Inslapen

Hoi allemaal,

Onze Nick (10-10-07) is een geweldige baby van nu vier maanden. Hij eet goed, is vrolijk; alleen heeft hij heel veel problemen met in slaap vallen. Hij verzet zich enorm tegen  de slaap; het is echt een temperamentvol mannetje.  Op het moment is het zo dat we met hem rond wandelen tot hij in slaap valt; als we hem nl in bed liggen dan schreeuwt hij moord en brand en huilt zichzelf zo overstuur dat hij er bijna in stikt (letterlijk). Bij het cb komen ze niet verder dan zeggen dat we moeten proberen hier vanaf te komen omdat Nick anders helemaal niet meer uit zichzelf gaat slapen. Hoe we dit het beste kunnen aanpakken weten ze ons dan weer niet te vertellen.
Heeft iemand hier tips?

Groetjes van Troetje
mama van Johan* en Nick

Jammer.
Hij is nu denk ik gewend om is slaapworden gewiegt. Dus uit zich zelf slapen wordt dan heel moeilijk.
Wij doen het zo: Marit voeden even spelen en als ze moe wordt (jengelig, gapen oogjes wrijven) gaat ze gelijk haar bed in. Nog voordat ze overstuur raakt (van moeheid). Ze valt nu heel gemakkelijk in slaap en knippert al met de ogen als ze het bed ziet. Je zul er waarschijnlijk toch doorheen moeten en dat is zeker niet makkelijk.

Sterkte
Liefs Elly

Ja, jee, inslapen, we hebben er met onze oudste ook zo mee lopen tobben.
Wij volgen hier hetzelfde patroon als EJ, voeden, knuffelen, spelen, eerste tekenen van vermoeidheid te slapen leggen, en dat gaat heel goed.
Maar jullie kindje is er aan gewend geraakt dat hij gehobbel nodig heeft om te kunnen slapen. En stopt het gehobbel dan is hij snel weer wakker, dat is logisch, hij "denkt" dat hij gehobbel nodig heeft om verder te kunnen slapen.

De grote truc is dus om hem te leren zelf in slaap te vallen. En dat is niet zo makkelijk. Hoe je het kunt doen is eigenllijk heel eenvoudig: bij vermoeidheidssignalen leg je hem in bed om te slapen. En, en dat is dus het moeilijke, dit gaat gepaard met huilen...
Het kan helpen om hem in te bakeren, de begrenzing van de doeken hellpt goed bij het inslapen. Het is vreselijk moeilijk en het vraagt heel veel van je, maar als je doorzet zie je vaak al binnen een week een grote omslag. Ria Blom heeft een boek geschreven, "regelmaat en inbakeren" waarin ze het hoe en waarom van een inslaaphuil beschrijft. Hier hebben wij heel veel aan gehad, vooral het zinnetje "helpen door niet te helpen" heb ik vaak als een mantra opgezegd bij de inslaaphuil.

Een paar tips kunnen zijn: laat de babyfoon uit en zet die pas na bv een kwartier aan, of zoek hulp van bv een vriendin en ga zelf een half uurtje naar buiten. het is wel moeilijk hoor, zeker omdat je kindje al wat ouder is en zich langer zal verzetten. Maar uiteindelijk zijn jullie er allemaal mee geholpen. Wanneer het zijn bedje herkent als slaapplek zal hij daar zijn rust vinden, en ook bij het te vroeg wakker worden niet meer huilen om gehobbel, maar op eigen kracht weer verder kunnen slapen.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt, heel veel suc6 ermee!!
Groetjes Annemarie

Bij onze eerste was het ook heel lastig, die hebben wij ook heel veel gewiegd.....maar naa een aantal maanden is het vanzelf beter geworden.....ik geloof na een halfjaar ofzo..
Maar hij heeft ook heel veel gehuild en zelfs ook tot over zijn toeren....en wij hebben hem nooit zo lang laten huilen, want een kind dat zo over zijn zeik is, slaapt ook niet.

Dus wij hebben hem toch wel regelmatig op de rand van in slaap vallen erin gelegd en dat werkte.....hij was dan eigenlijk al te ver heen om nog weer wakker te worden en in de meeste gevallen werkte het.

Nu probeer ik expres niet zo te wiegen bij de tweede, maar ik weet wel dat het bij onze oudste niet had gewerkt wat wij nu doen. Die pikte het gewoon niet en onze tweede die valt gewoon wel makkelijker in slaap.

