Hoi,
Allereerst: hartstikke leuk al die 'jonge' moeders! Wat vinden we eigenlijk echt jong? Ik denk tussen de 16 en 22 jaar. Daarboven ben je gewoon een jonge vrouw, en ook als je 30+ bent vind ik. Dat is niet oud, maar ik begrijp wel hoe jullie het bedoelen.
Het is wel te snappen vind ik dat mensen er van opkijken, vooral als tussen de 16 en 21/22 bent. De meeste meiden zijn dan aan het studeren, en kunnen niet een 'stabiele' thuissituatie bieden op het gebied van werk, inkomen, relatie. Want hoewel er natuurlijk wel jonge meiden zijn die op die leeftijd een serieuze relatie hebben die ook echt stand houdt, is de kans groter op die leeftijd dat je nog zoekende bent (ach kan natuurlijk op elke leeftijd ook wel zijn...). Op die leeftijd ben je meestal bezig met experimenteren op dat gebied, maar ook lekker 'jong' zijn, zo veel mogelijk ontdekken en ervaring op doen met reizen, uitgaan, studeren en weet ik wat nog meer. Is ook heel goed en gezond hoor dames!
Maar, het kan gewoon heel goed dat je op die leeftijd hele andere prioriteiten hebt, en daar is niks mis mee. En dan is het super om een zwanger te zijn en moeder te worden ( en vader, zijn die ook in beeld, of vindt men dat normaler?).
Toch denk ik ook dat er nog veel jonge meiden zijn die niet altijd precies weten waaraan ze beginnen, maar uiteindelijk gaat iedereen voor zijn kind. Zo werkt de natuur gelukkig!
Wat me wel op valt is dat heel veel berichtjes hier overkomen alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat je op je 16e, 18e, 19e zwanger raakt. En dat stuit me toch wat tegen de borst, want het is natuurlijk niet de bedoeling om het maar te 'promoten', ik denk namelijk dat er genoeg zijn bij wie het een hele verrassing was (en geen ongelukje, dat is zo'n naar woord!). En als je op je 16e, 17e, 18e bewust voor een kind kiest, dat is toch écht wel heel bijzonder hoor! En dan krab ik me ook nog eens achter de oren als ik dat lees, dat moeten jullie ook wel kunnen begrijpen!
Ik was gewoon nog echt een 'kind' of adolecent op die leeftijd, ook toen ik 21, 22, 23 enz was! Studeren en ontdekken in het leven, dat was mijn prioriteit. Zo naïf als ik ook nog in het leven kon staan....Dus het is voor mij ook moeilijk voor te stellen
dat je zo jong al moeder kunt worden, laat staan er bewust voor kiest!
Zelf werd ik op mijn 29e moeder van een zoon, die is nu bijna 4, en op mijn 32e moeder van een dochter, nu 11 maanden. Ik wordt over een week 33 jaar.
En een derde kind? Nee, ik denk het niet, het is goed zo. Maar....zeg nooit nooit! Maar dan moet het ook wel binnen nu en 4 jaar gebeuren. Dat is wel mijn grens. En ja, meer risico....ik weet het, maar ja het hele leven is één groot risico!
Succes meiden! En heel veel geluk!