is het nou echt zo slecht roken tijdens je zwangerschap

A

Anoniem

Guest
ik had een vraag is het nu echt zo slecht roken tijdens je zwangerschap
een aantal sigaretten perdag mag toch wel
ik snap ook geen heel pakje per dag
wie heeft hier ervaring mee

gezond is anders toch??

ik ben bang dat je hier een enorme discussie mee uitlokt, maar goed je moet het zelf weten!!

Ik zou het in ieder geval gewoon laten, er groeit een nieuw leven in je buik, wat je gezond op de wereld wil zetten. het zal heus niet zo zijn, dat een kindje niet gezond is, maar als je een beetje nadenkt lijkt het me verstandig om het gewoon niet te doen.

Suus

quote: shadyl schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('31-01-2008 14:19:40'));

ik had een vraag is het nu echt zo slecht roken tijdens je zwangerschap?

Ja

roken is nooit gezond, dus ook niet tijdens de zwangerschap. Het veroorzaakt ondergewicht in baby's en soms ook vroeggeboortes. Maar als je behoorlijk verslingerd bent aan sigaretten is het wel heel moeilijk te stoppen in een periode dat er juist zoveel op je af komt. Ik rookte tijdens mijn eerste zwangerschap, maar ben gekelderd van 10 sigaretten per dag naar 2 of 3. Mijn dochtertje was erg klein, 2780 gram. Ik werd misselijk van de geur van sigaretten in mijn tweede zwangerschap, dus toen was het makkelijk om te stoppen. Toch was dit kindje kleiner dan de vorige: 2540 gram. Dus ik weet niet of 1 of 2 sigaretten per dag zoveel uitmaakt. In Nederland zeggen ze absoluut geen alcohol, maar 1 of 2 sigaretten mag. In Ierland zeggen ze, absoluut niet roken, maar 1 of 2 glaasjes per week mag.
Ik ben nu weer zwanger en heb sinds de vorige zwangerschap niet gerookt. Ik probeer deze keer nog bewuster gezond te leven, en neem liever geen enkel risico deze keer. Het is tenslotte niet voor altijd, en ook al zou je wel voor altijd stoppen met roken da's dan mooi meegenomen voor jezelf.

Hoi Shadyl,

Het blijft je eigen keus, maar het is niet gezond! De kans op complicaties en of miskraam  neemt behoorlijk toe. Eén of twee sigaretten of een heel pakje maakt naar mijn idee niet uit.
Ik ben zelf nu 5 weken zwanger en ben drie maanden geleden geheel gestopt met roken. Ik heb er nu ook geen behoefte aan. (ik was overigens echt een gelegenheidsroker hoor, dus rookte overdag al bijna niet). Ik zou me denk ik ontzettend schuldig voelen. Ook mijn vriend is gelijk gestopt met mij. Om mij te steunen en omdat hij zelf ook als niet-rokende ouder door het leven wil gaan.
Zie je het niet als de uitgelezen kans om te stoppen?

Ik wens je een gezonde zwangerschap toe...

Digna.

Onderstaande tekst is afkomstig van de site van Philip Morris, tabaksfabrikant:

Vrouwen die roken lopen een verhoogd risico op minder snel zwanger raken, onvruchtbaarheid, complicaties tijdens de zwangerschap, miskramen en te vroeg of dood geboren kinderen. Baby's van vrouwen die tijdens de zwangerschap roken, hebben bij de geboorte gemiddeld een lager gewicht dan baby's van vrouwen die niet roken. Baby's van vrouwen die tijdens de zwangerschap roken, lopen een verhoogd risico op wiegendood. Vrouwen die vóór of tijdens de zwangerschap stoppen met roken, verkleinen de kans op dergelijke problemen. Wanneer een zwangere vrouw rookt, heeft haar baby ook een grotere kans op slecht ontwikkelde longen, astma en infecties van de luchtwegen.

Als je dat op je geweten wilt hebben...

tja, dit kan inderdaad uit gaan lopen op hele discussies.
zal vertellen wat mijn vk  en gyn hebben  gezegd maar heb totaal geen zin in een discussie.

toen ik zwanger raakte, ben ik gelijk naar de kruitvat gerend om nicotine plijsters te halen. helaas mocht dat niet gebruikt worden als je zwanger bent.
ook de kaugom niet.
ik raakte licht in paniek. nu moest ik stoppen op eigen kracht. en dat zou erg moeilijk worden, wist ik uit ervaring.

toch ben ik gestopt. dat heb ik volgehouden tot ik ruim 3 maanden was.
daarna ben ik weer begonnen.
heel slecht van me, ik weet het.
maar de gyn en vk zeiden dat ik onder de 7per dag  moest blijven. maar stoppen is het best natuurlijk.
dat stelde me echt tot rust.
ik mocht dus roken en werd de stres een heel stuk minder.
ik rookte er toen  ongeveer 6 per dag. maar nam mezelf voor om toch nog proberen te minderen.
ik ging naar 5, en toen naar 4. daar bleef ik haken. tot op de dag van vandaag toe.
ben nu bijna uitgeteld.
het kindje maakt het uitstekend. groeit precies volgens het boekje.
dus dat zegt ook niet alles.
verder eet ik gezond, drink ik veel en slik floradix voor de extra vitaminen en ijzer.

ja, ik zou zeggen: het is een keuze die je zelf moet maken.
tuurlijk is het niet goed, maar dat is het ook niet als je niet zwanger bent.
mensen hebben alleen slechte gewoontes.

liefs, do
39 wkn+2 dgn

Ja: roken is gewoon slecht!!!
Ik zou het niet op mn geweten willen hebben dat er iets met mn kindje zou gebeuren (tijdens, maar dus ook na de zwangerschap!!).
En de rook gaat ook nog eens overal zitten in huis (in de babykleertjes etc...je ruikt het meteen....!)

groetjes Anouk

Terug
Bovenaan