Jonge moeders!

Hallo anita!!
Ik ben zelf 19 jaar en ik ben 21 oktober uitgerekend..
ik zelf vind het allemaal heel spannend..
Want ik en me partner hadden de hoop al opgegeven!!.
maar toen ik hoorde dat ik zwanger was kon me dag niet stuk toch nog een kleintje op de wereld dacht ik..
Ik geniet dan ook zeker van me zwangerschap..
Groetjes Jeanet..

PS:Zwangere vrouwen ik zou zeggen geniet van je zwangerschap want voor je het weet is het er.
Want ik vind zelf dat het echt snel gaat!!!.
Toch steeds stukje dichterbij hahaha:p

Hoi Anita,

Hier nog een "jonge"moeder.
Ik ben nu 28, kreeg toen ik net 18 was de eerste, op mn 19de de tweede,
de derde toen ik 21 was en de vierde toen ik 25 was.
Ben nu zwanger van de vijfde, en ben rond kerst uitgerekend.
Ik krijg af en toe wel eens commentaar op mn aantal kids, maar meestal zijn dat leeftijdsgenoten die nog maar net erin zitten.Ik krijg vooral leuke reacties van oude vrouwtjes die gaan helemaal zwijmelen over vroeger toen ze zelf zo zaten, leuk hoor.!!!
Ik vind wel dat ik mn eerste zwangerschappen zorgelozer doorliep dan de laatste, je weet nu veel beter wat er mis kan gaan.
Om eerlijk te zijn vind ik moeders die boven de dertig hun eerste kind krijgen eigenlijk oud

groetjes mama an

Ik ga me als "oude" mama er ook mee bemoeien....
Ik vind dat je een kind moet/kan krijgen als je er klaar voor bent en een stabiele relatie hebt! In mijn geval ontmoette ik mijn man pas toen ik "al" 29 was en dan ga je ook niet meteen zeggen van : komop, ik wil een kind! Eerst aan je relatie werken en in ons geval nog trouwen....
Dus Maaike is geboren toen ik 33 was en hopelijk krijgen we er ooit nog 1.....
Ik geniet er nu heel erg van en ben gewoon fit genoeg om vanalles met haar te doen!
Dus nogmaals: ben je er klaar voor en kan je relatie het aan? Ga ervoor, want het is zoooooooooooooo leuk!
Groetjes,

Nathalie, trotse mama van Maaike (28-09-2007)

Haaaay,

Ook ik ben een jonge moeder. Ik ben 24 jaar, heb 3 kindjes en verwacht op 27 juli een tweeling. Het is jammer als je ouders niet achter je staan, maar als jij en je partner het aan kunnen, ga er dan voor! Anders krijg je er later vast en zeker spijt van ...

Dag.

Hoi,
Allereerst: hartstikke leuk al die 'jonge' moeders! Wat vinden we eigenlijk echt  jong? Ik denk tussen de 16 en 22 jaar. Daarboven ben je gewoon een jonge vrouw, en ook als je 30+ bent vind ik. Dat is niet oud, maar ik begrijp wel hoe jullie het bedoelen.
Het is wel te snappen vind ik dat mensen er van opkijken, vooral als tussen  de 16 en 21/22 bent. De meeste meiden zijn dan aan het studeren, en kunnen niet een 'stabiele' thuissituatie bieden op het gebied van werk, inkomen, relatie. Want hoewel er natuurlijk wel jonge meiden zijn die op die leeftijd een serieuze relatie hebben die ook echt stand houdt, is de kans groter op die leeftijd dat je nog zoekende bent (ach kan natuurlijk op elke leeftijd ook wel zijn...). Op die leeftijd ben je meestal bezig met experimenteren op dat gebied, maar ook lekker 'jong' zijn, zo veel mogelijk ontdekken en ervaring op doen met reizen, uitgaan, studeren en weet ik wat nog meer. Is ook heel goed en gezond hoor dames!
Maar, het kan gewoon heel goed dat je op die leeftijd hele andere prioriteiten hebt, en daar is niks mis mee. En dan is het super om een zwanger te zijn en moeder te worden ( en vader, zijn die ook in beeld, of vindt men dat normaler?).
Toch denk ik ook dat er nog veel jonge meiden zijn die niet altijd precies weten waaraan ze beginnen, maar uiteindelijk gaat iedereen voor zijn kind. Zo werkt de natuur gelukkig!
Wat me wel op valt is dat heel veel berichtjes hier overkomen alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat je op je 16e, 18e, 19e zwanger raakt. En dat stuit me toch wat tegen de borst, want het is natuurlijk niet de bedoeling om het maar te 'promoten', ik denk namelijk dat er genoeg zijn bij wie het een hele verrassing was (en geen ongelukje, dat is zo'n naar woord!). En als je op je 16e, 17e, 18e bewust voor een kind kiest, dat is toch écht wel heel bijzonder hoor! En dan krab ik me ook nog eens achter de oren als ik dat lees, dat moeten jullie ook wel kunnen begrijpen!
Ik was gewoon nog echt een 'kind' of adolecent op die leeftijd, ook toen ik 21, 22, 23 enz was! Studeren en ontdekken in het leven, dat was mijn prioriteit. Zo naïf als ik ook nog in het leven kon staan....Dus het is voor mij ook moeilijk voor te stellen
dat je zo jong al moeder kunt worden, laat staan er bewust voor kiest!
Zelf werd ik op mijn 29e moeder van een zoon, die is nu bijna 4, en op mijn 32e   moeder van een dochter, nu 11 maanden. Ik wordt over een week 33 jaar.
En een derde kind? Nee, ik denk het niet, het is goed zo. Maar....zeg nooit nooit! Maar dan moet het ook wel binnen nu en 4 jaar gebeuren. Dat is wel mijn grens. En ja, meer risico....ik weet het, maar ja het hele leven is één groot risico!

