roken is nooit gezond, dus ook niet tijdens de zwangerschap. Het veroorzaakt ondergewicht in baby's en soms ook vroeggeboortes. Maar als je behoorlijk verslingerd bent aan sigaretten is het wel heel moeilijk te stoppen in een periode dat er juist zoveel op je af komt. Ik rookte tijdens mijn eerste zwangerschap, maar ben gekelderd van 10 sigaretten per dag naar 2 of 3. Mijn dochtertje was erg klein, 2780 gram. Ik werd misselijk van de geur van sigaretten in mijn tweede zwangerschap, dus toen was het makkelijk om te stoppen. Toch was dit kindje kleiner dan de vorige: 2540 gram. Dus ik weet niet of 1 of 2 sigaretten per dag zoveel uitmaakt. In Nederland zeggen ze absoluut geen alcohol, maar 1 of 2 sigaretten mag. In Ierland zeggen ze, absoluut niet roken, maar 1 of 2 glaasjes per week mag.
Ik ben nu weer zwanger en heb sinds de vorige zwangerschap niet gerookt. Ik probeer deze keer nog bewuster gezond te leven, en neem liever geen enkel risico deze keer. Het is tenslotte niet voor altijd, en ook al zou je wel voor altijd stoppen met roken da's dan mooi meegenomen voor jezelf.