Kraamzorg maatregelen

<p style="text-align: left;">Hi ladies,</p><p style="text-align: left;">Vandaag heb ik een mail ontvangen van mijn kraamzorg. Waar ik wel een beetje van schrok...</p><p>Ze vertelde dat ze alleen de noodzakelijk doen zoals:</p><p>Verzorging en controles van de kraamvrouw;</p><p>Verzorging en controles van uw kindje;</p><p>Begeleiding bij uw kindje in bad doen;</p><p>Begeleiden bij borstvoeding/flesvoeding</p><p>Voorlichting en instructies;</p><p>Schoonmaken van badkamer en wc (sanitair).</p><p>En de volgende dingen doen ze niet meer zoals:</p><p>De kraamverzorgende doet geen boodschappen meer</p><p>;De kraamverzorgende laat de hond niet meer uit en verzorgd geen overige huisdieren</p><p>;De kraamverzorgende brengt geen kinderen naar school/opvang;</p><p>De kraamverzorgende zorgt alleen voor moeder en kind, niet meer voor overige gezinsleden</p><p>;De kraamverzorgende ontvangt geen visite meer;</p><p>De kraamverzorgende verleent geen huishoudelijke taken meer, behalve het sanitair.</p><p>Enne kant snap ik het natuurlijk wel maar aan de andere kant denk ik JEMIG !!! </p><p>Ik heb wel een vent maar met lichamelijle klachten kan hij niet veel meer en daarnaast heb ik ook 2 kinderen in huis. Als je net bevallen bent heb je toch wel een beetje hulp nodig van de kraamverzorgende althans zo denk ik er over !</p><p>Als iedere kraamzorg dit gaat doen kan ik helaas niets meer doen maar weten jullie of jullie kraamzorg dit ook hanteert ? Dan zou ik graag over willen stappen heb nog maar een paar weken te gaan...</p><p> </p><p> </p>

Ik ben vorig jaar bevallen en ze had me kleine naar school gebracht en opgehaald, ze heeft zelfs toen nog lunch voor hem gemaakt. Ze heeft kleine boodschappen voor me gedaan en maaltijden voorbereid. Daarnaast ging ze ook kleine afwasjes doen maar ik zorgde altijd die avond ervoor dat de vaat al was gedaan dus kleine kopjes deed ze en stofzuigen en dweilen.
Bij precies dezelfde kraamzorg werd bij een kennis haar hondje uitgelaten.
Dus ja ik schrik daar wel van..

Ik denk ook inderdaad dat je verkeerde vereachtingen heb van de kraamzorg. Ik ben bevallen in 2018 en bovenstaande deden ze destijds ook niet. Ze zijn er echt voor de zorg voor jou als kraamvrouw en je pas geboren baby, met de daarbij noodzakelijke hygiëne waarborging van het sanitair en beddengoed. 

Op zich zie ik ook geen rare dingen die ze ‘niet meer doen’. Ik dacht sowieso dat ze dat niet deden. 

wat ik wel lastig vind is dat het advies on helemaal geen bezoek te ontvangen tijdens de kraamweek. Ik ben alleenstaand en zal mijn ouders nodig hebben als mantelzorg. Dus als hun aanwezigheid onder bezoek valt zal dat erg moeilijk worden. Ik heb geen partner die even boodschappen kan doen of mee kan helpen met het huishouden op moment dat kraamzorg er niet is. 
morgen maar even bellen om te overleggen. 

Wat je omschrijft zie ik als 'normaal'. Zo gaat het tegenwoordig gewoon, al een aantal jaren.
Ik ben bevallen in 2017 en 2019. In 2019 was een keizersnede en toen was ik blij dat mijn man ook thuis was de eerste 2 weken want de kraamzorg deed idd bijna niks voor mijn oudste dochter (ze was toen 1.5 jaar oud) Ik kon door de keizersnede de eerste 1-2 weken echt amper iets en kon me nog niet redden met 2 kleine kindjes. 
Omdat de kraamhulp zo weinig doet, was ze om 10:00 vaak al klaar hier.. en de baby in bad doen kan ik zelf wel en voeden ook. Ik kon het eigenlijk allemaal wel zelf, had weinig zin in steeds iemand die op mn vingers stond te kijken (hoe goed bedoeld ook). Ik werd er gewoon een beetje kriebelig van. 
Bij beide kinderen is de kraamhulp maar het minimale aantal uren geweest. Alleen de ochtenden van 8.30-12.30 ofzo. Vond ik lang zat. Ik was 'blij' als het huis weer van mezelf was. Ik hoefde de kraamhulp echt geen hele dag om me heen. En een beschuitje smeren voor de visite ksn mijn man ook wel. Ze was ook echt vaak om 10:00 al klaar en zat dan beneden aan tafel wat in dr papieren te rommelen. Ik voelde me dan gewoon heel erg opgelaten als ik ook beneden was.
Tuurlijk is het fijn als iemand even stofzuigt en je wc poetst, maar idd.. veel meer doen ze niet en als je weinig hulp nodig hebt met de baby en met jou gaar het goed, dan is kraamzorg al snel overbodig. Verwacht niet dat ze je ramen zemen, boodschappen doen of je andere  kinderen vermaken, want zo werkt het niet. Je andere kinderen krijgen een boterham, maar ze vermaken of naar school brengen gebeurt niet.
Succes! Zorg dat er nog iemand thuis is, vooral voor je andere kinderen. En mijn tip is: laat de kraamhulp  lekker naar huis gaan als ze klaar is!

Wat je omschrijft zie ik als 'normaal'. Zo gaat het tegenwoordig gewoon, al een aantal jaren.
Ik ben bevallen in 2017 en 2019. In 2019 was een keizersnede en toen was ik blij dat mijn man ook thuis was de eerste 2 weken want de kraamzorg deed idd bijna niks voor mijn oudste dochter (ze was toen 1.5 jaar oud) Ik kon door de keizersnede de eerste 1-2 weken echt amper iets en kon me nog niet redden met 2 kleine kindjes. 
Omdat de kraamhulp zo weinig doet, was ze om 10:00 vaak al klaar hier.. en de baby in bad doen kan ik zelf wel en voeden ook. Ik kon het eigenlijk allemaal wel zelf, had weinig zin in steeds iemand die op mn vingers stond te kijken (hoe goed bedoeld ook). Ik werd er gewoon een beetje kriebelig van. 
Bij beide kinderen is de kraamhulp maar het minimale aantal uren geweest. Alleen de ochtenden van 8.30-12.30 ofzo. Vond ik lang zat. Ik was 'blij' als het huis weer van mezelf was. Ik hoefde de kraamhulp echt geen hele dag om me heen. En een beschuitje smeren voor de visite ksn mijn man ook wel. Ze was ook echt vaak om 10:00 al klaar en zat dan beneden aan tafel wat in dr papieren te rommelen. Ik voelde me dan gewoon heel erg opgelaten als ik ook beneden was.
Tuurlijk is het fijn als iemand even stofzuigt en je wc poetst, maar idd.. veel meer doen ze niet en als je weinig hulp nodig hebt met de baby en met jou gaar het goed, dan is kraamzorg al snel overbodig. Verwacht niet dat ze je ramen zemen, boodschappen doen of je andere  kinderen vermaken, want zo werkt het niet. Je andere kinderen krijgen een boterham, maar ze vermaken of naar school brengen gebeurt niet.
Succes! Zorg dat er nog iemand thuis is, vooral voor je andere kinderen. En mijn tip is: laat de kraamhulp  lekker naar huis gaan als ze klaar is!

Terug
Bovenaan