keuze voor fv bij eerste kindje, waarom krijgt bv niet eens de kans? ben benieuwd

hallo

ik vind het wel apart dat ik voor het eerst lees dat vrouwen zich moeten verdedigen als ze vertellen dat ze bv geven.
Ik heb het juist andersom ervaren.

door een borstoperatie kon ik geen bv geven en moest dus fv geven.
Overal waar je komt moet je dit uitleggen.
Ook zijn wij naar een informatie avond geweest van het zh over bevallen in het zh.
Deze avond duurde 1,5 uur en in die tijd werd er wel 45 min over bv gepraat.
Terwijl we daar niet voor kwamen.
Er werd ook eerst over bv geven gepraat en toen pas over de bevalling.
Hmmmmm erg vreemd want de volgorde is toch echt wel anders!

Laat een ieder in zijn/haar waarde en respecteer de keuze die gemaakt worden.
Wees trots op wat je doet, al is het bv of fv.

Je houd van je kind en je wilt het beste voor je kind.

In bv zit weer geen vitamine K en fv wel.

zo zijn er nog zoveel voors en tegens te noemen voor beide manieren.

Maar ik heb het juist ervaren dat ik me moest verdedigen door de fv.
De andere kant dus van het verhaal.

Ook krijg je minder uren van kraamhulp als je fles geeft.
Dit zou zijn omdat je minder nodig hebt vanwege het niet aanleggen.

Nou kindjes met fv kunnen weer meer krampjes krijgen....................

Er is voor beide dus wat te zeggen.

Ik wilde hier toch op reageren.

en de dames die nog bv geven met kindjes op "oudere" leeftijd...........................Chapeau!

Hetty

hallo,
dit is nou een iets waar ik graag op wil reageren......
ik heb twee dochters en allebei hebben ze de fles gehad, waarom????
ik heb een borstverkleinig gehad en kan de borst niet meer geven.
wat ik nu zo apart vind is dat ik hetzelfde gevoel heb als dat jij omschrijft maar dan vanaf de andere kant. ik krijg juist opmerkingen omdat ik geen borstvoeding geef en de verloskundige hier en de kraamzorg en de cb zijn er grote voorstanders van en ik heb het gevoel voortdurends me te moeten verdedigen omdat ik juist geen borstvoeding geef!!!
besef je wel dat er mensen zijn die het wel willen maar niet kunnen.......hoe vervelend al die promo kan zijn en het voortdurend uitleggen waarom fles?????
alle bladen zijn gespitst op borstvoeding.......

groetjes patricia

Hallo borstvoedende moeders,

Ik wil ook graag reageren op dit item maar weet eigenlijk niet waarom!
Als ik het stukje lees gaat er door mij een gevoel heen alsof jullie moeders, die bewust kiezen voor de fles, betitelen als slechte moeders.

Ik voel me nu achtergesteld door jullie.
Je beschrijft het gevoel je te moeten verantwoorden waarom je borstvoeding geeft, ik heb juist het gevoel mij altijd te moeten verantwoorden waarom ik het niet eens heb geprobeerd.

Mijn zoontje is nu bijna 16 wkn, wordt gevoed met de fles en is super tevreden.
Ik vraag me af waarom dit item uberhaupt wordt geplaatst.
Ik vind het werkelijk respectloos naar moeders die niet kiezen voor borstvoeding.

Ik ga ook geen argumenten aandragen waarom ik borstvoeding niet heb geprobeerd!
Ik ben jullie geen verantwoording schuldig maar voel me wel persoonlijk aangesproken.

Marieke
Mama van "tevreden" Thijmen 11 oktober 2006

quote: Marieke Bos reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('26-01-2007 19:36:38'));

Hallo borstvoedende moeders,

"Ik wil ook graag reageren op dit item maar weet eigenlijk niet waarom!
Als ik het stukje lees gaat er door mij een gevoel heen alsof jullie moeders, die bewust kiezen voor de fles, betitelen als slechte moeders."

