ja daar ben ik weer.... nog een tipic over psz

Ik vind het helemaal niet gek dat ze op de peuterspeelzaal huiswerk meekrijgen. Een peuterspeelzaal is niet alleen maar spelen, maar vooral ook om een hoop te leren. Zoals de zelfredzaamheid (wat Do al zegt) zelf jas aan doen, spullen opruimen etc. Maar ook de sociaal/emotionele ontwikkeling word gestimuleerd en........ heel belangrijk....... de taalontwikkeling! Dat een kind dan huiswerk mee krijgt vind ik helemaal niet raar. Zeker niet in Rotterdam waar een hoop allochtone kinderen wonen. Vaak praten de ouders alleen maar in hun moedertaal tegen hun kind. Ze hebben nu de leeftijd om de taal goed te leren. Maar ook voor nederlandse kinderen kan het helemaal geen kwaad. Je moet helemaal niet zo zwaar tillen aan dat huiswerk. Het is ook de bedoeling dat je er spelenderwijs mee omgaat. En als je het niet nodig vind...... nou dan doe je het niet. Het is echt niet verplicht.
Als iemand verwacht dat een peuterspeelzaal alleen is voor de kinderen om te spelen dan is dat een verkeerd beeld. Tuurlijk is spelen ook heel belangrijk, maar ook peuters moeten een hoop leren. Vind je van niet.... dan moet je je kind thuis laten.

Dat schoolreisje in Breda..... tja is opzich best ver en iets in rotterdam zou logischer zijn, maar misschien is het er wel heel leuk. Er zijn bepaalde regels voor het vervoer van kinderen en het aantal leidsters die mee moeten. Als ze niet aan die regels zouden voldoen zouden ze ook niet weggaan. Ik moet zeggen dat ik Jasmijn ook niet makkelijk zo mee zou geven hoor. Ik zou me als vrijwilliger aanmelden, zodat ik zelf ook mee kon.

X

Hmmm.... lees nu mijn bericht even terug en denk dat ik misschien een beetje bot overkom. Dat is natuurlijk helemaal niet mijn bedoeling.
Ik bedoel te zeggen dat wanneer je je kind naar een peuterspeelzaal wil brengen puur en alleen voor het spelen dat dat niet de insteek is van een peuterspeelzaal. Als je niet wilt dat ze, naast het spelen, je kind dingen leren dan kan je je kind beter thuis laten.
Het is juist de bedoeling van een peuterspeelzaal om peuters in hun ontwikkeling te stimuleren.

Hoop dat ik nu wat vriendelijker overkom ;o)

X

Nou wel een topic met veel respons.
Ik vind het huiswerk gebeuren wel idioot. Ik zou daar ook echt niet serieus iets mee doen. En dan elke keer met een ander thema weer andere woorden leren zeker?? Nou ik lees zoveel boekjes met MInoux, we praten hier zoveel, dat ik het idee heb dat dit meer dan genoeg is. Ze is nu soms al zo'n wijsneus die de oren van je hoofd kletst.
En wat betreft psz dat dit niet alleen om spelen draait... Het is een SPEELzaal en geen school Dus de het draait toch m.n. om spelen. Dat er ondertussen spelenderwijs wel van alles wordt geleerd is prima, juist goed. Maar huiswerk vind ik toch echt een ander verhaal...

Groetjes, Bianca

Ik denk dat wat je ziet is dat het idee van de psz aan het veranderen is van speelzaal naar voorschool. In Belgie gaan de kinderen vanaf 2 1/2 naar school. En daar zijn we in Nederland ook naar toe aan het gaan. Veel psz zijn verbonden aan basisscholen, er is steeds meer overleg tussen de basisscholen en de psz over een doorgaande lijn.
Het leren wordt steeds gestructureerder, met methodes en toetsen. Ook op de basisscholen is daar in de groepen 1 en 2 veel commentaar op.

Hoi hoi,

Ik zou Myrthe ook niet mee laten gaan alleen helemaal naar Breda. Met familie vind ik ander verhaal (ligt er ook nog aan wie) maar niet met school.
Behalve als ik mee mag als begeleider, dan wel.
Dus vraag of je meekan!

Liefs Irene

Hoi Reisa,
Hier leren ze idd heel veel op school, ze doen ontzettend veel aan zelfstandigheid en ontwikkeling, maar ook hier krijgen ze geen huiswerk mee dat begint pas in de 1e klas van de basisschool, dan krijgen ze huiswerk waar ze ong, 5min mee bezig zijn!
Mijn middelste is 4jaar en schrijft zijn eigen naam kent alle letters en kan ook al een beetje woordjes leren en schrijft alles letterlijk over, das vlug als ik kijk naar neefjes/vriendjes ed die in nederland naar school gaan, maar ze doen dit allemaal op school, ze verpakken het geweldig en werken al jaren met thema's..
Deze week hebben ze het thema jungle, de kinderen mogen dan zelf ook spulletjes meenemen van dat thema, hier gaan boekjes, duplodieren en deel 3 van de lion king(de enige die in het frans kan,,haha) mee!
Het nadeel aan nederland vind ik dat ze elke keer nieuwe methodes invoeren, dat is tenminste het idee dat ik krijg!

Gr MJ

Hoi hier op kdv leren ze ook vanaf 2 een aantal dingen zelfstandig doen, ik vind daar niks mis mee hoor.
Onze dochter nu 6 is ook vanaf groep 1 aan het schrijven enz.
Een kind pikt ook op waar hij aan toe is, en de hele maatschappij vraagt meer van mensen en dat begint bij de kinderen.
Onze dochter leest kleine verhaaltjes voor aan Nick wat ze allebei erg leuk vinden.
Naar breda zou ik niet zo'n punt vinden maar dat komt omdat ik er dichtbij woon, Joepie zou ik dan weer niks vinden het is daar groot en onoverzichtelijk en kindjes van 2 kunnen daar niet zo veel.

Groetjes

hey meiden

bedankt voor jullie reacties.

nogmaals even voor de duidelijkheid:
ik vind het geen punt dat ze een aantal woorden mee heeft gekregen. til er gewoon niet te zwaar aan.
we leren het (zoals alles) spelendewijs, en tot nu toe heeft ze er wel lol in. k ga absoluut niet lopen drillen hoor.

idd, die regels blijven veranderen qua onderwijs.
mn neefje (inmiddels al 11) moest op de voorschool ook al veel leren.
zo werd hem gevraagd: wat is dit?
hij zei: kachel.
neeeeee... dat is een radiator!!!
en wat is dit?? een spuitje...
nee, dat is een injectienaald!
ff serieus????
ja, dat vind ik dan echt weer te gek voor woorden hoor. ik zeg ook tegen nathalia:
kijk uit, de kachel is heet.

nog een voorbeeld van ons zelf.
nathalia kent al de driehoek en vierkant.
die noemt ze dus ook erg goed op.
dus ze vroeg aan mij... en deze???
dus ik zeg: dat is een rondje!
neeeeeee, dat is een cirkel mama, zei de juffrouw.

ja, ze heeft gelijk, maar ik had echt zoits van:
rondje, of cirkel, je weet toch wat dat kind bedoelt dan??? hahahha.

ze gaat straks weer naar school. dan ga ik vertellen dat ze niet mee gaat op schoolreisje.
ben benieuwd hoe ze reageren daar.

liefs, do

Terug
Bovenaan