is het nou echt zo slecht roken tijdens je zwangerschap

Hi lilian,

Nou ik vind echt niet dat je zoiets mag zeggen, dat wij rokende moeders geen kinderen waard zijn.
Dat slaat natuurlijk echt helemaal nergens op, natuurlijk heel kut dat jij je kinderen af hebt moeten geven, maar wil nog niet zeggen dat wij onze kinderen niet waard zijn.

Ik kan natuurlijk nu ook hele domme dingen gaan zeggen zoals jij al hebt gedaan, maar wil me liever niet verlagen tot jouw niveau.

Je kunt dit echt niet maken.

Hoi,

Ik wilde ook nog even reageren, mede om de reactie van Lilian, en daarna weer de reactie van Kiekje. Ik kan me de reactie van Lilian heel goed voorstellen......Ikzelf heb ook mn eerste kindje af moeten staan bij 23 weken. En dan ga je heel anders denken over alles wat je fout kan doen tijdens de zwangerschap. Je wordt ook een soort van "boos" naar diegene toe die gewoon alles doen, wat tijdens een zwangerschap niet goed gaat, terwijl ze dan wel een gezond kind ter wereld zetten. En dat terwijl ik en Lilian dus ook, zo gezond mogelijk leven, en alles vermijden. Dan vraag je je ook  af: Waarom zij  wel, en ik niet???  Vandaar de reactie van Lilian (Ik ken Lilian ook van dit forum). Lieve Lilian: Als je dit leest: Meid, ik begrijp volkomen je reactie, maar probeer je er niet teveel van aan te trekken. Wat wij hebben meegemaakt is iets vreselijks, en wat een ander (als diegene dit niet heeft meegemaakt), zich niet in kan denken, wat een impact op je leven dit heeft.  Hoop echt dat je dit weer gaat verwerken!!!! Hoe moeilijk het ook is. xxx

Groetjes, Kitty

hallo, wat een onderwerp zeg...pff
het is natuurlijk ieder voor zich. iedereen moet doen waar ie zelf zin in heeft.
maar om nou serieus zo'n vraag te stellen vind ik eigenlijk ook wel heel erg dom.
eigenlijk moet ik er gewoon om lachen.

toen ik wist dat ik zwanger was, ben ik accuut gestopt, ik rook nu heel af en toe nog wel eens een sigaretje, omdat ik het toch wel heel erg mis. maar ik weet wel heel erg goed waar ik dan mee bezig ben hoor. ik zou nooit vol op kunnen roken tijdens een zwangerschap.

an

pfffff.....laten we elkaar nou niet aanvallen....

De 1 rookt in de zwangerschap, de ander doet het niet...

Dat het slecht is voor ons en ook voor  de baby, dat weet neem ik aan iedereen (behalve diegene die dit topic opende).

Lilian haar standpunt begrijp ik, ik heb hetzelfde meegemaakt, ben ook boos waarom ons dat moest overkomen, had alles gelaten wat niet mocht in een zwangerschap en toch was ik onze dochter kwijt.

Daarna weer zwanger, weer gestopt, toch een miskraam...
Nu ben ik weer 23 weken zwanger, dit keer van een gezonde dochter, en rook af en toe en sigaretje en voel me daar goed bij.

Dat mensen die roken geen kindje waard zijn, vind ik persoonlijk te  ver gaan.

Laten we naar ons zelf kijken, we kunnen allemaal zelf doen en laten wat we willen in een zwangerschap, en laten we een ander dat ook doen of we het er nou mee eens zijn of niet...

Na mijn vorige zwangerschap heeft de kraamhulp me verteld hoeveel placenta's met infarcten ze ziet (helemaal zwart) van mensen die gerookt hebben tijdens de zwangerschap. De doorbloeding van de placenta en dus van de navelstreng wordt veel minder na zo'n infarct, kortom, je kindje kan te weinig vers bloed en dus zuurstof  krijgen. Om nog maar niet te spreken van de nicotine, teer en andere troep die in sigaretten zit. Ik rook niet, kan me ook niet voorstellen wat het is om eraan verslaafd te zijn en dus ook niet hoe moeilijk het is om ermee te stoppen, maar ik denk wel dat je door zo'n vraag te stellen eigenlijk vraagt naar de bekende weg en hoopt op reacties die je schuldgevoel zullen verminderen. Het is jouw kind en dus ook jouw keuze om te roken of niet, maar om nu te doen/hopen dat  er niks mis mee is, is jezelf wel een beetje voor de gek houden denk ik.

hey shadyl

je hebt wel een topic geopend zeg hahaha!
toch snap ik jou vraag wel. denk dat ik de enige ben maar ja.
oke, iedereen weet dat het slecht is, maar dat weet jij ook want je snapte dat je geen pakje per dag kan roken.
toch zou ik, als ik jou was niet te veel naar deze topic kijken, misschien ga je je dan ( net als ik) behoorlijk aan mensen ergeren.

waar the f*ck halen mensen het lef vandaan om te zeggen dat rokers geen kinderen waard zijn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! hoef geen namen te noemen geloof ik.

ik weet ook hoe het is om een kindje te verliezen en natuurlijk ga je dan denken: waarom moet dit mij nou overkomen. ik rookte toen ook niet.
maar ik heb nooit en zal ook nooit, mensen zo erg kwetsen ( want dat is wat die gene doet, mensen  KWETSEN en  DISCRIMINEREN  door te zeggen dat die geen kinderen waard zijn. echt nooit!!!! ik vind dat heel laag.
je bent geen slechte moeder omdat je soms een sigaretje rookt.

nou, ik had het al in een eerder berichtje gestuurd: het is een keuze die je zelf moet maken.

succes ermee.

liefs, do

Ik denk dat het inmiddels wel bewezen is dat roken slecht is voor het ongeboren kind.

Deel van een verslaving is ontkenning, en dus zullen de moeders die blijven roken het altijd goed blijven praten voor zichzelf. Niemand wil tegen zichzelf zeggen: ik was te zwak om te doen wat goed was voor mijn kind. Ook als de baby is geboren zullen er moeders zijn die op momenten te zwak zijn om te doen wat nodig is. We zijn nou eenmaal niet allemaal even sterk.
Laten we de rokers die willen stoppen steunen en de moeders die niet willen stoppen in hun waarde laten. Blijkbaar kunnen ze niet anders.

Hallo,

Ik begrijp dat het moeilijk is voor diegenen die zwaar verslaafd zijn aan roken om te stoppen tijdens de zwangerschap. Dat stoppen met roken stress veroorzaakt is ook niet goed voor de baby.
Het zou wel een goede reden zijn om te stoppen. NIet alleen voor de baby, ook voor jezelf.
Ik denk dat je gewoon het beste risico volle situaties uit de weg moet gaan. Laat je sigaretten liggen, drink geen koffie (ook al kunnen een paar kopjes op een dag best wel) en eet geen rauwe producten ook al vind je het nog zo lekker. Dingen die je kunt laten moet je laten. Uitlaatgassen buiten, en bijvoorbeeld rokers in je omgeving, daar kun je nu eenmaal weinig aan doen. Maar de dingen waar je WEL zelf iets aan kunt doen of op kunt letten moet je gewoon niet negeren...

Liefs
Digna

Terug
Bovenaan