Hoi marieke, ik moet zeggen dat ik een beetje verbaasd ben door de felheid van je reactie. Ik zeg helemaal niet dat je een slechte moeder bent. Ik vraag waarom je een bepaalde keuze maakt; en dit vraag ik niet zodat ik je dan kan veroordelen, maar dit vraag ik omdat ik zelf natuurlijk ook voor die keuze heb gestaan en het eigenlijk niet ervoer als een keuze.

Ik vond het natuurlijk om bv te gaan geven, fles is een fantastisch alternatief, maar het blijft een alternatief. Ik zeg niks ten nadele van de moeders die fles geven. Het gaat mij er ook niet om dat er veel vrouwen zijn die na een paar dagen, weken opgeven. Ja, borstvoeding is bikkelen, die kindjes hebben ook krampjes. Je kan veel pijn ervaren, en als het ten koste van jezelf gaat; je er ongelukkig of gestresst van wordt; of wat voor reden je ook hebt; natuurlijk moet je dan over kunnen stappen op fv, en je bent niemand verantwoording schuldig. Wat jij kiest, op elk vlak van dde opvoeding; is iets tussen jou en jouw kindje.

'Ik voel me nu achtergesteld door jullie.
Je beschrijft het gevoel je te moeten verantwoorden waarom je borstvoeding geeft, ik heb juist het gevoel mij altijd te moeten verantwoorden waarom ik het niet eens heb geprobeerd.'

Het gaat er toch niet om dat je kindje tevreden is? Dat is niet waarom ik bv geef, dat is niet mijn doel. Je geeft voeding , in wat voor vorm dan ook, omdat je kindje moet eten. Ik geef bv en geen fv omdat ik mijn kindje graag de antistoffen die in bv zitten mee wil geven.

Ik wil geen verantwoording voor jouw keuze; ik ben oprecht geinteresseerd waarom je ervoor gekozen hebt om het niet te proberen. Om het geen kans te geven. Misschien heb je een zware zwangerschap gehad, misschien was je bevalling erg moeilijk, misschien heeft je kindje de eerste tijd in het ziekenhuis gelegen, misschien is het niks voor jou; maar dat is echt een open vraag van mij uit.

Als jij je er zo heftig door aangesproken voelt, wat speelt er dan allemaal mee?

'Mijn zoontje is nu bijna 16 wkn, wordt gevoed met de fles en is super tevreden.
Ik vraag me af waarom dit item uberhaupt wordt geplaatst.
Ik vind het werkelijk respectloos naar moeders die niet kiezen voor borstvoeding.'

Ik vind dit te fel voor de aard van mijn vraag.
Respectloos? Je kiest niet  NIET voor bv, je kiest  VOOR fv. Prima, ik zal nimmer zeggen dat je iets verkeerds doet. Waarom noem je mij respectloos wanneer ik benieuwd ben naar de beweegreden van andere mensen?

Respectloos, dat vind ik wanneer mijn broer een koe geluid maakt wanneer ik moet kolven; respectloos vind ik wanneer mensen het belachelijk vinden dat mijn kind nog aan 'de tiet' hangt. Ik geef best veel op om dit te kunnen geven aan mijn kind. Anderen zien dit niet, en dat is prima; ik hoef geen applausje ofzo; maar ik hoef ook niet verteld te worden dat ik respectloos ben als ik oprecht benieuwd ben naar iets.

Je krijgt een kindje, en dan moet je vreselijk veel keuzes maken, en ik zag bv geven in zijn belang. Niet in mijn belang. Ik heb veel pijn gehad, en met zeven weken heb ik een pak flesvoeding in huis gehaald en mijn zoontje 1 flesje gegeven, ik moest huilen; weet ik veel waarom; maar het deed me veel. Ik wilde mijn kindje zelf voeden, ik werd gek van mijn familie die mijn kindje een flesje wilden geven omdat dat voor hen zo leuk was, en waarom zou ik zoveel doen voor mn kind, pijn hebben enzo, nooit eens gewoon een middagje winkelen. Nou, daarom, dan wil ik me daarom ook niet verdedigen.