Succes ermee

gr mama van MD en JA

Hoihoi,
Heel herkenbaar!!
Thijmen is alleen jonger! Wij hobbelden ook veel heen en weer. Hij wilde niet slapen, maar dat kwam ook door de onrust, door krampen en hij hield zichzelf uit zijn slaap.
Ik weet niet of inbakeren iets is, want ik lees dat hij al 4 maanden is en dan is er veel kans op omdraaien en dan doen ze het niet, is gevaarlijker...
De 3 rrr zijn wel belangrijk, rust reinheid en regelmaat.
Wij bakeren Thijmen in, leggen hem wakker (met tekenen van vermoeidheid, zoals gapen, wit zien, drukker worden, jengelen) in bed, geven 1 ruk aan touwtje van speeldooskoe, als hij wakker is, uitbakeren, eten geven, verschonen, aandacht geven en als hij weer moe is, naar bed enz.
De ene keer slaapt hij snel in, de andere keer niet, maar hij huilt zichzelf altijd in slaap. Als hij veel moet verwerken, dan huilt hij langer. Maar het is geen krijsen meer gelukkig. We hebben zelfs geen speentje meer nodig!! Ik houd wel de babyfoon aan, want Thijmen stikte er eerst ook weleens in, in zijn gehuil en dat wil ik nooit meer meemaken..... Maar laat hem eens huilen tot wanneer jij het kan uithouden..? Een half uur of een kwartier.......de ergste minuten van je leven......
Reageert hij veel op prikkels? Misschien ook iets minderen anders.
Wij hebben geen mobiel boven box, als hij eten krijgt, geen tv of radio ofzo aan.
Weet cb echt geen raad?
Ik hoop dat je er iets aan hebt....
Wens je veel succes in ieder geval!!

Hallo,

Ja ook wij hebben hiermee te maken: Milan heb ik eigenlijk vanaf het begin bij me gehouden, hij viel ook altijd in slaap in mijn armen of op mijn buik.. Ik had hier op een gegeven moment genoeg van en heb advies gevraagd aan het cb.. De tip van hun was laat hem maar op bed liggen, als hij gaat huilen laten liggen zodra hij stil wordt (ademhalen, rondkijken enz) begin je opnieuw met tellen.. Hiervoor haalde ik hem naar anderhalf uur er toch echt wel uit, vondt het zielig en hij huilde zich helemaal overstuur. Eigenlijk sinds een week laat ik hem liggen, de ene keer duurt het twintig minuten voor dat hij slaap de andere keer zoals vandaag ligt hij al bijna 3 uur wakker.. Ik vondt het in het begin ook heel erg zielig maar ze moeten eraan wennen...Zelf heb ik idd de babyfoon uit en ga zo nu en dan de hond uit laten..'s avonds en s'nachts gaat het super kan hem meteen weg leggen na de voeding maar overdag is het een ander verhaal... Iemand nog tips om kleintjes s'nachts door te laten slapen???

Sterkte ermee... MIsschien heb je er wat aan..

Groetjes Kiki

Hoi hoi,

Moeilijk is het als je kleintje niet in slaap kan komen. Maar ook voor deze mama heel herkenbaar. Ons dochtertje kon overdag ook de slaap niet te pakken krijgen, ze was wel heel erg moe, maar het lukte haar gewoon niet.
Toen ze ongeveer 3 mnd zijn we op aanraden van het cb haar gaan inbakeren. Ze werd er helemaal rustig van en kan nu overdag ook heerlijk slapen. Wat de anderen ook schrijven is idd de 3 R-en heel belangrijk.

Nu je je zoontje elke keer in slaap gaat hobbelen leer je hem om te slapen als jij gaat hobbelen. Maar ik begrijp je wel hoor, want op een gegeven moment wil je ook dat je kindje lekker kan slapen.

Vind het jammer dat jullie cb geen tips voor je heeft. Wellicht heb je wat aan de volgende sites:

site over inbakeren en veel  informatie over bijv slapen
http://www.inbakeren.nl/

site van Ria Blom, er staat ook een telefoonnr bij om haar te bellen
http://www.debakermat.nl/

Succes en ik hoop dat jullie zoontje straks heerlijk kan slapen.

Groetjes Sylvia

Ik zou een kind van 4 maanden niet meer gaan inbakeren! Ten eerste is er meestal geen reden meer voor (omdat ze juist in de eerste maanden die Moro reflexen hebben waardoor ze onrustig zijn). Verder kan hij gaan omrollen. En je moet er ook weer vanaf, en dat kost ook moeite.
Ik ben erg van van de 3 R-en. Juist onrustige kinderen zijn daarmee gebaat. Sommige kinderen hebben het nodig om even te huilen voordat ze gaan slapen. Mijn 2 dochters ook. Ik vond het hartstikke moeilijk om ze te laten huilen maar het was wel het enige dat werkte! Ik ben daarmee begonnen toen ze een maand of 2 waren (ondat ik vind dat een heel klein baby'tje zijn moeder gewoon nodig heeft). Ik keek echt op de klok, omdat die minuten uren leken. Na 10 minuten ga ik atlijd kijken, aai over de bol, speentje enz., even laten weten dat ik er echt wel ben. En dan weer na 10 minuten, totdat ze sliepen. Het ging snel beter. De eerste keren huolden ze soms een half uur-3 kwartier, maar al snel vielen ze in een paar minuten in slaap.
Wiegen en rondlopen tot ze in slaap vallen is inderdaad geen goed idee. Ze moeten zelf in slaap kunnen vallen. Anders hebben ze bij elk kikje moeder nodig, ook als ze 's nachts wakker worden.
Ik heb nu 2 hele makkelijke slapers! Misschien ook deels geluk maar ik ben er ook van overtuigd dat de aanpak goed werkt.

Sterkte!
Groetjes,
Gyöngy

Terug
Bovenaan