ja daar ben ik weer.... nog een tipic over psz

Ik vraag me af hoe ze dat doen met die kleine kinderen in een auto? Ze moeten dan toch ook allemaal in kinderzitjes???
Ik zou Silke niet zomaar bij iemand in de auto durven laten zitten, vind het al eng als ik er zelf de weg mee op moet bij wijze van spreken, laat staan bij een vreemde....
En ach, die woordjes. Waarom moeten ze perse Hooivork en hooiwagen leren, Je leert ze thuis toch praten en dat lijken me niet de woorden met de hoogste prioriteit, maar ja dat is mijn mening ;)

Groetjes Tamara

Ik moet zeggen dat ik het jammer vond dat Emma op de psz nooit een uitstapje heeft gemaakt. Maar waarom helemaal naar Breda? In Rotterdam is toch genoeg te doen? Waarom niet lekker naar de speeltuin of kinderboerderij?
En het huiswerk, tja dat hoort dus bij Puk en Ko. Er zijn op daar waarschijnlijk veel kinderen met een taalachterstand en als ze daarmee op de basisschool binnenkomen, halen ze dat niet meer in. Maar zo droog woordjes aanleren zou ik echt niet gaan doen. In de bibliotheek boekjes zoeken over de boerderij en die voorlezen, naar de kinderboerderij gaan, dan komen al die woordjes aan bod. Je wwet nu wel waar ze over werken op de psz. en welke woordjes aan bod komen.

Ik moet zeggen, ik heb op scholen in achterstandwijken gewerkt in Rotterdam en snap wel waar al dat moeten vandaan komt. De school waar ik werkte had een continu-rooster en er waren ook hele duidelijke regels over wat kinderen mochten meebrengen als lunch. Maar de 'bemoeienis' van de school bij de opvoeding zou ik als moeder niet pikken. Dat maak ik zelf wel uit.

Wij hebben een boekje over de kinderboerderij te leen gekregen van de psz. Hetzelfde boekje lezen ze ook in de klas. Dat vind ik heel iets anders dan echt woordjes oefenen. Want door samen dat boekje te lezen, leert een kind toch ook? Ik zie dat niet als huiswerk. Het ligt er dus ook maar aan hoe ze het brengen.
Verder vind ik zo'n uitstapje 'ver weg' ook vreemd en niet prettig. Wat als er iemand ziek wordt?! En hoe doen ze dat met zitjes inderdaad? Een bezoekje aan de kinderboerderij is voor de meeste kinderen toch ook al een uitje, want ze gaan nu met de psz (en niet met mama ofzo).
Volg lekker je eigen gevoel, hoor!

Wij hebben een boekje over de kinderboerderij te leen gekregen van de psz. Hetzelfde boekje lezen ze ook in de klas. Dat vind ik heel iets anders dan echt woordjes oefenen. Want door samen dat boekje te lezen, leert een kind toch ook? Ik zie dat niet als huiswerk. Het ligt er dus ook maar aan hoe ze het brengen.
Verder vind ik zo'n uitstapje 'ver weg' ook vreemd en niet prettig. Wat als er iemand ziek wordt?! En hoe doen ze dat met zitjes inderdaad? Een bezoekje aan de kinderboerderij is voor de meeste kinderen toch ook al een uitje, want ze gaan nu met de psz (en niet met mama ofzo).
Volg lekker je eigen gevoel, hoor!

hey meiden

poeh he, dat zijn veel reacties ( en een hoop dubbele hahaha)

eerst even iets uit de wereld helpen hoor.
ik maak me totaal niet druk omdat ze huiswerk heeft gekregen hoor, moest er alleen hard om lachen.

dat is idd puk en co.
het is een voorschool en leren dus ook al dingen die ze normaal pas op de basisschool leren.
wil het absoluut geen drilschool noemen, want alles gaat hartstikke leuk daar, en als je het niet kan, blijven ze op spelenderwijze toch op je inspelen, totdat je het wel kan.
maar om even een aantal voorbeelden te noemen:

zodra ze binnen komt, zelf jas uit trekken, zelf jas en tas ophangen, zelf broodtrommel en beker uit de tas halen en in de kist leggen, zelf in de kring gaan zitten, zelf je naam opnoemen als de juffrouw vraagt wie er allemaal is. als ze fruit/boterham hebben gegeten, zelf beker en trommel weer in de kist leggen.
als ze gaan gymen, zelf schoenen uit doen, broek uit doen, sokken uit doen en na de gym weer aan doen. als ze naar huis gaan, zelf jasje aan doen, zelf trommel en beker in de tas doen, zelf rugtasje om doen.
soms worden er kindjes appart genomen, als de andere kids aan het spelen zijn.
dan gaan ze een puzzel samen maken (de juf en dat kindje) of ze gaan samen een woordenlijst af.
en sommige zijn al bezig met het leren van hun eigen naam te schrijven, maar das pas met 2,5 a 3 jaar.

