Leuk deze discussie, heb alles net eventjes bijgelezen!!
Zo'n twee jaar geleden hebben mijn man en ik er wel eens over gehad wie er zou (gedeeltelijk) stoppen met werken als er kinderen zouden komen. Op dat moment hadden we beiden een goede fulltime baan, hij verdiende toen iets meer dan ik. Op dat moment zou onze keuze zijn geweest, dat ik fulltime door was gaan werken en hij fulltime thuis zou zijn!! Het leek ons beiden op die manier een heerlijke keuze!!
Nu ik zwanger ben, zijn de rollen wel wat veranderd. Ik werk nu 24 uur in de week en mijn man werkt fulltime. Maar ook het uursalaris is enorm veranderd (hij heeft zich goed op kunnen werken en ik ben er eigenlijk wat op achteruit gegaan (alleen qua salaris, niet qua werk)). Aangezien mijn man 12 uur per dag, 5 dagen in de week van huis is, vonden we het beiden wel belangrijk dat hij geen weekendpapa zou worden. Hij heeft nu geregeld dat hij 1 dag ouderschapsverlof krijgt en dus een echte papadag krijgt. Ik ga toch ook werken, ik voel me er lekker bij om mijn werk te doen!! Maar omdat ik wel het opgroeien van mijn kind zoveel mogelijk wil meemaken, ga ik terug naar 16 uur. 1 dag in de week hebben we dan een gastouder geregeld.
Financieel is voor ons niet van belang geweest, zowel mijn man en ik gaan er 8 uren op achteruit in salaris. We zullen het merken in onze portemonnee, maar ook dat zullen we allemaal wel redden!! Maar ook op deze manier van verdelen krijgen wij ook wel eens 'afkeurende' opmerkingen... en ik denk wat je ook doet, dat er altijd wel mensen zijn die jouw mening afkeuren en denken dat ze het beter weten! (waarom zou jij die dag gaan werken en je man thuis zitten, terwijl hij op die dag meer zou verdienen?). En met die opmerkingen (om terug te komen op het begin van deze discussie) ga ik mij niet verdedigen. Het is simpelweg onze keuze, wij voelen ons er lekker bij. Op die manier kunnen we beiden genieten van ons werk en ons kind!!
Ik voel me er lekker bij om te werken, maar ik kan me er ook goed bij voorstellen dat er genoeg vrouwen zijn die fulltime moeder willen zijn. En ik denk dat die fulltime functie hun op 't lijf geschreven is!!
Ja en dan de discussie wel of niet een kinderdagverblijf. Bij ons in het dorp is een kinderdagverblijf, maar die staat slecht aangeschreven. Geen idee hoe het met de omgang is met kinderen, maar de kritische punten ligt 'm voornamelijk in de administratie. En aangezien ik wel wil weten hoeveel het me iedere maand kost om mijn kind een dagje naar de opvang toe te brengen, viel die keuze voor mij snel af. Toch neem ik aan dat er genoeg kinderdagverblijven zijn die wel goed zijn en hun zaakjes op orde hebben. Anders waren er ook geen wachtlijsten!!!
Wel ben ik van mening, als je ouder wordt, dat je dan wel de zorg van je kind moet dragen. Ik ken een aantal die hun kind 4 dagen in de week naar de opvang brengen omdat de ouders beiden werken, maar dan ook nog eens in het weekend hun kind wegbrengen naar familie, zodat ze even tijd voor hun saampjes hebben of moeten bijkomen van een zware werkweek. Op die manier vind ik wel dat je niet voldoende tijd aan je kind besteed, maar wie ben ik. Ook die ouders zullen er wel een reden voor hebben, en dat heb ik en ieder ander maar te respecteren.
Rixt