Keizersnede op verzoek

Heel vervelend om nare bevallingsverhalen te horen en hier zo angstig van te worden! Snap dat je wilt oriënteren en graag zelf een keuze wilt kunnen maken. Ik heb zelf geen ervaring met een keizersnee, wel met een heel 'fijne' natuurljike bevalling. Bij mij heeft een bad erg geholpen en vooraf een hypnobirthing cursus. Vond dat dat angst echt verminderde! Moet wel een beetje bij je passen maar oriënteren waard! En los van je keuze voor natuurlijk of keizersnee, zal het fijn zijn als bevallen minder angst oproept. Je zou eens bij de huisarts kunnen vragen, daar is een POH die je tips zou kunnen geven. Bij 'minder complexe' problemen vaak heel zinvol!!
succes en een fijne zwangerschap gewenst!!

Hoi allemaal,
Ik was van plan om vandaag dezelfde vraag te stellen. Alleen dan niet een verzoek om een keizersnede vanwege een trauma maar vanwege mijn epilepsie.
Ik heb een zware vorm van epilepsie waarbij ik als een aanval eenmaal begint ik niet meer kan spreken. Deze aanval eindigt zonder coupeermiddel altijd in een grote aanval waarbij ik buiten bewustzijn ben. Ook tijdens mijn zwangerschap nu (27 weken) heb ik aanvallen en is mijn medicatie opgehoogd tot de max. Ondanks deze ophoging ben ik in november en december opgenomen geweest op de IC waarbij ze met medicatie via het infuus met moeite uit de aanvallen konden halen.
Ik ben bang dat ik tijdens de bevalling(ik ken mijn lijf als geen ander en ik weet welke situaties aanvallen uitlokken) mijn spraak uitvalt. Zelfs mijn man en moeder die mijn epilepsie heel goed kennen weten vaak niet wat ik bedoel. Het lijkt me een hel om als enige niet meer te kunnen praten tijdens mijn eigen bevalling en niet meer kan aangeven hoe ik me voel. En ik weet uit ervaring dat het soms uren kan duren of de medicatie aanslaat. Mijn gynaecoloog staat niet open voor mijn verhaal en wil alleen mijn neuroloog spreken. Nu heb ik net de pech dat mijn neuroloog ontslagen is, mijn vervanger achter me staat maar me heeft moeten overdragen naar weer een andere neuroloog (allemaal binnen SEIN) die ik nog niet eens ontmoet heb. Ik ben echt in paniek. Ik wil een keizersnede, ook al weet ik dat daar risico's aan vast zitten en het een heuse operatie is. Iemand raad of tips?
Groetjes, susanne

Hoi, 
Ik mag na een 1ste heftige bevalling (die resulteerde in keizersnede) bij de 2de kiezen. 
Ik ken niemand met ervaring bij 1ste keer die vanwege angst de keuze krijgt. Kun je niet consult plannen met gyn in zhs? Ik weet dat bij ons in zhs ook maatschappelijk werkster en verpleegkundigen lopen die gesprekken hebben met moeders met angst. 
@ jhl. Jij hebt hier eerder iets over gepost. Vroeg me al af welke vorm je had. Maar zoals je m beschrijft snap ik jou angst. 
Vind wel raar dat gyn jou niet de ruimte geeft. En moet je als gyn dat risico nemen? Maar een aanval tijdens keizersnede zou ook niet best zijn. Het minste wat hij moet doen is met jou om de tafel als is het maar horen wat jou angsten zijn. 
Ik ben er nog niet uit maar ik heb nog even. Ben nu 14 wkn. Aan beide opties zitten voor en nadelen. Hadden we maar een glazen bol om te zien waar we goed aan doen. 

Jlh ik zou kijken of je een consult bij een andere gynaecoloog kan krijgen. Als je het gevoel hebt niet gehoord te worden. Lijkt me medisch toch zeker noodzakelijk dat jij je ook op je gemak voelt. Dat de gynaecoloog wil overleggen met de neuroloog begrijp ik maar luisteren naar de patiënt is zeker zo belangrijk.
Misschien kan je huisarts je helpen hierbij. 

Hoi, 
Dankjewel voor de reactie. We hadden het al eerder aangekaard. En gister bij de controle echo nogmaals maar er komt vanuit haar geen vraag. En we stonden gister na het gesprek buiten de behandelkamer ook een beetje perplex dat we haar niet verder aangedrongen hebben tot een gesprek. We zijn beiden niet op ons mondje gevallen. Het is een goed idee om de huisarts te bellen. Had ik nog niet aan gedacht. Die kent me heel goed. Dank. En een second opinion is geen gek idee. Maar voelt wel raar. Loop nu al zo lang bij haar. Maar als het niet goed voelt...
Thanks
Groetjes, susanne

Wat vervelend dat je zo ‘bang’ bent geworden nav de negatieve ervaringen in je omgeving. 
Ik kan je niet vertellen dat je het niet moet doen, want ik weet hoe het is om angsten te hebben.. ik heb bij mijn 2e bevalling een trauma opgelopen, niet vanwege de spoedkeizersnee maar door complicaties tijdens m’n zwangerschap (de vroeggeboorte en de intensieve periode na de geboorte) Hierdoor was ik zo angstig geworden dat ik ook meteen heb gezegd dat ik de kracht voor een natuurlijke bevalling niet had & ook erg angstig was voor dat het weer mis zou gaan en het dit keer niet goed zou aflopen. 
Ik ben bekend met de pop poli, maar het is een proces dat je zelf moet ondervinden en het moet uit jezelf komen. 
Na mijn emdr vielen alle blokkades/angsten weg en heb ik in het laatste trimester besloten het niet vooraf vast te willen leggen en alles op z’n beloop te laten gaan. Gelukkig ging alles goed en heb ik heel goed naar m’n lichaam geluisterd. Het was echt een hele mooie natuurlijke bevalling, ook tijdens m’n kraamperiode enorm genoten, kortom een goeie start gehad. 
Ik wens je een fijne zwangerschap toe en natuurlijk een fijne bevalling, wat je ook besluit! Probeer te genieten van alles want het is zo voorbij! 

Jammer dat je er zo tegen aan hikt. Vooral omdat het verhalen zijn van anderen . Op die enkelingen moet je je niet focussen want de meerderheid gaat goed.  Het zegt niks over jou.  Ik hoopte dat ik de genen had van mijn moeder die is 1x in 4 uur en 1x in 6 uur bevallen. Ik heb er 34 uur over gedaan. Was geen  pretje maar grotendeels kwam het ook door mijn eigen angst en door de pijn. Het weerhoud me niet om nu weer te moeten bevallen. Ik ben nu weer 29 weken zwanger en probeer er positief in te staan. Ben nu met zwangerschapsyoga begonnen en probeer me van de negatieve verhalen en ervaringen af te zetten. Je wil gewoon geen keizersnede als je een gewone bevalling kan ondergaan. Voor je eigen herstel en de baby. Het geeft niet te vergeten veel risico's met zich mee.  En ik ben ik bang dat je niemand gaat vinden. Ze gaan niet snijden in gezond vlees... ik denk dat je er over moet praten,  aangeven en kijken wat je er zelf aan kan doen. Dadelijk gaat jouw bevalling heel mooi dan is het toch spijtig dat je je zo naar hebt gemaakt en dat je dan een keizersnede hebt ondergaan ?
Iedereen kan dit meid dus jij ook! Heb vertrouwen in jezelf en de steun om je heen ?

Terug
Bovenaan