Kinderdagverblijf of lekker thuis?

...moet er wel bij zeggen dat mijn mannetje het liefst zijn eigen gang gaat en erg zelfstandig is. Op schoot houd hij niet lang vol en spelen doet hij maar al te graag! Het is een echte wiebelkont en van stilzitten(ja hij zit) heeft hij nog nooit gehoord, dus veel aandacht mist hij niet.

En dat je veel van je kind mist... tja zolang hij het naar zijn zin heeft. Je kan er wel moeilijk over doen, maar je zal toch geld moeten verdienen in deze maatschappij ( ik werk 2 dgn voor de hypotheek en niet voor mijn eigen belangen!)

En dat je je kind beter naar een bekende kan brengen ben ik het niet mee eens. Zolang hij op de creche steeds hetzelfde gezicht heeft, wordt dat net zo'n bekende als een oma. En zoals ik in het vorige berichtje al zij...mijn ervaring is dat je tegen de leidster makkelijker eisen stelt dan aan een oma.

En ja ik vind het ook  verkeerd als je werkt voor je carriere, maar evengoed kinderen neemt en die vervolgens 5 dgn per week wegmoet brengen. Je neemt kinderen om er voor ze te zijn en ze alle liefde van de wereld te geven!
Zo ik ben alles kwijt...


groetjes van michelle
 
Hoi Sandra,

Na het lezen van jouw berichtje voel ik me bijna een slechte moeder, terwijl ik dat niet zo ervaar.
Ik ben zo'n werkende moeder en breng mijn dochter naar een oppasmoeder. Ik zal je zeggen dat me in het begin na mijn zwangerschapsverlof ook zeker moeite heeft gekost. Tuurlijk is het moeilijk om je kindje weg te brengen. Maar ik heb heel bewust gekozen voor kinderen en ook heel bewust om te blijven werken.  Ik voel me 100 % moeder, maar merk dat ik mijn andere kanten ook wil blijven ontwikkelen. Ik heb een erg leuke baan waar ik voor gestudeerd heb.  Ik word niet gelukkig van hele dagen thuis zijn. Dat merkt een kindje ook. Ik werp parttime. Mijn partner is een dag thuis met onze dochter.  Daarnaast heeft mijn dochter een geweldige oppasmoeder waar meerdere kindjes zijn. Ze gaat er met veel plezier naar toe en leert daar dingen die ik haar thuis niet mee zou kunnen geven. In mijn omgeving zijn eigenlijk alleen werkende moeders en de enkele thuisblijfmoeder die ik ken, lijkt zwaar gefrustreerd wat zij uit op haar kinderen (hele dag negatief naar hen toe). Als ik thuis ben bij mijn meisje ben ik er ook helemaal voor haar.  Ik denk dat ik een goede moeder ben.
Ik begrijp dat jij je vaak moet verdedigen waarom jij kiest om thuis te zijn. Ik vind het daarom jammer dat je zo'n duidelijke mening hebt over werkende moeders. Ik denk dat iedereen zelf moet bepalen wat in hun (ik hoor nl. niets over de vaders)  situatie
het best is.
 
hoi

Ook ik zou   me bijna een slechte moeder gaan voelen na het stukje van Sandra.
Ik vind echter dat ieder de keuze voor zich moet maken, als je financieel gezien die keuze KAN maken. Kinderen neem je nl. niet , kun je niet plannen,maar krijg je, en ik ben heel blij dat ik ze  heb kunnen krijgen na een aantal jaren van ziekenhuis behandeling.
Maar ook heb ik  een studie gevolgd, en  een aantal jaren gewerkt, en een zeker salaris opgebouwd. Als ik nu  zou stoppen totdat mijn kinderen naar school gaan, kan ik weer onderaan beginnen. In mijn vak veranderen dingen nl. erg snel.
Tevens ben ik  er van overtuigd dat mijn dochters het goed hebben op het Kinderdagverblijf. Ze hebben daar ook regelmaat en worden echt goed opgevangen. Ze eten er zelfs beter dan thuis, doordat ze andere kinderen zien eten en ook al spelen ze niet met elkaar, ze leren wel van elkaar door dingen na te doen.
Ook kan mijn dochter haar creativiteit lekker ontwikkelen. Ik ga echt niet elke dag met haar zitten knutselen, want ik heb een hekel aan dat gefröbel.

