Kinderdagverblijf of lekker thuis?

Hoi Nathalie,

Moeilijk, he, zo'n keuze. Onze dochter van 13 maanden gaat 2 dagen naar een oppasmama. De rest vangen we thuis op. Ze zat eerst op een KDV, zal je de details besparen, maar ik heb haar daar heel snel weggehaald!!!
Door mijn ervaringen zeg ik; Nooit meer een KDV en ik zie de vele voordelen van een oppasmoeder, maar ik weet ook dat mijn slechte ervaring, niks zegt over al die andere goede KDV's.
Zoals hierboven al is gezegd, is het volgens mij het allerbelangrijkste dat jij, je partner en  je kindje zich er goed bij voelen. Dus wel of niet werken, KDV, oppasmoeder, oma etc, als het maar goed voelt.
Ik ben blij dat ik mijn gevoel serieus heb genomen en ben zeer tevreden over hoe wij het nu  hebben geregeld.

Succes!

groetjes,Marieke
 
Mijn zoontje van 16 maanden gaat 1 dag per week naar  een KDV. De  andere dagen is  hij met een van ons.  In het begin vond ik het wel een beetje moeilijk en had hij het ook niet altijd heel erg naar zijn zin. Maar vanaf het moment dat hij  zichzelf een beetje kan vermaken, gaat het heel goed. Nu is hij soms zo druk aan het spelen dat hij niet eens doorheeft dat ik wegga, of hij heeft bijna geen tijd om mee te gaan naar huis.

Ik zag er eerst ook erg tegenop om hem naar een KDV te moeten doen en stelde daarom het aanmelden ook uit. Maar ik heb vantevoren een keer een rondleiding gehad en toen vond ik het er wel heel leuk uitzien en de kinderen hadden het ook naar hun zin. Daardoor zag ik er niet meer zo tegenop.

Achteraf vind ik dat we een goede keus hebben gemaakt. Maar ik vind het wel  belangrijk dat hij ook veel bij ons is. Ik zou hem daarom niet meer dan 2 dagen per week naar een KDV brengen/  
 
Hoi Joyce,

Ik vind dat ik toch nog moet reageren. Wat bijzonder Joyce dat je zo'n sterke mening hebt over de eerste jaren thuis en toch zelf op een KDV werkt. Ik merk wel aan mijn dochter dat zij de andere kindjes imiteert. Mijn dochter is de jongste van het groepje bij de gastouder en wil nu ook ZELLUF uit de tuitbeker drinken omdat de andere kids dat ook doen (tjonge, ik ben al 9,5 maand!). Ook eten ze samen en mijn meissie wil nog wel eens andere plannen hebben. Maar zien eten, doet eten. Dus daar smikkelt ze alles lekker op. Sokjes bleven eerder altijd aan maar dat is de nieuwe trend bij de gastouder: allemaal blote voetjes, inclusief die van mij. Heeft ze nooit eerder gedaan.
Bij deze gastouder is mijn dochter helemaal op haar plaats. Door ziekte van onze eerste gastouder kwamen we bij toeval bij deze gastouder terecht en na een week wist ik dat Marloes hier veel beter paste. Ik heb meteen doorgepakt, tot groot verdriet van de eerste gastouder maar als je op je intuïtie  durft te  vertrouwen dan gaat het geluk van je dochter voor. Door het zelfvertrouwen en de rust wat mijn dochter bij de nieuwe gastouder heeft gekregen is ze veel meer op de andere kindjes gericht. Mijn meisje ligt ook echt helemaal dubbel om kinderen van vrienden die iets ouder zijn en al voorbij hobbelen. Als ze vanuit de wandelwagen een kindje ziet rennen, veert ze al gierend van het lachen omhoog. De lekkere boef.
 
quote: Ankie reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('10-06-2005 09:50:57'));

Hoi Joyce,

Ik vind dat ik toch nog moet reageren. Wat bijzonder Joyce dat je zo'n sterke mening hebt over de eerste jaren thuis en toch zelf op een KDV werkt. Ik merk wel aan mijn dochter dat zij de andere kindjes imiteert. Mijn dochter is de jongste van het groepje bij de gastouder en wil nu ook ZELLUF uit de tuitbeker drinken omdat de andere kids dat ook doen (tjonge, ik ben al 9,5 maand!). Ook eten ze samen en mijn meissie wil nog wel eens andere plannen hebben. Maar zien eten, doet eten. Dus daar smikkelt ze alles lekker op. Sokjes bleven eerder altijd aan maar dat is de nieuwe trend bij de gastouder: allemaal blote voetjes, inclusief die van mij. Heeft ze nooit eerder gedaan.
Bij deze gastouder is mijn dochter helemaal op haar plaats. Door ziekte van onze eerste gastouder kwamen we bij toeval bij deze gastouder terecht en na een week wist ik dat Marloes hier veel beter paste. Ik heb meteen doorgepakt, tot groot verdriet van de eerste gastouder maar als je op je intuïtie  durft te  vertrouwen dan gaat het geluk van je dochter voor. Door het zelfvertrouwen en de rust wat mijn dochter bij de nieuwe gastouder heeft gekregen is ze veel meer op de andere kindjes gericht. Mijn meisje ligt ook echt helemaal dubbel om kinderen van vrienden die iets ouder zijn en al voorbij hobbelen. Als ze vanuit de wandelwagen een kindje ziet rennen, veert ze al gierend van het lachen omhoog. De lekkere boef.