Ik vind het heerlijk dat jij en thijmen tevreden zijn en gelukkig, en dat het goed gaat. Dat was ook helemaal niet het onderwerp.
Ik heb het nooit negatief bedoels, en ook niet bedoeld als op het matje roepen.
Ik hoop dat je dat ook merkt aan mijn reactie, ik word er gewoon emotioneel van.
Iedereen maakt de keuzes die zijn of haar hart m ingeeft, en wie ben ik om daar iets van te vinden. We moeten allemaal ons leven zo goed en oprecht mogelijk doorkomen, de een gaat over het ene pad en de ander over het andere, ik wil gewoon graag soms iets meer horen om dingen, keuzes te begrijpen.

groetjes,

Hoi marieke, ik moet zeggen dat ik een beetje verbaasd ben door de felheid van je reactie. Ik zeg helemaal niet dat je een slechte moeder bent. Ik vraag waarom je een bepaalde keuze maakt; en dit vraag ik niet zodat ik je dan kan veroordelen, maar dit vraag ik omdat ik zelf natuurlijk ook voor die keuze heb gestaan en het eigenlijk niet ervoer als een keuze.

Ik vond het natuurlijk om bv te gaan geven, fles is een fantastisch alternatief, maar het blijft een alternatief. Ik zeg niks ten nadele van de moeders die fles geven. Het gaat mij er ook niet om dat er veel vrouwen zijn die na een paar dagen, weken opgeven. Ja, borstvoeding is bikkelen, die kindjes hebben ook krampjes. Je kan veel pijn ervaren, en als het ten koste van jezelf gaat; je er ongelukkig of gestresst van wordt; of wat voor reden je ook hebt; natuurlijk moet je dan over kunnen stappen op fv, en je bent niemand verantwoording schuldig. Wat jij kiest, op elk vlak van dde opvoeding; is iets tussen jou en jouw kindje.

Je schrijft dat je je achtergesteld voelt; dat is nooit mijn intentie geweest!
Het gaat er toch niet om dat je kindje tevreden is? Dat is niet waarom ik bv geef, dat is niet mijn doel. Je geeft voeding , in wat voor vorm dan ook, omdat je kindje moet eten. Ik geef bv en geen fv omdat ik mijn kindje graag de antistoffen die in bv zitten mee wil geven.

Ik wil geen verantwoording voor jouw keuze; ik ben oprecht geinteresseerd waarom je ervoor gekozen hebt om het niet te proberen. Om het geen kans te geven. Misschien heb je een zware zwangerschap gehad, misschien was je bevalling erg moeilijk, misschien heeft je kindje de eerste tijd in het ziekenhuis gelegen, misschien is het niks voor jou; maar dat is echt een open vraag van mij uit.

Als jij je er zo heftig door aangesproken voelt, wat speelt er dan allemaal mee?
Je noemt zelfs het woord respectloos!
Ik vind dit te fel voor de aard van mijn vraag.
Respectloos? Je kiest niet  NIET voor bv, je kiest  VOOR fv. Prima, ik zal nimmer zeggen dat je iets verkeerds doet. Waarom noem je mij respectloos wanneer ik benieuwd ben naar de beweegreden van andere mensen?

Respectloos, dat vind ik wanneer mijn broer een koe geluid maakt wanneer ik moet kolven; respectloos vind ik wanneer mensen het belachelijk vinden dat mijn kind nog aan 'de tiet' hangt. Ik geef best veel op om dit te kunnen geven aan mijn kind. Anderen zien dit niet, en dat is prima; ik hoef geen applausje ofzo; maar ik hoef ook niet verteld te worden dat ik respectloos ben als ik oprecht benieuwd ben naar iets.