Mijn moeder werkte vroeger ook altijd thuis (mijn ouders hadden een eigen bedrijf), dus voor ons was er ook niet altijd tijd. Maar als het echt nodig was, waren mijn ouders er. Ik ben hier echt niet slechter van geworden, hooguit zelfstandiger.

Ik heb ook vriendinnen die wel thuis zijn met de kinderen, prima, als dat kan en ze daar 100% achter staan. Ik veroordeel dan ook niemand die thuis blijft, en ook geen moeders die wel 5 dagen per week werken en de kinderen dan naar het KDV brengen. Dit mis ik een beetje bij Sandra en vind ik jammer.


 
hoi,

tjonge wat een uitlopende meningen.
Ik ben 28 jaar,  zwanger van mijn eerste kindje en net afgestudeerd aan de pabo. ik heb mijn man wat later leren kennen en heb altijd gewerkt naast het studeren, ik werk op een buitenschoolse opvang.Nu ik zwanger ben moet ik  dus echt gaan nadenken wat ik wil. Ik kan bij de bso blijven werken, maar ik wil toch ook graag het onderwijs in. Nu werken in de opvang heeft mij er toe gezet dat mijn kind straks wel naar een kdv toe gaat. En wel van dezelfde werkgever, alleen een andere vestiging.  Ik ben van mening dat het helemaal niet slecht is voor een kind om naar een kdv te gaan, mits je achter het pedagogisch beleid  kunt staan. Dit vind ik een belangrijk punt.Als je je kind dan toch ergens heen wilt brengen moet  het er wel zo aan toe gaan als dat je zelf zou doen. Ik vind het ook heel belangrijk voor de ontwikkeling van je kind dat hij in contact  komt met andere kinderen en mensen. Zo leert je kind dat er meer is dan alleen de veilige thuishaven.In de bso waar ik werk vinden we het ook heel belangrijk dat een kind er zelfstandiger van wordt, dat het dinegn zelf leert op te lossen en zelf leert te ontdekken hoe dingen in elkaar  steken. Bij de opa's en oma's brengen is geen optie omdat ik vind dat een opa en oma , opa en oma moeten kunnen zijn,ze willen echt wel eens oppassen maar niet structureel aan een dag vast zitten.
Zoals ik al zei, weet ik nog niet hoe ik mijn werkdagen in ga vullen.Wel wil ik weer aan het werk als de baby er eenmaal is, en het liefst voor 2 dagen. Mijn man heeft een flexibele baan en kan dus ook een stukje zorg overnemen, en dat vind ik ook heel belangrijk.
Ik laat het eerst hierbij,
groetjes Nathalie
 
Hoi Nathalie,

Wat een discussie heb je in gang gezet.....Wel goed om te lezen als je nog een keuze moet gaan maken.

Ik werk zelf 20 uur per week en heb het als volgt ingedeeld:
Mijn zoontje Bas  (ruim 11 maanden) gaat 2 x ochtend naar kdv van 8 tot 13, dat zijn 2 x 5 uurtjes. De overige uren werk ik thuis. Ik heb alles van mijn baas gekregen: laptop/alle computeraansluitingen en mobiele telefoon, waardoor dit natuurlijk ook kan. In mijn omgeving hoor ik al vaker dat ik  het erg getroffen heb, en daar ben ik  me natuurlijk helemaal van  bewust.
 
Als ik 20 uur op de zaak  had moeten werken, was ik gestopt.  Ik vind dat te veel om Bas weg te brengen.  Dan was ik gaan fulltime moederen.

Mijn schoonmoeder heeft ook aangeboden om 1 dag in de week op te passen, maar dat ik heb  vriendelijk afgeslagen.  Mijn gevoel over haar is niet helemaal optimaal. En mijn gevoel zegt ook: opa's en  oma's zijn er voor  de gezelligheid niet voor de standaard-oppas omdat mama zonodig wil werken.