Hoi Ankie,

heb net een heel stuk getypt maar ook weer gewist.
Wil mijn mening wel onderbouwen maar moet er even over nadenken.
Op dit forum heb ik niet zo heel veel goede ervaring met eerlijk zijn over dit onderwerp en wil niemand voor het hoofdstoten.
Dus ik kom later wel terug om een stukje te schrijven maar wilde even laten weten dat ik het wel degelijk gelezen heb en er op wil reageren.

Hou wel van een discussie ;-)
 
hoi allemaal

Ik heb 2 dochters, de oudste is ruim 2jaar en de jongste bijna 8 maanden. Sinds dat ze 3 maanden zijn zitten ze allebei op het Kinderdagverblijf. Tot onze grote tevredenheid. Aan een baby merk je natuurlijk nog niet echt of ze het naar het zin hebben, al merkte ik bij mijn kinderen dat ze niet huilen of verdrietig zijn als ik ze daar achterlaat. En de oudste wil soms niet eens mee naar huis als ik haar kom ophalen.
Bij mijn oudste kan ik nu echt merken dat ze het er goed naar   het zin heeft. Ze gaat er 2 dagen in de week heen, en verheugd zich er de avond van te voren echt al op.
Ook is ze stapelgek op de leidsters.
Ik vind het belangrijkste aan het KDV dat er struktuur is, de 3 RRR. Ze krijgen op tijd hun eten en drinken, slapen op tijd en als ze willen is er een grote keus aan speelgoed en activiteiten.   Heel veel dingen die ze daar doen, zou ik thuis nooit doen.
en ik merk ook dat ze daar dingen leren, door nadoen van andere kinderen.
Het enige nadeel is inderdaad als ze ziek zijn , dat ze er niet heen mogen (tenminste bij koorts ), maar dan heb ik gelukkig een SUPEROMA achter de hand.

En wat de kosten betreft, die vallen bij ons ontzettend mee. Ik krijg behoorlijk wat terug van de belasting en ook van de werkgevers samen 1/3 deel.

Wat mij betreft blijven mijn kinderen daar voorlopig lekker heengaan, maar ieder natuurllijk zijn /haar eigen keuze.

groetjes
Mel
 
Hoi,

Onze zoon van bijna 1 gaat sinds hij een half jaar is 2 dagen naar het KDV. Voel me hier helemaal goed bij en hij herkent het ook echt.
Als we er aan komen rijden wordt hij al helemaal enthousiast.

Toch ga ik stoppen met werken als de 2e er is. Ben nu zwanger en uitgerekend voor januari 2006. De dag voor mijn verlof zal dan voor een tijd mijn laatste werkdag zijn. Vind het nu al zo jammer dat ik 2 dagen in de week van mijn mannetje mis, het gaat zo snel... dus als de jongste wat ouder wordt ga ik wel weer werken (ik weet dat het zeer luxe is dat wij ons dit kunnen permiteren, want dat is niet voor iedereen weg gelegd! Wij zullen ook wel wat dingen anders moeten doen en juist de luxe valt weg, maar ik vind mijn kind(eren) ook een rijkdom waar ik van wil genieten)

