keuze voor fv bij eerste kindje, waarom krijgt bv niet eens de kans? ben benieuwd

Hoi ,
de titel zegt het al. Ik wil niet op de negatieve toer, ik ben gewoon oprecht benieuwd waarom er eigenlijk veel vrouwen zijn die bv niet eens proberen....
Ik vind het zo verdrietig op een bepaalde manier, het is een hele bijzondere ervaring voor jou en   je kindje, daar kan de fles gewoonweg niet tegenop.

Ik zie wel argumenten voorbijkomen die als volgt zijn, bijvoorbeeld dat de band van het kind met de vader dan veel beter zou zijn, en bij bv niet. Maar dat is toch onzinnig? De papa's kunnen echt wel een goede band met hun kindje krijgen als ze geen fles geven, bij ons doet mijn man het avondritueel, badje boekje, liedje en naar bed brengen. Die twee zijn dol op elkaar hoor!   Verder geeft mijn man ook wel eens een flesje afgekolfde moedermelk, maar hij vindt er niet zo heel veel aan.

Bovendien is het echt iets van de afgelopen vijftig jaar dat die keuze er is, vroeger was een baby afhankelijk van de borstvoeding, als het geen bv kon krijgen , dan stierf het! Hoeveel mensen om me heen wel niet zeggen dat de bv niet op gang kwam, als dit honderd jaar terug was, dan waren al die babietjes daar dus aan  onderdoor gegaan?

Nu lijkt het wel achterlijk om borstvoeding te geven. Ik voel mij altijd in de verdediging gedrukt, ik geef met elf maanden dus nog steeds zeven voedingen op een dag, en tot twee maanden was het leuk, maar nu moet ik er toch maar s mee stoppen.

Ik vind het raar, raar dat ik me moet verdedigen voor iets wat de norm is, of zou moeten zijn.
Fles is niet even goed als de borst.Het geeft wel het gewenste resultaat, je kindje groeit, is gelukkig, slaapt misschien beter dan borstkinderen. Maar het is een alternatief, geen eerste keus. De flesvoedingfabrikant is altijd bezig met het namaken van de moedermelk, waarom kiezen vrouwen massaal voor de nep? Als je kan kiezen tussen een brood wat van graan is, dan kies je dat toch veel liever dan een brood wat van namaakgraan gemaakt is? Je wilt toch geen nep als je echt kunt krijgen?

Bovendien is moedermelk in alle opzichten optimaal vorr de ontwikkeling van je kindje, waarom wordt dat vaak op de laatste plek gezet?

Ik ben benieuwd hoe jullie er tegenaan kijken
nogmaals ik ben oprecht benieuwd, ik keur niemands keuze af, maar ik begrijp het niet goed, groetjes

Ik wilde wel, maar mijn dochter niet! Ze heeft 2 dagen honger geleden we hoorden dan zelfs haar buikje rammelen, maar ze wilde geen bv. Ze begon nog harder te krijsen als mijn borst in de buurt kwam. Toen na 2 slapeloze nachten, zijn we begonnen met bijvoeden en nog wou ze niet, maar zoog wel de spuit zelf leeg. Toen zijn we begonnen met flesvoeding want afkolven zag ik zelf niet echt zitten.
Ze was meteen een ander kind, ik ben blij dat ik niet langer heb zitten klungelen.
Ze doet het ontzettend goed ze is nu 25 weken en ruim 7.5 kilo en zo schat ik rond de 66 cm terwijl haar geboorte gewicht 2980 was en 48 cm.
Het zal best dat borstvoeding het beste is maar ze groeien toch ook op flesvoeding.
Ik wil hier ook alleen maar mee zeggen dat soms borstvoeding gewoon niet lukt!

Lilian mv Lotte 25 weken

hoi

ik ben het wel met je eens.. maar soms kunnen moeders niet als ze willen
of het kindje wil niet en je wilt het zelf dat kan ook !
tuurlijk is dat beter dan fles maar soms heb je ook geen keuze!!

ik heb 3 kinderen en ze zijn alle 3 groot geworden met de fles...
de eerste kreeg de fles omdat ze meteen naar de couveuse afdeling moest omdat ze
6 weken te vroeg geboren was.. en ik eigenlijk toen geen keus had~!!

de 2e heb ik het wel gedaan maar dat was maar voor 6 weken en toen was mijn voeding al op! dus had ik niet genoeg !

en mijn 3e nu 7,5 maand oud wilde de borst niet!! en jah dan houdt het op
wat ik wel jammer vind en heel erg van gebaald heb !
maar jah dat is de natuur en ik ben blij at ze flesvoeding uitgevonden hebben ;)

groetjes

Ik geef nu ondertussen al bijna 9 mnd bv, en  ik wil  het jaar vol   maken. Nu heb ik verder nooit geen problemen gehad, dat is wel heel erg fijn.   Wat ik jammer vindt is dat mensen vaak verbaast reageren; 'nog steeds bv?' .   Terwijl het idd toch heel gewoon is?
Wat iedereen doet moet ieder voor zich weten, ik ben er trots op en geef mijn kind nu al een goede basis mee.

Hallo,

Voor mij was het heel simpel. Ik had geen fijn gevoel bij BV geven. Ik heb het wel geprobeerd maar ben na 2 dagen meteen mee gekapt! Niet omdat mijn zoontje niet goed hapte, of niet goed aangelegd is, of niet wou. Maar puur omdat ik niet achter deze keus stond.