dat ze de woorden zoals hooivork enzo moet leren, is omdat alle woorden over de boerderij gaan.
dat is het thema op dit moment.
heb vanmiddag even met nathalia achter de computer gezeten.
heb van ter voren alle platjes opgezocht, in paint shop pro geplakt en gevraagd aan haar wat dat voor dier/object is.
ze wist bijna alles. maar als ik zei:
het is HET paard, of DE big, maakte zij daar A paard en A big van. maar zeg ik nu alleen het, of de dan zegt ze het wel goed.
nog even verder oefenen dus hahaha.

gelukkig is nathalia ontzettend makkelijk en ontzettend leergierig.
ze kan lullen als brugman, en als je keer iets zegt, zegt ze je gelijk na en dat onthoud ze ook.
ze is een heel pienter meisje.
ben ook niet bang dat het niet zal lukken hoor, met die woorden lijst. dat gaat echt wel goed komen.
maar ik ga niet met haar op de bank zitten zo van: zeg nu een het paard, en de big en de hooivork enz.
t moet wel leuk blijven, dus doormiddel van plaatjes, heel veel goedzo zeggen als ze het goed heeft gedaan, klappen in mn handen en er gewoon een feestje van maken, zoals we dat bij alles doen.

klopt idd reisa, ze hebben huiswerk mee gekregen, omdat de meeste ouders geen nederlands kennen, en dat dus oo kniet aan hun kind kunnen leren.
de meeste ouders krijgen zelf op donderdag avond nderlandse les op deze school, zodat ze dat daarna aan hun kind kunnen leren.

dit is voor mij niet van toepassing.
kan heel goed nederlands.
moet alleen heel eerlijk bekkennen....
ik praat nogal rotterdams hahahaha.
maar hier moet ik nu ook ontzettend op gaan letten, aangezien mn kind straks op haar kop krijgt als ze zegt: buikkie, ipv buikje en koekkie, ipv koekje.
probeer er zelf nu wel goed op te letten, maar betrap mezelf er toch iedere keer weer op hahaha.

en die schoolreis....
geen idee hoe ze het willen doen, maakt me eigenlijk niet zo veel uit ook.
ze doen het maar zonder nathalia.

ik snap ook niet waarom dat zo ver weg moet hoor.
tis al gauw 3 kwartier rijden, naar breda.
stel nou dat er wat met nathalia gebeurd...
ik kan niet zomaar in breda komen hoor!!!!???
en stel nou dat er iets met mij gebeurd....
zit mn kind in breda!
no way hahahahhaa.
een kinderboerderij hier in de buurt... ja prima!!!
hartstikke leuk! andere evenementen hier in de buurt... ja ook hartstikke leuk!

maar goed, tis al weer een heel lang verhaal geworden dus ik ga maar eens stoppen hahaha.

meiden, bedankt voor jullie reacties!

liefs, do

Na ja, een schoolreisje naar Breda vanuit Rotterdam....tsss....
Hier gingen ze ook op schoolreisje met de peuters...maar dar was naar de plaatselijke speeltuin 2 km verderop en of je als ouders je kind zelf wilde brengen en halen, ook mocht je erbij blijven....
En die woordjes leren, mijn mieden hier hebben noit huiswerk meegekregen toen ze op de psz zaten maar zat te denken, zou het te maken kunnen hebben met dat er bij jou bepaalde achterstand is in de buurt(ook omdat je vertelde dat je subsidie kreeg) en ze kinderen zonder achterstand aar de kleuterschool willen laten gaan...
Ik zou het ook met een korreltje zout nemen, Nathalia is natuurlijk onwijs knap en ontwikkelt van haar zelf!!!

Na ja, een schoolreisje naar Breda vanuit Rotterdam....tsss....
Hier gingen ze ook op schoolreisje met de peuters...maar dar was naar de plaatselijke speeltuin 2 km verderop en of je als ouders je kind zelf wilde brengen en halen, ook mocht je erbij blijven....
En die woordjes leren, mijn mieden hier hebben noit huiswerk meegekregen toen ze op de psz zaten maar zat te denken, zou het te maken kunnen hebben met dat er bij jou bepaalde achterstand is in de buurt(ook omdat je vertelde dat je subsidie kreeg) en ze kinderen zonder achterstand aar de kleuterschool willen laten gaan...
Ik zou het ook met een korreltje zout nemen, Nathalia is natuurlijk onwijs knap en ontwikkelt van haar zelf!!!

Terug
Bovenaan