leeftijd en zwanger worden

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,
Ik ben 29 en wil sinds kort een kindje. In mijn omgeving is er nog bijna niemand zwanger, en de mensen die wel zwanger zijn zijn 30+. Nu hoor ik wel allemaal van die enge verhalen dat het v.a. 30 allemaal niet zo makkelijk gaat...... Daar zit ik dan een beetje over in. Hebben jullie ook die ervaring?

groetjes
Antoinette

volgens mij maakt het helemaal niet zo veel uit hoor welke leeftijd mooi is ,ik denk zelf tussen je 23e en 36e leeftijdsjaar ,en waar jij jezelf goed bij voelt
ik kom uit een omgeving waar de meesten rond hun 25e moeder werden waaronder ikzelf
nu ben ik inmiddels 34 en moeder van 4
de eerste op mn 25 e
de tweede op mn bijna 27e
de derde op mn 30 e
de vierde op mn 33e
we gaan nu nog voor een vijfde ,wou graag voor mn 36e klaar zijn......word binnenkort 35 !

Hoi,

In mijn omgeving zijn ze met 26-27 jaar zwanger geworden van hun eerste.
En ik was 26 bij mijn eerste en ik ben nu 29 en zou wel de tweede willen.

Ik ben niet van mening over een leeftijd.
Als jij je goed voelt is het goed. Daar moet je naar kijken en niet naar anderen.
Iedereen ervaart het ook anders.

gr. Christel

Een beetje gelijk heb je wel hoor! Ik heb voor mijn eerste zwangerschap 2 jaar gewacht! Ik was uiteindelijk 30 jaar, terwijl ik hoopte dat ik dan inmiddels al zwanger was van nummer 2. Niet dus!   Wil niet zeggen dat het bij iedereen lang kan duren hoor, maar had ik dit geweten dan was ik veel eerder begonnen met mijn kinderwens. Ja, kinderen neem je niet, die krijg je! Ik wens je heel veel succes en hopelijk ben je heel gauw zwanger!

Volgens mij is het algemeel bekend dat het gemiddeld langer duurt om zwanger te worden als je ouder bent, dan wanneer je jong bent.
Ik weet de precieze cijfers niet maar het is ongeveer zo
Mensen van 25 jaar - 80% binnen 1 jaar zwanger
Mensen van 30 jaar - 75% binnen 1 jaar zwanger
Mensen van 35 jaar - 70% binnen 1 jaar zwanger

Of bedoel je dat niet?
Bedoel je dat ouderschap zwaarder is als je ouder bent?
Dat weet ik niet, dat ligt denk ik heel erg aan jezelf.
Sommige mensen zijn met 40 nog zo fit en gedragen zich net als toen ze 25 waren.
Sommige mensen zijn met 30 jaar al oud.
Sommige mensen zijn al klaar voor kinderen als ze 18 jaar zijn, andere zijn er op hun 32ste nog niet aan toe.
Dus dat ligt heel erg aan de persoon zelf denk ik.

Hoi Antoinette,

Ik ben 28, bijna 29 en zwanger van ons eerste kindje.
Ik denk dat leeftijd niet heel veel zegt, er komt gewoon een moment in je leven dat je eraan toe bent. Ik was heel graag al eerder moeder geworden, maar ik had nog niet de juiste vent gevonden. Nu ben ik bijna drie jaar samen met mijn vriend. We hebben eerst nog gewacht totdat we een huisje hadden. Samenloop van omstandigheden zorgde er dus voor dat we er uiteindelijk half oktober aan toe waren om te gaan proberen zwanger te worden. Wij hebben ontzettend geboft hoor, tweede ronde was het gelijk raak.

Het is wel zo dat hoe ouder je wordt hoe minder makkelijk het zou gaan. Maar ik geloof dat je vanaf je 20e al begint 'af te takelen' wat betreft vruchtbaarheid. Je moet dus wel vroeg beginnen wil je op je vruchtbaarst zijn.

Ik hoor van meer vrouwen: als ik het vooraf geweten had dan.... Maar ja, je weet niet vooraf hoe lang het duurt, hoe het gaat, hoe je je voelt en hoe het verder loopt in je leven.

Kortom: als jullie eraan toe zijn lekker proberen! Mooie leeftijd toch 29 !

Groetjes, Irene

Leeftijd zegt niets, inderdaad. Kwestie van mazzel zijn, denk ik.
Ik was in een keer zwanger van mijn dochter (nu 14 weken, echt een schatje!) en ik was 30 toen dat gebeurde. Inmiddels 31 en we gaan binnenkort weer aan de klus. Hopende dat het snel raak is, maar met de wetenschap dat het ook wat langer kan duren.

'Gewoon' proberen lekker ontspannen bezig te zijn en te blijven.

Succes!
Dee

Hoi Antoinette,

Ik begrijp je wel, maar ik denk dat leeftijd niet zo'n rol speelt. Ik denk dat iemand van 25 of jonger (iedere vrouw) wel bang is dat het niet lukt om een kindje te krijgen...!! Iedereen hoopt om zo snel mogelijk te kunnen aantellen!! Ikzelf wordt over een paar maanden 30 en het spilt mij ook door het hoofd, maar zoals zovelen denk ik. Aan de andere kant kun je nu ook lekker bezig zijn met je lichaam te leren kennen, ook dat is wel leerzaam, denk ik. Ook samen met je vriend of man dit alles samen delen, persoonlijk vind ik dat wel erg fijn.
Ik heb hier op het forum al veel gelezen van alle meiden die deelnemen, soms mooie verhalen, veel vragen en onzekerheden, en soms minder mooie verhalen. Kortom: een lach en een traan...

Laten we elkaar steunen en helpen: vraag/antwoord/steun

Heel veel succes toegewenst aan iedereen jong en oud. Dat maart roert zijn staart een vruchtbare maand mag worden voor iedereen.

Terug
Bovenaan