Laten slapen?

Daarom vind ik het ook zo moeilijk wat ik  moet doen. De voedingslijn van nutricia zegt dat ik naar 4 flessen moet en het cb zegt dat ik op flessen moet blijven. Maar als hij 5 flessen krijgt krijgt hij dus 1000 ml per dag. Is dat dan niet heel veel?

En mijn reactie was zo fel omdat er direct vanuit gegaan dat ik de gezondheid van mijn kind niet belangrijk vind. Het is niet mijn bedoeling om andere mensen hun advies in de wind te slaan, anders zou ik hier mijn vraag niet stellen.

Ik vind het juist heel vervelend dat ik 2 verschillende antwoorden krijg van het cb en die voedingslijn, daarom vraag ik hier naar ervaringen. Die lopen ook erg uiteen.

Ik heb vandaag geprobeerd om te kijken wanneer hij komt voor een fles en dan zit er 5 uur tussen. Als ik dan zo door zou gaan, krijgt hij 4 flessen. Maar zou hij dan echt honger lijden? Hij krijgt dan 800 ml per dag!

groetjes marieke

Het Cb geeft inderdaad verschillende adviezen, wat je zou kunnen doen is het volgende: de flessen van overdag ga je ophogen , zodat je avond fles minder inhoud heeft, dit maakt het ook makkelijker om deze gaan laten vervallen.
Nu geef je 4 x 160 + 1 x 180, dat zou je kunnen veranderen in 4 x 170 + 1 x 160 en zo verder, totdat de avondfles overbodig word.

En ik lees ook dat je 5 1/3 schep geeft, maar dit mag echt niet, zo maak je de voeding te zwaar ( vroeger deden ze dit ook, maar het is bewezen dat het schadelijk kan zijn voor de niertjes)

Succes

Hoi,

Een liter per dag is volgens onze cb prima. Echt niet teveel. En een richtlijn is maar een richtlijn die voor alle kindjes geldt. elke baby is anders en de ene baby heeft nu eenmaal behoefte aan meer voeding dan de andere. Ik denk dat zolang je baby de fles goed leegdrinkt in een normaal tempo dat hij/zij die 5e fles gewoon nodig heeft.
Als je baby gewoon voldoende groeit en tevreden is dan zou ik de 5e fles gewoon geven.  

Het cb vertelde mij dat mijn zoontje aan 4 flessen voldoende zou hebben. Maar hij mag er 5. Dus ik denk ik probeer het. Nou Lucas is een week van slag geweest. Het heeft een week geduurd voordat hij weer in zijn oude ritme zat met 5 voedingen want die wil hij echt.

Veel succes ermee

hallo marieke,
ook ik vind 4 voedingen te weinig voor zo'n klein hummeltje, net als jij.
ik moest demi ook altijd wakker maken om 23:00 maar ook om 22:00 of wanneer dan ook. ik heb het toch steeds gedaan en dan dronk ze de fles op. toen ze nog heel jong was, net als die van jou dronk ze amper. het cb gaf aan dat ook al drinkt ze maar een paar slokjes dit toch beter is voor haar bloedsuikerspiegel. want daar gaat het om, kindjes die nog zo jong zijn moeten die fles nog hebben voor de suiker!
met 3 maanden ong. mogen ze 10 uur slapen en met 4/5 maanden 12 uur.
nu is demi bijna 5 maand en krijgt ze sinds 3 weken de fles om 19:30   en slaapt ze tot 7:30.
conclusie is dus toch blijven geven!

succes er mee
groetjes martine

Hoi Marieke,

Sorry voor de late reactie maar had wat problemen met de computer.

Sven was ongeveer 10 weken toen ik overging naar 4 flessen. Hij liet elke keer zoveel staan dat dat bij elkaar ongeveer een fles was. Daarom ben ik het gaan uitproberen en hij reageerde er goed op. Daarnaast bleef hij gewoon goed in gewicht aankomen dus daarom keurden ze het bij het cb ook goed.
Hij krijgt nu om 6:30, 12:00, 17:00 en 23:30 een fles (rond die tijden dan he, gewoon wanneer hij zich meldt) en dit gaat super.

Je moet je inderdaad niet altijd blindstaren op gewicht maar bij mijn mannetje klopte de richtlijnen dus wel. Hoewel hij nog niet precies 6 kg was toen ik dus overging naar 4 flessen.
Het is inderdaad zo dat je kindje dus ook wel zelf gaat aangeven wanneer er iets moet veranderen.

Heel veel succes.

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007

Hoi Meiden,

Wij zitten een beetje met hetzelfde probleem. Nathan was 1765 gram bij
de geboorte dus die "standaard tabellen zijn ook voor hem niet van
toepassing omdat hij al snel meer kreeg dan hij normaal gesproken voor
zijn gewicht mocht hebben. Maar hij wou het en hij had er geen last van.

Hij is nu bijna 4 maand en dus zou hij naar 4 flessen mogen. Nu heb ik
dit ook met het cb overlegt maar hun zeggen dat hij daar nu nog te
licht voor is. Hij is nu 5 kg. Dus vrij licht voor zijn leeftijd. Wij
moeten hem ook altijd wakker maken rond 22.30- 23.00. Hij drinkt nu
alleen de laatste tijd dan bijna niets meer. Hij is dan wel redelijk
wakker maar hij drinkt hooguit 50 cc. En hij krijgt een fles van 160
cc. Hij krijgt nu dus 5 flessen van 165 cc. Hij heeft daarna nog honger
want als ik hem een fles van 200 cc aanbied drinkt hij het ook leeg en
is hij veel tevredener. Maar volgens het cb is hij daar nu nog te klein
voor.

Wij willen gaan proberen om hem om de 5 uur eten te doen zodat de
laatste voeding niet om 1900 is maar om 2200 uur. Dan heeft hij niet
zo'n lange nacht.

Wat ik met mijn verhaal wil zeggen is dat je zoveel mogelijk op je
eigen gevoel af moet gaan. Een moeder gevoel is erg sterk en meestal
merk je wel aan je kind of hij er aan toe is ja of nee.

Misschien ook iets waar je iets mee kan. Wij hebben bij het cb een
inloop spreekuur. Daar kan je je kindje wegen en evt je vraag stellen
die je dan nog hebt. Je zou het kunnen proberen en dan kijken of hij
nog genoeg aan komt. Dan weet je zeker of het wel of niet kan.

Nou ik hoop dat je er wat mee kan en ik wou ook net als heel veel
moeders denk ik dat er een handleiding bij je kindje zat zodat je weet
welke beslissing of je moet nemen zodat je altijd de juiste neemt!!

Succes.

Groetjes Karin mamma van Nathan 02-07-07

Hoihoi,

Zou inderdaad makkelijk zijn een handleiding, ben van mezelf helemaal niet onzeker, maar Daan kan me af en toe zo onzeker maken. En helemaal omdat de "deskundigen" elkaar allemaal tegenspreken. Dan weet je toch ook niet meer wat je moet doen? Ik ga nu ook inderdaad van me eigen gevoel uit, maar als ik dan weer hoor dat je je kindje stilletjes kan laten verhongeren word ik weer doodsbang. Ik hou Daan voorlopig nog op 5 voedingen tot hij gewoon echt niet meer opdrinkt, want dat doet hij nu nog wel.

Liefs marieke

Terug
Bovenaan