Je krijgt een kindje, en dan moet je vreselijk veel keuzes maken, en ik zag bv geven in zijn belang. Niet in mijn belang. Ik heb veel pijn gehad, en met zeven weken heb ik een pak flesvoeding in huis gehaald en mijn zoontje 1 flesje gegeven, ik moest huilen; weet ik veel waarom; maar het deed me veel. Ik wilde mijn kindje zelf voeden, ik werd gek van mijn familie die mijn kindje een flesje wilden geven omdat dat voor hen zo leuk was, en waarom zou ik zoveel doen voor mn kind, pijn hebben enzo, nooit eens gewoon een middagje winkelen. Nou, daarom, dan wil ik me daarom ook niet verdedigen. Dus nu met elf maanden nog steeds aan de borst, ik kon niet stoppen destijds en nu wil ik dat nog steeds niet, ook na de nodige problemen niet.

Ik vind het heerlijk dat jij en thijmen tevreden zijn en gelukkig, en dat het goed gaat. Dat was ook helemaal niet het onderwerp.
Ik heb het nooit negatief bedoels, en ook niet bedoeld als op het matje roepen.
Ik hoop dat je dat ook merkt aan mijn reactie, ik word er gewoon emotioneel van.
Iedereen maakt de keuzes die zijn of haar hart m ingeeft, en wie ben ik om daar iets van te vinden. We moeten allemaal ons leven zo goed en oprecht mogelijk doorkomen, de een gaat over het ene pad en de ander over het andere, ik wil gewoon graag soms iets meer horen om dingen, keuzes te begrijpen.

groetjes,

Oh, oh, oh, de eeuwige borstvoedingsdiscussie!!!!!!!!!!!!
En tuurlijk spring ik er meteen weer in, want het blijft een leuk onderwerp!
Even een paar puntjes:
Ergens staat dat babietjes vroeger gewoon stierven als er geen borstvoeding was. Onzin, vroeger werd gebruik gemaakt van zogenaamde minnen. Zij hadden zelf net een kind gekregen en voedde daarbij ook het kind van een ander. Vroeger kregen ze ook doorlopend kids, dus er was meestal wel iemand! Mijn oma heeft het ook gedaan, gratis en voor niks. Na elke geboorte van haar negen!!!!kinderen voedde ze ook een andere baby.

Dat brengt me op het volgende puntje: dat onderzoek uitwijst (welk onderzoek dan?) dat slechts 2% geen bv kan geven. Lijkt me echt heeeeeeeeeeel sterk. Ken echt heel veel vrouwen die een hartverscheurend veel moeite hebben gedaan om bv te geven met alle bijbehorende drama's, inclusief lactatiedeskundige, bv-cursussen etc. en bij vele lukte het echt niet. En de meeste die ik ken gaven niet op na twee dagen!

Nog een puntje: er wordt gesproken van dat zelfs met de ergste pijn drie maanden vol te houden is. Blijkbaar heeft de schrijfster geen idee van hoe pijn pijn KAN doen. Misschien heeft ze hele erge pijn gehad, maar wie zegt niet dat de pijn van bijv. haar buurvrouw niet 100 keer erger was. Pijn valt nogal moeilijk te vergelijken.

En nog een puntje: waarom blijft fv een alternatief voor bv. Kunnen we niet gewoon zeggen dat we gewoon de keus hebben uit bv en fv, zonder altijd meteen bv op nummer 1 te zetten en fv op nummer 2?

En weet je wat het is met dat verdedigen van je keus; volgens mij is het zo dat moeders van pasgeboren babietjes zich inderdaad constant moet verdedigen tegen beschuldigende vragen als: HOEZO geef jij geen bv.
Als we het echter hebben over lang bv geven; ik denk dat deze vrouwen zich ook vaak moeten verdedigen tegen vragen als: Wordt het geen tijd om af te bouwen! Even grote onzin, moet je lekker zelf weten, toch?

Nog even een laatste puntje. Ik denk dat ik wel weet waarom vrouwen die fv geven zich zo fel verweren. Veel mensen redeneren gewoon zo: bv is het beste-geef je geen bv dan heb je dus niet het beste voor met je kindje-heb je geen doorzettingsvermogen-ben je dus geen goede moeder. Als deze redenering op jou toegepast wordt, krijg je echt sterk de neiging fel uit de hoek te komen. Vaak hebben deze vrouwen namelijk WEL geprobeerd bv te geven en balen ze ontzettend dat dat niet gelukt is. En laten we wel wezen, hoe we het doen als moeder ligt gewoon na aan het hart. Kritiek op je moederschap is een heel kwetsbaar punt. Zelfs bij mijn vriendinnen pas ik heel erg op om nooit hun goede moederschap in twijfel te trekken, daar krijg je echt ruzie van.
Je moet er gewoon maar vanuit gaan dat iedereen het zo goed mogelijk probeert.

