ik word een thuisblijfmoeder en ben het zat me te verdedigen!

Hallo allemaal,
even een ander verhaal... de mijne. Niet alles is te plannen, daar kwam ik al erg vroeg achter. Ik werd onverwachts jong zwanger (door de pil heen) van mijn eerste zoontje. Ik was die tijd net klaar met mijn eerste jaar in een verpleegkundige-opleiding. Hoog zwanger stage lopen en met mensen sjouwen kon niet, dus ik ging er een tijdje tussenuit om nog te werken tot zolang dat kon. Ik nam in mijn eentje de verantwoordelijkheid voor deze baby-op-komst. Voor mijn leeftijd was ik al wel erg volwassen en had veel ervaring met kinderen: broertjes/zusjes, veel oppaswerk.
Mijn idee was dat wanneer de kleine er zou zijn, een half jaar later weer met een passende opleiding te beginnen. Toen het zover was had ik geen idee wat ik wilde en er paste op dat moment ook niks bij mijn situatie. De overheid wil jonge moeders aan de studie en aan het werk hebben, maar iets passends aanbieden, ho maar.
Nu ben ik, toen mijn zoontje 1.5 jaar was, weer aan een studie begonnen. Namelijk de volwassenenstudie Pedagogisch werker - kinderopvang niveau 4 in 2 i.p.v. 4 jaar. Dit is flink doorwerken en stage lopen en je suf combineren met kinderopvang en mijn roosters op school die telkens veranderen. Maar je moet iets overhebben voor een goede toekomst en een voorbeeld te zijn voor je kind.
Hierbij moest voor mij iets onmogelijks gebeuren: door mijn te lopen stage moest mijn zoon van 3 dagen naar (tijdelijk) 4 dagen per week naar het kinderdagverblijf! Hierop was ik erg tegen maar dit was de enige oplossing om zo mijn studie te kunnen   voltooien. Ik moest dingen tegen elkaar afwegen, hierdoor zijn aardig wat tranen gevloeid.
Halverwege mijn eerste jaar kreeg ik een nieuwe relatie. Ik kende hem al een aantal jaren maar nooit hebben we gezien dat we misschien wel bij elkaar pasten.
Mijn vriend studeert aan de universiteit Twente en heeft afgelopen jaar zijn eerste bachelor gehaald. Hij wilde nog een bachelor halen, maar...

Nu zijn we er vlak voor de kerst achter gekomen dat ik zwanger ben van de tweede. En weer door de pil heen. Nu kun je zeggen een ezel stoot zich geen 2 keer. Wij wisten ook wel dat niks 100% betrouwbaar is, blijkbaar ben ik super vruchtbaar. Hiermee mogen we ons gelukkig prijzen. We wilden al samenwonen en niet over heel lange tijd voor een tweede gaan, maar dit was wel vroeger dan de bedoeling was. Ik moet nu weer mijn studie opgeven omdat er geen mogelijkheid is om hiermee door te gaan wanneer de kleine geboren wordt omdat de opleiding dan anders wordt aangeboden. Ik ga nu komende maanden werken (nog zoekende) en in februari volgend jaar hoop ik een deeltijd opleiding te kunnen beginnen. Dat hangt natuurlijk ook af wat voor type kindje we straks krijgen. De eerste was heel makkelijk, we kunnen alleen hopen.
Mijn vriend laat zijn 2e bachelor rusten en gaat nu verder (versneld) met zijn master waar hij dit jaar aan begonnen is. We hebben urgentie aangevraagd voor een huurhuis, en hebben dat gelukkig gekregen. Nu zo snel mogelijk samen wonen en het ritme van het nieuwe huis te pakken krijgen, voordat ons kleintje al komt (augustus). We willen zorgen dat wat er ook gebeurd, Max minstens 1 dag naar het kdv kan blijven gaan. Hij vindt het daar zó geweldig, dat kunnen we hem niet afnemen.

Nu zie je maar dat niks altijd maar van te voren te zeggen is. Wees blij en gelukkig met wat je wel hebt, en probeer wat minder te kijken naar de dingen die je 'mist'. Ik denk dat je dan gelukkiger zal kunnen leven.

Groetjes AlinaD,     9,1 weken zwanger

Jeetje wat een discussie.
Of je nu thuis blijft op werkt je zult je er altijd commentaar op krijgen.
En verdedigen doe ik me allang niet meer.
Een ieder is in staat om zijn eigen keuzes te maken.
Dus niet zielig gaan doen hier, gewoon achter je keuze staan.
Anita (werkende moeder)

@Anita Ik ben zwanger van de eerste dus ik ben me nog niet allang aan het verdedigen. Het is ook niet zielig bedoeld. Het is gewoon frustrerend! Ik sta achter mijn keuze en ben ontzettend blij dat het een keuze is.

@iedereen Als ik de reacties zo lees is het voor veel mama`s niet eens een optie om full time moeder te zijn. Dat is wel heel jammer, dat we in een maatschappij leven waarin niet iedereen een keuze heeft.

groetjes Baukje

Wij werken allebei fulltime en ook ik krijg regelmatig de vraag "wat ik ga doen na mijn verlof"   Toevallig werken we beiden in hetzelfde bedrijf en verdienen we bijna hetzelfde.
We kunnen van onze baas allebei een vaste vrije dag nemen en aangezien we ook kunnen kiezen welk weekend we werken gaan we allebei een ander weekend werken.
Op deze manier kunnen we in ieder geval 4 dagen zelf de hele dag bij het kindje zijn.
De maandag is voor mijn moeder.
Wij hebben gekozen om de resterende 2 dagen voor een gastouder te gaan. Buiten de huiselijke sfeer om is het ook heel erg flexibel , net als onze werkdagen. Voor ons betekent dit dat als we toevallig een werkdag extra vrij zijn, we ons kindje lekker thuis kunnen houden zonder dat er geld voor  gevraagd wordt  omdat je die dag hebt aangevraagd.

Mijn beste vriendin werkt ook in een kdv. Ik heb heel veel vertrouwen in haar en ze heeft me natuurlijk al jaren verhalen verteld erover....Het trekt me absoluut niet...
En ja ik hoor ook verhalen over ouders die hun kids 5 dagen per week brengen, ook als ze vrij zijn...ze kunnen niet anders omdat je voor dat dagdeel betaalt en anders moet je het inhalen...vindt het gewoon raar allemaal...
Ik heb liever een moeke in de buurt waar mijn kindje zich straks op z'n gemak voelt en niet aan al die verschillende leidsters vast zit...

Terug
Bovenaan