Kinderdagverblijf of lekker thuis?

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem. Mijn dochter is nu 6 maanden en  binnenkort moet ik weer aan het werk. Ik heb alleen nog steeds geen opvang voor mijn meisje geregeld. Waarschijnlijk omdat ik er nog niet erg achter sta. Ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn met oppas. Gaan jullie kinderen naar een kinderdagverblijf of hebben jullie een andere oplossing? En loont het nog om te gaan werken of zijn de kosten voor opvang zo hoog dat je beter thuis kunt blijven?

Ik hoop iets van jullie te horen, alvast bedankt.
 
onze zoon gaat naar het kinderdagverblijf, vanaf dat hij 6 maanden oud was. Hij vindt het er top. Wel belangrijk is dat jij het ook vertrouwd vindt, ga anders is bij een kinderdagverblijf  langs, om te kijken hoe je het daar vindt. Persoonlijk vindt ik het kinderdagverblijf beter dan hem bij iemand thuis te brengen, maar dat vindt ik, daarom zit ons mannetje ook op een KDV.

Kwa kosten valt het nog mee, je krijgt (afhankelijk van je gezamelijke inkomen) 1/3 deel van de belasting terug, en als je geluk hebt betaald je werkgever en die van je partner samen ook 1/3 deel (als 1 niet mee betaald krijg je dus 1/6 deel).

Succes met je keuze!
lia

 
hoi,
mijn zoon is 9 maanden en ik ben thuis.
Nu na een jaar(eerder gestopt met werken)
vindt ik het heerlijk thuis.
De kosten van opvang worden wel vergoed,maar
je mist veel van een kindje.
Ik heb nog een folderwijk (loop ik met de kleine)
en regel het huishouden.
Het is waar je voor kiezen wil.
 
Hoi

Mijn zoontje is nu 4 maanden en zit al vanaf 3 maanden 1,5 dag op het KDV. Ik twijfel zelf nu nog steeds of ik dat wel fijn vind. Hij kan daar natuurlijk nooit de aandacht krijgen die ik hem thuis wel kan bieden. Daarnaast kan het natuurlijk voor zijn ontwikkeling ook wel goed zijn om met leeftijd genootjes te spelen.
Of het financieel gezien nog de moeite waard is om te gaan werken ligt natuurlijk volledig aan wat voor baan je hebt enzo. Wij zijn (zonder teruggave van belastingen en werkgevers) 300 euro per maand kwijt. Dat is natuurlijk heel veel, maar je krijgt dus nog wel wat terug van je werkgever en de belastingen. Kan je gewoon uitrekenen of het kan.

Succes met je beslissing.
Caroline
 
Hey,



Ik zit nu ruim 8 maanden thuis, en vind het heerlijk om voor mijn schatje te zorgen.



Echter heb ik ook wel weer zin om aan het werk te gaan dus ben ik momenteel aan het solliciteren.



Mijn man en ik hebben het zo geregeld dat ik kantooruren werk, hij
overdag bij de kleine is, en hij een baan in de avonduren neemt.



Zo is er altijd iemand bij haar en brengen we toch ruim 1,5 salaris
binnen zonder voor kinderopvang te betalen en zonder dat iemand "tegen
de muren opvliegt".



Denk er wel om dat je kindje binnenkort in de eenkennigheids fase komt
dus dan kan opvang bij een onbekende verschrikkelijk drama worden.



Veel succes bij je keuze!

 
Hoi,

Wij maken 2 dagen per week gebruik van een geregistreerde gastouder voor onze dochter van 9,5 maand. Dit hebben we via  een gastouderbureau geregeld. Wij zijn er erg tevreden over. De gastouder heeft zelf 2  dochters van 16 en 18 en overdag zijn er nog 2 jongens van een 10,5 maand  en een meisje van 1,5 jaar. De kids hebben vreselijk veel lol samen en leren van elkaar. Het ritme van de dag gaat ook automatisch, ze zijn tegelijk wakker en gaan tegelijk slapen. De kosten zijn vergelijkbaar met een kinderdagverblijf, iets goedkoper. Wij betalen 6 euro per uur en omdat het een geregistreerd bureau is krijg ik via mijn werkgever geld terug en via de belasting. Een goede vriendin van mij betaalt 3,50 euro per uur aan haar gastouder en dit is via via geregeld.
Mijn dochter vindt andere kindjes helemaal geweldig en zit heerlijk in haar vel thuis en bij de gastouder. Voor mij een aanrader! Succes met je keuzes!
 