Bij mij is bv trouwens nooit een succes geweest, wel geprobeerd. Na de geboorte van mijn derde moest ik naar het ziekenhuis vanwege knobbels in mijn borst. Biopsie (schrijf je dat zo?) wees uit dat ik zoveel borstontstekingen heb gehad dat het een ingekapselde rotzooitje is daarbinnen (beter dan kanker). Nooit koorts gehad en echt, volgens diverse lactatiedeskundigen legde ik perfect aan. Hoe verklaar je dat?
Echt niet iedereen kan bv geven, maar zo erg is dat niet!
Ivy

Drie hoeraatjes voor Ivy. Geweldig verwoord.
Als je zo'n topic opent krijg je altijd alles over je heen. Maakt niet uit wie of hoe je het opent geloof ik.
Wat je ook doet, een andere moeder zal altijd commentaar hebben, zo lijkt het wel. Blijjkbaar willen we niet alleen het beste voor onze kinderen, maar ook voor de kinderen van een ander, en hebben dan ook graag kritiek op het moederschap.
Kunnen we nou niet gewoon zeggen dat elke moeder haar stinkende best doet haar kind de beste start te geven die ze KAN geven?

Groetjes
Wasabi
(nog zo eentje met borstverkleining die elke keer moest uit leggen waarom ze geen bv gaf /geeft)

hoi Valerie,
mijn vraag is niet aan vrouwen die het wel geprobeerd hebben, zoals jij, en nog wel meer moeders die nu op mijn vraag gereageerd hebben.
Ik begrijp heel goed dat als het bij de eerste zo'n drama is geweest, dat je dat niet nog n keer doet; gewoon ook omdat je wilt dat de kraamtijd ook leuk is voor jezelf en ontspannen; het is allemaal al druk genoeg wanneer je kleine geboren wordt.

Over die auto, ik snap m, maa rheb geen auto, maarja er zullen vast honderd andere vergelijken te maken zijn.
Nee, leven als honderd jaar geleden, mwoah, niet echt graag.
Dat was ook eigenlijk niet echt helemaal het punt, en ik weet ook wel dat er minnen waren (zei Ivy dat niet?), en dat vroeger mensen elkaar hielpen.
Ik wil ook niet beweren dat het niet goed is dat er nu fv is, ik kan er alleen maar blij om zijn!

Maar waar ik me tegen verzet, zelfs na alle reacties op deze discussie; is dat bv geen norm meer is.
Het is toch zo dat borstvoedende moeders altijd in de minderheid zijn? Ik blijf het gewoon apart vinden.

Iemand zei verder nog; dat alle moeders hun stinkende best doen om hun kind de best mogelijke start te geven, dat is zo; dat geloof ik ook helemaal.

Maar ik vind het gewoon jammer dat er zo negatief tegenaan gekeken wordt, terwijl het natuurlijk is.
Wereldwijd is de gemiddelde leeftijd waarop kinderen bv krijgen tot het vierde levensjaar (zie WHO). In afrika ligt dat getal ws hoger en in nederland denk ik dat dat gemiddeld drie tot zes weken is  ?? Op sri lanka het wereldrecord borstvoeden, duizenden moeders die kwamen opdagen; dezelfde poging in engeland; een paar honderd.....

ach misschien is het wel zinloos om naar de beweegreden van andere mensen te vragen, ten eerste wordt de vraag niet goed gelezen, en ten tweede voelen andere mama's zich in de hoek gedrukt; nou dat was echt niet niet niet de bedoeling. Jammer, maar zo is het.

Iedereen bedankt voor zijn reacties, hoe fel ook.
groetjes

Terug
Bovenaan