Jong moeder willen worden

Ik ben zslf 23 jaar en moest  via ivf ze vonden mij jong maar heb overal tegendeel bewezen nu 11 weken zwanger

Boeiend wat anderen vinden. Maar ik denk net als anderen wel dat je rekening moet houden met de aanpassing van de rest van je leven. Je kan nooit meer zomaar weg zonder iets voor je kind te regelen, als je vriendinnen geen kids hebben en gaan stappen kan je nog wel eens wat gemeenschap verliezenen en het is wel fijn als je n goede basis hebt met huis en baan. Daar staat tegenover dat moeder worden prachtig is. Wanneer je daarvoor kiest is aan jou. Er is iig geen foute keuze ;)

@ nikki nikki
Het is inderdaad veel 5 stuks en het is ook altijd druk. Ben nu 7 maanden zwanger van nummer 5 en kan geen moment rust nemen. Pas als iedereen op bed ligt en alles opgeruimd is kan ik gaan zitten. Maar ik krijg er zoveel voor terug. De oudste is net 11 dus zij helpt me ook wel met sommige dingen. De rest is  5, 4 en bijna 3.  Het is best pittig maar zoo leuk. Ik zou het zo nog een keer doen maar 5 is echt wel genoeg. Haha. Ik word nu al overal aangekeken waar ik kom.

Ik ben denk ik de enige die zou adviseren om nog te wachten... Ik was zelf vrij laat moeder, 34 bij mijn eerste, zou niet anders willen, maar snap dat wat eerder bij velen wel de wens is. 18-21 vind ik erg jong en als ik naar mezelf kijk, had ik het kindje toen niet kunnen bieden tov wat ik nu kan bieden. Ik sta een stuk steviger in mijn schoenen dan toen ik 18 was. 
Als mijn dochter zou zeggen dat ze zo jong moeder zou willen worden, zou ik wel even een paar keer moeten slikken. In elk geval hoop ik dat ze dan in elk geval haar diploma heeft, een stabiele relatie, zichzelf financieel staande kan houden en een eigen plekje heeft. 

Je moet het natuurlijk zelf weten en als jij denkt er klaar voor te zijn moet je het doen. Ik ben zelf (ongepland) jong moeder geworden met 25 jaar. En dat vond ik nog steeds (te) jong. Natuurlijk komt er een switch zodra je zwanger bent en zijn mijn kleintjes het beste wat me ooit is overkomen maar even wachten had geen kwaad gekund ondanks dat we echt alles goed voor elkaar hadden/hebben.
Je brein is nog niet volwassen en volledig ontwikkeld, dat komt pas rond je 21e en vanaf je 30e is je karakter meer stabiel. Het maken van zulke belangrijke lange termijnbeslissingen is realistischer als je wat ouder bent.
Je hebt nog zo lang. Neem nog even de tijd..

Je moet het natuurlijk zelf weten en als jij denkt er klaar voor te zijn moet je het doen. Ik ben zelf (ongepland) jong moeder geworden met 25 jaar. En dat vond ik nog steeds (te) jong. Natuurlijk komt er een switch zodra je zwanger bent en zijn mijn kleintjes het beste wat me ooit is overkomen maar even wachten had geen kwaad gekund ondanks dat we echt alles goed voor elkaar hadden/hebben.
Je brein is nog niet volwassen en volledig ontwikkeld, dat komt pas rond je 21e en vanaf je 30e is je karakter meer stabiel. Het maken van zulke belangrijke lange termijnbeslissingen is realistischer als je wat ouder bent.
Je hebt nog zo lang. Neem nog even de tijd..

Ik zou het nog niet doen. Ik ben net moeder geworden met 39 en dat is laat maar heb wel meer levenservaring.
Ga lekker stappen, genieten van mooie dingen in t leven, levenservaring opbouwen. 
Merk wel dat ik dat heel fijn vind. Maar het blijft ieders zijn eigen keuze matuurlijk.

Dit is volledig jouw eigen beslissing. Ben je in staat om voor je kindje te zorgen? Heb je onderdak? Heb je een stabiele thuissituatie en voldoende inkomen? etc. Alleen jij kan antwoord geven op dit soort vragen en alleen jij kan bepalen of dit het (voor zover mogelijk) juiste moment is om aan kinderen te beginnen.
Ik ben nu 23 jaar en mijn vriend wordt binnenkort 30 jaar. Mijn kinderwens is in de afgelopen twee jaar heel sterk geworden en voor mijn gevoel ben ik er 'klaar' voor. Wij hebben in maart besloten het rustig aan te gaan proberen.
En ja, mocht je eenmaal zwanger zijn dan ga je zowel positieve als negatieve reacties krijgen. Sommige mensen zullen blij zijn, andere zullen dingen zeggen zoals in de andere reacties (ga genieten van het leven, ga op vakantie, ga stappen etc).
Als ik naar mijzelf kijk weet ik dat ik van bovenstaande dingen niet gelukkig word. Ik wil helemaal niet nog een X aantal keer op vakantie of elk weekend de kroeg in. Ik wil moeder worden, zorgen voor een gezin en dan geniet ik echt wel van mijn leven. Wat een ander daarvan vindt is niet mijn probleem. 
Ik wens je alvast veel geluk toe!

Terug
Bovenaan