Ik las in een interview.........

Wat een geweldige discussie. Ik werd al fanatiek toen ik al jullie berichten las. Ik ben het eigenlijk met iedereen eens. Iedereen heeft haar bevalling en thuissituatie natuurlijk anders, dus ook wat verschillende reacties..

Ik kreeg een geplande keizersnee, dus ik nam 6 weken vooraf verlof, dus had nog 10 na de bevalling. Daar heb ik 4 weken "zomervakantie" aangeplakt. Deze 14 weken na de bevalling zijn mij goed bevallen. Door de keizersnee, borstvoeding en gebroken nachten was ik vorig jaar heeeeel blij dat ik nog niet na 10 weken  hoefde te werken, maar na 14 weken had ik ook echt weer zín!! Ietsie langer verlof (een maand langer...) zou al heel goed zijn.

Wat ik echt heel erg belangrijk vind in Nederland zijn de partners waarvoor het slecht geregeld is. Mijn man werkt in een klein bedrijf waar hij 1 van 2 verkopers is. Zonder hem gaat 's ochtends de zaak niet open... Hij is echt 2 dagen vrij geweest rond de bevalling  en moest toen gewoon  weer aan het werk (omdat collega vakantie had). Pas maanden later is hij 2 weken vrij geweest. Dat vond ik echt heeeel erg heftig. Ik mocht niet tillen, niet autorijden, echt niet veel en ik vond het echt niet leuk dat hij dus ook 's avonds knetterdruk was met heel veel zaken (behalve met vrouw en kind: voornamelijk boodschappen, was en zware dingen die ik niet kon/mocht. Een vrouw "moet" verlof om te bevallen, maar een man mankeert lichamelijk niets, dus daar wordt makkelijk gezegd "het kan niet anders". WOEST was ik daar vorig jaar om.

Ouderschapsverlof heeft iedereen recht op, maar reken maar dat mijn man eruit gewerkt wordt als hij dat echt hard zou spelen. Ze kunnen de zaak toch geen dag sluiten? Extra personeel kost te veel....

Ik heb een half jaar een contract van 5 dagen aangehouden en nam wekelijks 2 dagen (bij ons gelukkig BETAALD) ouderschapsverlof op. Zo kon ik een beetje afkicken van mijn salaris. Sinds half juni heb ik een contract voor 3 dagen en is mijn ouderschapsverlof op.

Pfff, sorry voor het lange verhaal, kan nog uren doorgaan...
Hoe voelen jullie je bijvoorbeeld als het kdv belt om je kind op te halen omdat het ziek is. Natuurlijk kom ik hem meteen halen, maar die stapels werk die ik vanmiddag moest laten liggen en dan ook nog roepen: "alvast een prettig weekend". Dan voel ik me echt schuldig. Sorry, dit heeft niets met het verlof te maken, maar wel met de spagaat waar je in terecht komt, als je werken heel leuk vind, maar je gezin uiteraard ook!!!!

Groetjes,
Daniëlle

Terug
Bovenaan