Hoi,
Onze zoon gaat vanaf 6 mnd 1 dag per week naar het KDV. Dit vind ik meer dan genoeg. De andere dag komt mijn schoonmoeder oppassen, dit vind ik ook meer dan genoeg...
De kosten zijn er natuurlijk wel, maar aan de andere kant vind ik het ook belangrijk dat Stan op deze manier met andere kinderen in verschillende leeftijden (verticale groep) leert spelen. Ik heb me net als vrijwilliger opgegeven om te ondersteunen bij eventuele activiteiten (sociale contacten opdoen) en ben erg tevreden over het KDV.
Het nadeel is alleen dat hij er niet mag komen als hij ziek is. Dat heb je met een oppas natuurlijk niet.
Succes met je keuze!
Groetjes Marieke
 
Hoi,
Ik werk al 7 jaar op een dagverblijf heb alle leeftijden gehad. Heb daarna 5 jaar op een vaste groep gestaan en werk nu sinds een paar maanden als inval op het zelfde centrum.

Heb een dochtertje van 19 maanden en die gaat NIET naar een dagverblijf. Ik vind dat kinderen tot 2 a 2,5 jaar recht hebben op onverdeelde aandacht. Het zij van mama, papa of oma, opa, of een vaste oppas aan huis.
Tot die tijd hebben kinderen niets aan samen spelen. Ze spelen dan namelijk nog niet samen. maar naast elkaar. Dat wil zeggen met het zelfde maar ieder zijn eigen spel.

Dat kinderen er van leren en sociaal worden ben ik het niet echt mee eens. In die zin dat je dat als ouder zelf ook kan doen.
Mijn dochtertje leert ook wachten, doet ook activiteiten.(misschien zelfs wel meer dan op een kinderdagverblijf)
Daarbij krijgt ze alle aandacht die ze nodig heeft. Maar leert ook dat ze moet wachten en zelf moet spelen.

Als ze 2,5 is gaat ze naar een peuterspeelzaal voor 2 ochtendjes in de week. Ter voorbereiding op de basisschool en om te kunnen spelen met andere kinderen.

Verder vind ik een kdv absoluut niet slecht (anders zou ik er niet werken.) Maar het past gewoon niet bij mij. Nu weet ik dat ze lekker verwent word en mijn dochter heeft het naar haar zin. Oma is reuze blij. Nog jong maar niet een al te beste gezondheid dus wil nu volop genieten.
Ik ga met een  gerust hart naar mijn werk. Dus iedereen gelukkig.  

En ieder zijn keus. Als er al een keus is want sommige hebben geen familie die op kan passen of zijn er andere dingen.

Het enige wat ik kan zeggen is als je je er niet goed bij voelt doe het niet.

Bij de meeste kinderdagverblijven mogen kinderen als ze ziek zijn wel komen. Alleen is (bij ons) het advies om het kind niet te brengen. Teneerste voor het kind zelf ga je zelf maar na als je ziek bent dan zit je niet op 10 of meer andere kinderen te wachten die lachen, gillen, praten, huilen en ruzie maken, muziek en zingen. JE wilt lekker slapen en een knuffel lekker hangen en doen wat je wil of juist niets doen.
Ten tweede omdat een kind dat ziek gebracht is al een verminderde weerstand heeft en dus snel iets oppikt dan krijg je er nog ellende bij of duurt het langer voordat hij weer beter is.

Op een kdv kan je je kind altijd brengen ook als een leidster op vakantie is dan word er inval gegregeld (die 9 van de 10 x bekend is bij de kinderen en ouders)
Als je oppas aan huis op vakantie gaat dan heb je geen inval dus moet je of zelf ook vakantie nemen of iets anders regelen. Bij een gastouderburo zou je het eventueel naar een andere oppas ouder kunnen brengen.

Dit is ook zo bij ziekte is een leidster ziek dan zal daar inval voor zijn. Bij een gastouder/oppas niet.

Succes met je keuze.
OVeral zijn denk ik wel voor en nadelen aan verbonden.
 
Terug
Bovenaan