Bas heeft het op het  kdv erg naar zijn  zin. Binnenkort gaat hij naar de volgende groep. Daar zijn de kinderen 1 - 4 jaar. Zij gaan lekker veel naar buiten.  Afgelopen week is hij wezen "wennen" en dat ging goed.  
   
Mijn advies: ga kijken bij diverse kdv. Er zit nl ook verschil in de soort kdv wat betreft de groepen (horizontaal of verticaal).
Bel een gastouder op en vraag of je een keer mag komen kijken hoe het er aan toe gaat.Vraag alles wat betreft ziekte/vakanties/andere kinderen  enz.

Dan kun je pas een goede keus maken.

Heel veel succes ermee en laat je niet gek maken of schuldig voelen. Jij bent moeder en alleen jij kan de beste keus maken!!!

Groetjes
Annelies
 
nou bloem en mel, zo moet je nu ook weer niet denken. wie bepaalt of een moeder slecht is of goed? ik niet hoor. misschien zit ik er wel helemaal naast en is het wel beter om je kinderen een paar dagen weg te brengen. ik spreek natuurlijk niet uit ervaring omdat mijn kinderen nooit naar een kdv geweest zijn.
ik vind het alleen niet goed om jonge kinderen naar een kdv te brengen als je werkt voor een heel duur huis of een 2e auto die je eigenlijk niet nodig hebt bijvoorbeeld. of als een moeder de keuze heeft om niks van haar kinderen te missen en dan toch nog liever naar haar werk gaat. daar ben ik niet mee eens maar zo iemand is echt niet gelijk slecht. ik doe ook niet alles goed en ik maak ook verkeerde keuzes.
 
Ik denk waar het op neer komt is dat kinderen gelukkig zijn als de moeder gelukkig is.



Zit moeder tegen het plafond omdat ze de hele week door niets anders doet? Wordt het kind niet blij van



Zit moeder op haar werk constant aan haar kind(eren) te denken? Wordt het kind ook niet blij van.



Ik denk dat iedereen voor zichzelf de juiste balans moet vinden en ik
noem maar iets stoms hoor, vaders ook vraagt opofferingen te maken.



Daarnaast hebben we het over of werk een luxe is, arbeidstherapie. Voor
sommige mensen is werk bittere ernst en een noodzaak anders zeg maar
dag met je handje tegen luiers, melk olvarit en ga zo maar door. Wij
hebben best een duur huis en een hypotheek waar je niet vrolijk van
wordt, maar het alternatief is in bepaalde wijken wonen die niet
prettig zijn.

Dus als gezellig wonen een "luxe" is, noem mij dan maar verwend.



In ieder geval heb ik vrijdag een sollicitatie en als ik deze baan krijg, word ik kostwinner.

 
Sandra, het belangrijkste is dat iedereen gelukkig is, de moeder en de kinderen. En als dat voor jou betekend dat je bij je kindje thuis blijft, helemaal prima.
Mijn man en ik kiezen ervoor om samen te werken, en samen voor de kinderen te zorgen, ook al werkt hij meer dan ik en ben ik dus meer thuis met de kinderen. Ik heb niet het gevoel dat ik meer mis, bijv. het eerste stapje van mijn oudste dochter deed ze 's avonds nadat ze een hele dag op het Kinderdagverblijf was geweest. Voor ons gevoel had ze dat speciaal voor ons bewaard.   Maar als ze iets voor het eerst doen terwijl ik er niet bij ben, vind ik dat wel jammer, maar de eerste keer dat ik het zie, is voor mij ook de eerste keer.
en ik werk ook niet voor extreme luxe, maar wel om mijn kinderen net iets meer te kunnen geven en een lekker leven te hebben.
Als ik echter zou merken dat ze het niet naar het zin hebben op het KDV zou ik onmiddelijk mijn baan opgeven.
En Sabine, ook ik ben bezig met solliciteren, juist iets minder uren, omdat ik merk dat het met 2 kinderen en het huishouden best zwaar is. Dus succes !!
 
Terug
Bovenaan