hebben omdat haar kind naar de basisschool moet die pas om 8.45 uur begint of voor 17.30 uur de deur uit moet sjezen omdat haar  kinderen voor 18.00 uur opgehaald moet worden. De één op het KDV en de ander op de BSO.

Ze willen zo graag dat vrouwen gaan werken maar waarom maken ze het ons dan zo verrekte moeilijk??!!

Tessie

Leuk!

Mijn meningen:
- zwangerschapsverlof: zou iets langer kunnen. Persoonlijk ben ik er groot voorstander van om iedereen verplicht vooraf langer thuis te laten, dus 8 weken vooraf te moeten stoppen. Dat is beter voor moeder en kind, de lichamelijke belasting van zwanger zijn wordt zwaar onderschat. Slechts 25% schijnt het normaal goed vol te houden totdat het verlof begint. De rest stopt al eerder of heeft al enorm veel klachten, die zowel voor moeder als kind heel slecht uit kunnen pakken. Ook denk ik dat een paar weken langer verlof in veel gevallen wel goed zou kunnen zijn, maar ja, waar leg je de grens. Er zijn mogelijkheden om, als het echt niet gaat, direct de ziektewet in te gaan en anders zul je eerst andere keuzes moeten maken.

Bij het Zweedse model zijn inderdaad wat consequenties. Je gaat vrijwel altijd daarna weer 40 uur aan het werk, maar inderdaad, heel veel vrouwen krijgen gewoon geen vaste baan omdat het bedrijf zolang iemand moet missen en dan liever andere keuzes maakt.

- Kindgebonden budget:
Geen mening

- Langer ouderschapsverlof
Natuurlijk vind ik dat fijn, omdat het mij voordeel op zou leveren. Maar of ik het echt nodig vind? Nee, dat niet.

Groetjes,
Famke 151

Terug
Bovenaan