Na 2 dagen ging mijn zoontje over op KV. En hij doet er prima op. Groeit goed, slaapt goed, en is tevreden. Hij weet waar hij aan toe is en ik ook. Dat geeft mij rust. Waardoor mijn zoontje ook de rust in mij vindt.

In dit geval heb ik puur mijn gevoel gevolgd en mezelf op 1 gezet. Want zegt nou zelf, als je zelf niet  lekker in je vel  voelt, hoe kan je dan je baby dan tevreden houden? Je baby draag je zo dicht bij je. Hij of zij voelt 100% hoe mama zicht voelt.

BV is goed, maar niet ten koste van alles ben ik van mening.

Liefs, Loekie mama van Kevin 7.5 maand

san_27 geef mijn kind nu al een goede basis mee.?????????????

dus kinderen die flesvoeding krijgen niet??????

sorry maar ik geef mijn kinderen ook een goede basis mee.. voor mij zelf vind ik dat
maar dat ligt toch niet aan welke voeding ze krijgen fles of borst!!!

tuurlijk moet je trots zijn als je het nog kan geven en dát je het kan geven er zijn genoeg vrouwen die het heel graag willen zoals ik bijv..
maar ik kon het niet wegens te weinig voeding en geen andere keus en dat de ander het niet wilde....
maar goed is niet aanvallend bedoeld maar zo graag willen weten wat je er precies mee bedoeld....

groetjes

Hoi hoi,

ik zal eerlijk zijn, bijde eerste ging het niet, omdat Nikki niet kon happen en nu heb ik gewoon geen zin in al die ellende van het leren anleggen en afkolven en stuwing en kloven enz....
ik heb pilletje tegen de bv aanmaak gekregen, meteen nadat Aimy is geboren en ik heb er totale vrede mee dat ik nu dus fv geef...

Ik hoop dat je hier wat aan hebt...

PS 100 jaar geleden hadden ze geen auto's, ga jij nu nog te voet???

Groetjes Valerie
mv Nikki en Aimy

Ik ben ook benieuwd naar de reden om het al niet eens te proberen, maar tot nog toe alleen mama's die het iig 2 dagen hebben geprobeerd en dus met een reden zijn gestopt.
Onderzoekheeft aangetoond dat er slechts 2% van alle vrouwen echt niet l(lichamelijk of geestelijk) in staat zijn om bv te geven.
Toch zijn bijna alle dames die een mislukte poging hebben gedaan ervan overtuigd dat het echt niet ging, dat zij dus tot die 2% zouden horen. Komt bij dat de meerderheid van de vrouwen nog steeds kv geeft in ons land. Vraag ik me af, dat zijn meer dan 2% hoor!!!.

Let wel, dit is geen verwijt naar die vrouwen, maar een verwijt naar alle instanties die zeggen verstand te hebben van bv en er zodra een kindje het even niet gelijk doet zoals volgens ideale situatie gelijk adviseren kv bij te geven of gelijk maar stoppen.
Het is nog steeds zo dat vk, cb en kraamzorg helaas (op uitzonderingen na) geen kaas hebben gegeten van bv!!!

Met de juiste hulp kan dus iedere vrouw (op die 2% na dan) bv geven. Niet genoeg voeding is vaker te wijten aan een fout bv-beleid, dan aan een lichamelijk niet kunnen van de vrouw. Maar ook helaas geloven vrouwen eerder iemand die zegt dat zij falen (en dus niet goed genoeg zijn, met alle schuldgevoelens die daarbij komen) ipv juist te zeggen dat als het niet gaat zal er wel iets externs fout gaan en dus hulp gaan zoeken.

Bij mijn eerste is het niet goed gegaan en heb ik ondaks veel pijn het nog 3 maand volgehouden. Ik dacht dat het aan mij lag (ingetrokken tepels en zeer gevoelig ook...etc etc) maar na me er tijdens de tweede zwangerschap in verdiept te hebben wist ik dat de opstart periode de kink in de kabel is geweest (lang verhaal, ziekenhuis...).
Dus bij de tweede had ik me voorgenomen om dus minimaal die 3 maand te halen, zelfs in het ergste geval is dat te doen. Zou het niet gelijk goed gaan had ik dus 3 maanden de tijd om iemand (lk) te vinden die met mij de bv in goede banen kon leiden. Dat moet in 3 maand toch lukken en anders had ik er iig alles aan gedaan.

Resultaat: Ik heb haar 13,5 maand zonder problemen helemaal zelf gevoed!!
Ik denk maar zo, waar een wil is is een weg.

Als je er niet alles aan wilt doen of je weet er te weinig van en gelooft alle fabels die helaas de ronde doen, zonde, maar juist die dames roepen vaak het hardst dat kv net zo goed is en dat hun kindjes het ook goed doen etc. Die hebben het gevoel zich te moeten verdedigen. Ik denk dat als je achter je keus staat je dat vooral niet moet doen. Het zij zo, klaar, punt!! En ga dan niet de feiten zo buigen dat je daarmee je keuze goedpraat. helemaal niet nodig. Ik vind bv de beste keus en ik vind dat je het minimaal zou moeten proberen (en daar bedoel ik niet 2 dagen mee), vind jij dat niet? Ook goed, maar nogmaals ga je niet verdedigen, maar sta dan gewoon achter je mening en leg uit waarom je die mening hebt.

Het is geen aanval, slechts een mening, naar mijn mening 1 die nog te weinig mensen hebben, maar daar werken we dan ook hard aan door veel info te verspreiden.....

Terug
Bovenaan