Keizersnede op verzoek

Bespreek met je verloskundige  of je een verwijzing kan krijgen na de pop poli. 
Ik loop daar ook door een trauma van vroeger kan mijn angst omslaan in agressie. Niet erg handig bij een bevalling. 

Maar wij hebben nu een duidelijk bevallings/kraamplan. Die ook in het ziekenhuis bekend is. 
Ik krijg per dienst 1 vaste verpleegster en er komen 2 gynaecologen zich voorstellen. 1 van die 2 doet mijn bevalling dus geen vreemd gezicht bij mijn bed.oja en ik word ingeleid met 38 weken. En er is duidelijk afgesproken als het een keizersnede word dat dit onder algehele narcose gebeurd bij mij omdat hier veel stress bij komt kijken wat niet goed is voor mij en voor de baby. 
Maar je bent pas zwanger dus ga eerst eens praten over je angst en als er op de pop poli word vastgesteld dat natuurlijk bevallen meer ellende oplevert dan een keizersnede dan kiezen ze daar echt wel voor maar eerst moetje andere wegen bewandelen om te kijken of dat wel echt nodig is.  

Ik begrijp je angst, maar snap niet zo goed dat een keizersnee minder angst oplevert, want meer risico’s voor het kindje en eventuele volgende bevallingen en meer pijn na de tijd. Iets wat zoveel angst oplevert is wat mij betreft echt een gang naar een goede therapeut rechtvaardigt. Beetje angst is oké, maar als het belemmert is een drastische noodoplossing die ook niet zonder risico is, echt niet de weg. Therapie is dat wel. 

Dankjewel voor jullie reacties ik ben nu 6 weken nog niet bij verloskundige geweest, maar vind de pop poli wel goed klinken.
Ik ben vooral bang dat ik de controle verlies en het mijn schuld is dat de bevalling straks niet goed verloopt. Verder heb ik van dichtbij de nodige spoedkeizersnedes meegemaakt met slechte afloop. Ik weet dat er aan beide kanten risico's zitten, maar zou graag met een gynaecoloog praten die de keizersnede niet meteen afschrijft. Ik woon in Moordrecht dat is een dorpje vlakbij Gouda dus alle ziekenhuizen in het westen van het land komen in aanmerking. 
Dus als iemand tips voor me heeft van gynaecologen of verloskundigen waarmee dit gesprek wel te voeren valt? Hoor ik het graag via een berichtje.
Maar als ik het goed begrijp moet de verloskundige je doorverwijzen? Of kan dat ook via de huisarts ? Ik krijg namelijk de indruk dat verloskundigen vooral niets van keizersnedes moeten weten. Snap ik ook wel het is immers het werk van de concurrent. 

Toevallig hoorde ik een collega vertellen dat zij een geplande keizersnede heeft gehad ivm angst voor een natuurlijke bevalling.
zij heeft er om gesmeekt elk consult weer. De stress gedurende zwangerschap was te hevig wat noet goed was voor de baby.
ik ben 5 maanden geleden met een geplande keizersnee bevallen. Wel met een medische reden. Mijn 2 eerdere bevallingen op natuurlijke wijzen.
als ik mijn bevallingen met elkaar moet vergelijken gaat mijn voorkeur echt uit naar de natuurlijke. Ik vond het bij de keizersnee echt een feestje geen voorpijn te hebben. Niet wetende dat de weeen storm gewoon na de keizersnee kwam toen eenmaal de ruggenprik uitgewerkt was ?
Van mijn eerste bevalling met knip en vacuuum liep ik dezelfde dag het ziekenhuis uit en herstelde ik vliegensvlug. Bij de keizersnee echt wel complicaties gehad en nadien het herstel vond ik best pittig.
succes en maak je niet te druk de baby moet er hoe dan ook uit gaat helemaal goed komen! Speel open kaart en het is echt te zonde om er nu al stress over te hebben!

Ik heb 3 keizersnedes op verzoek gehad in 2 verschillende ziekenhuizen. Ik ben eerlijk geweest over de mishandeling die mij als 4-jarig kind is overkomen in een ziekenhuis en uitgelegd dat een normale bevalling ws (opnieuw) psychische schade zou aanrichten. Ik heb echt nooit spijt gehad van mijn keuze. Ja, een keizersnede doet pijn achteraf maar er is goede pijnbestrijding. Het feit dat ik wist wat er precies gebeurde en dat het binnen een uur voorbij zou zijn waren heel belangrijk voor mij. 
Hieronder mijn ervaringen (beide in Zuid-Limburg)
Gynaecoloog 1/ Ziekenhuis 1: heeft me proberen over te halen om toch natuurlijk te bevallen. Nadat ik mijn situatie objectief (dus geen overdreven emotionele toestanden) had uitgelegd, heeft de arts wel nog gevraagd wat de psycholoog en psychiater waar ik onder behandeling was voor de verwerking van dit jeugdtrauma er van vonden. Na een brief van beiden, kreeg ik meteen groen licht voor een keizersnede op verzoek.
Gynaecoloog 2 / Ziekenhuis 2: no questions asked. U wilt een keizersnede dan krijgt u een keizersnede. 
Mijn advies: doe wat je denkt dat goed is (jouw psyche en jouw lijf). Begin er tijdig over bij je arts en vraag bij evt bezwaren vd arts een doorverwijzing naar een arts die er wel voor open staat. Zoveel artsen = zoveel meningen. O ja: trek je vooral niets aan van de puristen (natuurlijk bevallen en dan het liefst zonder verdoving). Ze weten niet wat ze gemist hebben ?.

@gebruiker10086468,
Dat laatste vond ik nergens op slaan. 'Puristen'...
ik heb een natuurlijke bevalling gehad zonder pijn bestrijding en had het niet anders gewild. Pijnbestrijding kan ook schadelijk voor het kind zijn. 
Ik weet misschien niet wat ik 'gemist heb' volgens jou maar heb nergens spijt van!

Zie knipoogemoji dat je het niet zo serieus moet nemen. Het slaat op een groep vrouwen die alles en iedereen “veroordelen” die niet natuurlijk bevalt. Gebaseerd op mijn eigen ervaringen zijn die er legio (“wat doe je je kind aan”, “ wat afschuwelijk zo krijg je geen goede band”, “elk lichaam kan natuurlijk bevallen”, “zet je maar over je trauma heen”).
Dat mag iedereen natuurlijk vinden en ook zeggen, maar met wat meer respect en verdraagzaamheid mbt ieders keuze zijn veel zaken toch net iets plezieriger.

Terug
Bovenaan