Groetjes,
Marije
 
ik heb al eens eerder mijn mening gegeven op het forum over dit onderwerp (peuterspeelzaal en kinderdagverblijf, bij 2tot3 jaar) want ik vind het best erg dat er zoeel jonge kinderen worden weggebracht naar een andere plek bij "vreemde" mensen. ik vind dat je voordat je kinderen neemt ervoor moet zorgen dat je er ook echt voor je kinderen kunt zijn en dat je van ze kunt genieten. je bent moeder of je bent het niet. ik ben iedere dag thuis met mijn dochter van 2 en mijn andere dochter van 1 week. ik vind dat dat zo hoort en het is ook niet ouderwets.(hoe kan ik nu ouderwets zijn als ik 20 ben) en lui ben ik ook zeker niet ik ben elk moment van de dag met mijn kinderen bezig en mijn huishouden.  ik heb nog nooit spijt gehad van deze keuze  .  je maakt tenminste alles mee van je kinderen en zij hebben er alleen maar profijt van. kleine kinderen kunnen nog niet spelen met elkaar, dat is een fabeltje wat ouders zichzelf aanpraten om zich niet schuldig te voelen. ik weet dat kinderen duur zijn en dus ga ik ook werken, maar pas als mijn dochters hele dagen naar de basisschool gaan. en dan nog zorg ik ervoor dat ik er voor ze ben als ze thuiskomen en dan hoeven ze ook niet naar naschoolse opvang. sommige moeders vinden hun carriere zo belangrijk en daarom worden hun baby's soms al na 6 weken naar een kdv gebracht. dat kun je toch niet maken?? ik vind dat keihard. als je echt wat bij wil verdienen ga dan een folder of krantenwijkje lopen, dat las ik hierboven en dat is een heel goed idee, je kind komt lekker buiten en je hebt iedere maand een extraatje. en zo zijn er meer voorbeelden.
nu wil ik vragen aan alle moeders die hun kinderen naar een ander brengen om zelf te gaan werken: liggen jullie nooit wakker als je kindje iets nieuws heeft gedaan of geleerd op het kdv en je bent er zelf niet bij geweest en je hebt het van een van die leidsters moeten horen? of denk je er niet regelmatig aan dat je nog niet eens alles hoort van die leidsters omdat ze niet ieder kind de hele dag apart in de gaten kunnen houden of hij of zij iets nieuws doet? of zit je er niet mee dat je baby om JOU huilt op het kdv? want een baby huilt altijd om zijn ouders en zeker om zijn moeder en als zij er niet is om hem te troosten heeft dat volgens mij best schade voor zo'n kind.
ik ben erg benieuwd of werkende moeders van tevoren hebben bedacht dat ze later spijt gaan krijgen dat ze zoveel hebben gemist van hun kindjes.IK weet zeker dat ik nooit spijt krijg want ik heb niks gemist en mijn kinderen ook niet.  het loslaten van een kind begint pas echt als ze volledige dagen naar de basisschool gaan en niet als ze als baby of dreumes naar een kdv gaan. dat is veel te vroeg.
ik wil niemand iets opdringen ofzo, het is ieder zijn eigen keuze maar dit is hoe ik erover denk en ik respecteer ook ieders mening als die het tegenovergestelde is als die van mij. ik word ook wel eens aangevallen als ik zeg dat ik full-time huismoeder ben ( en zeker op mijn leeftijd ) maar ik weet dat ik het goed doe en dat ik en mijn kinderen gelukkig zijn met hun situatie.
ik wil iedereen succes wensen als je nog een keuze moet maken wat je gaat doen, maar probeer ervoor te gaan dat een van de ouders er voor de kinderen is. dat vind ik persoonlijk het beste. het is een moeilijk onderwerp, het kdv , met veel vershillende meningen.
 
Hoi allemaal,
Wat een uiteenlopende reacties zeg...

Mijn ervaring op het kinderdagverblijf is anders dan die van Joyce. Ik werk zelf nu 5 jaar een kinderdagverblijf en ben van mening dat een kinderdagverblijf best leuk kan zijn voor een baby. Mits alles goed geregeld is!!!!! Dus dezelfde gezichten voor je baby, rust, regelmaat en hygiene. Het is dan net een groot gezin en vroeger was het heel normaal om veel kinderen te hebben. En over dat er op de creche minder tijd is voor je baby...thuis heb je ook zat momenten dat je even minder tijd hebt voor je kind. Zoals wanneer de telefoon gaat of de bel, het huishouden moet gedaan worden en ga zo maar door.
Mijn zoontje gaat vanaf dat hij 3maanden is 1 dag naar een ander kdv dan waar ik zelf werk. Ik had hier heel veel moeite mee in het begin, vanwege het feit dat een ander iemand voor mijn kind moest gaan zorgen en ik veel zou missen van zijn ontwikkeling. Maar hij bleek het vanaf het begin naar zijn zin te hebben en  is gek op zijn leidster. Zodra hij binnen is (hoe jong hij ook was ) begint zijn snoetje te stralen en te brabbelen naar de andere kindjes. Hij is nu 7 mnd en er zijn 3 andere jongetjes tussen de 5mnd en de jaar, waar hij veel mee lacht en brabbelt. Als ik hem op kom halen, kijkt hij niet eens naar me om. Mijn gevoel is nu dan ook goed bij dit kdv.
Dus als je je kind toch weg moet brengen omdat je moet werken, zou ik voor een kdv kiezen. Als er een keer iets niet naar wens gaat is dat makkelijker te bespreken, dan wanneer je tegen een oma moet zeggen dat je iets niet goed vindt. Mijn ervaring is dat die het als een persoonlijke afwijzing opvatten (Graag reacties hierop??!!)
Voor iedereen zal de situatie waarschijnlijk anders zijn, maar de creche hoef je niet te laten. Het moet wel een goed Kdv zijn he!! Dat hoor je in je omgeving gouw genoeg.
Veel succes met de overweging!

groetjes van michelle
 
Terug
Bovenaan