Succes meiden! En heel veel geluk!

Allereerst iedereen heeft recht op zijn eigen mening, dus laten we dat buiten beschouwing laten.
Ik ben zelf 22 jaar, 23 al mijn eerste kindje wordt geboren, dit is een heel bewuste keus geweest. Inmiddels ben ik 8 jaar samen met mijn man (dus ja er is inderdaad een man in het "spel"). Mijn man is 31 en we hebben ons leventje goed op de rails, koopwoning , auto en beide een vaste baan.
Ook heb ik gewoon gestudeerd en heb dit  prima kunnen combineren met een relatie/uitgaan vriendinnen, al ben ik nooit een uitgaanstype geweest.
Ik denk dus dat de "vooroordelen" die mensen over jonge moeders creëren niet altijd even juist zijn
Uiteraard moet een baby geen ondoordachte keuze zijn en moet je er op psychisch en (mijn mening) financieel vlak wel klaar voor zijn.   En wie zegt dat "jonge" moeders dit niet voor elkaar hebben?

Nou, dat bedoel ik. Er zijn genoeg jonge mensen die dat allemaal voor elkaar hebben.
Maar een groter deel heeft dat nog niet, heel eenvoudig omdat ze nog aan het studeren zijn en gewoon nog 'jong' zijn.
Maar ik vind het hartstikke leuk dat er jonge mensen zijn die dus zo jong het voor elkaar hebben en dan kinderen krijgen. Heeft gewoon ook heel veel voordelen! En niet zozeer qua fitheid, en inlevingsvermogen in je kind,  das zo'n onzin...
En wat later moeder/vader worden heeft ook weer z'n voordelen.

hoi hoi, ik ben 24 en verwacht mn eerste kindje in oktober. Ik vind mijzelf niet 'jong'. Sterker nog... ik was eigenlijk van mening dat ik best oud ben om aan de eerste te beginnen. (ik kom oorspronkelijk uit een kerkelijk vissersdorp waar 20 compleet normaal is om aan je gezin te beginnen)
Maar nu was een nieuwe collega op werk aant schatten hoe oud ik was: 28. Ik natuurlijk net doen alsof ik beledigd was haha. Toen kwam de aap uit de mouw, ze schatte geen 28 vanwege mijn uitstraling of uiterlijk, maar puur en alleen omdat ik al zwanger ben en dat kan natuurlijk absoluut niet onder de leeftijd van 28. Nou, toen was ik dus echt beledigd.
Toen mijn moeder 24 was, had ze al 3 kinderen(allemaal bewust voor gekozen trouwens) en ik heb dat juist altijd als super gezellig ervaren. Mijn moeder is nu 44 en ik ga gerust nog met haar naar de kroeg hahaha. Dat zou ik denk toch niet doen als ze nu 60 zou zijn.

Maaruh... uiteindelijk blijft het natuurlijk voor iedereen een heel persoonlijke keuze waar ik me natuurlijk niet mee wil bemoeien. Het is alleen jammer dat er andersom wel vaak met jonge moeders wordt bemoeid.

gr. Peet (die niet kan wachten tot de kleine er is)

Terug
Bovenaan