Hi dames, daar ben ik weer.
Een weekje vakantie gehad en veel gebeurd. Belangrijkste was/is de BV-problemen...
Jullie weten dat Eveline de laatste weken erg vaak drinkt, slechter slaapt, onrustiger is etc, etc. Ook de lactatiekundige erbij en ik was weer even vol goede moed. Maar begin vorige week trok ik het echt niet meer. Inmiddels bijna 4 weken van onrust en voeden, voeden, voeden, en ondanks al mijn inspanningen geen verbetering, het werd zelfs erger. Die laatste dagen zat ik op 14 voedingen per etmaal, sliep Eveline overdag echt nauwelijks, in de nacht niet langer dan 1,5-2 uur achter elkaar, ik was kapot! En toen ik besefte dat ik al een tijdje helemaal niet meer aan het genieten was van mijn kinderen, dat ik Eveline alleen nog maar zag als een soort 'object' dat tot vervelens toe aan mijn borst moest liggen, toen was echt de maat vol. Op deze manier gaat het niet. Na een flinke huilbui resoluut alle voedingen overdag gaan kolven (aangevuld met KV, want ik heb niet genoeg melk) en Eveline de fles gegeven. En dat maakte een wereld van verschil....
Eveline is nu weer vrolijk, tevreden, slaapt weer 30-90 minuten na iedere voeding, komt om de 3 uur, kortom, ze doet het hier uitstekend op en het geeft opnieuw rust in ons gezin. Ik vind het wel pijnlijk, maar ik weet nu gewoon met stellige zekerheid dat het live aan de borst nooit meer wat wordt. Eveline heeft een dusdanig matige drinktechniek, dat ze simpelweg te weinig uit de borst krijgt en dus heel veel kleine porties nodig had. Ik denk dat we ons de maanden hiervoor nog hebben kunnen redden omdat ze klein was en nog niet zoveel nodig had, maar nu breekt het op, nu ze grotere porties nodig heeft... Haar matige groei pleit ook in die richting en ik ben er nu heilig van overtuigd dat ze straks bij CB opeens wel goed gegroeid is. Dit is dus voor mij, voor haar, voor ons, de juiste keuze. Maar, man... wat doet dat pijn! Ik heb echt het gevoel dat BV toch weer een beetje mislukt is. En ik heb het daar eigenlijk onverwacht moeilijk mee. Stom he?
Ik probeer me op te peppen met de feiten: ze heeft 4 maanden wel volledige BV gehad, ik heb echt van alles geprobeerd om het probleem op te lossen en dit is iets dat ik niet in de hand heb. En ze krijgt nu nog steeds BV. Iedere dag lukt het me een beetje beter om het los te laten, maar het blijft wel een zere plek.
@Bloemetje: wat wisselend zeg, dat spugen, dan weer wel, dan weer niet... Ik ben benieuwd wat de kinderarts te zeggen heeft. Mijn eigen ingeving zou zijn, als het ook regelmatig goed gaat, dat er medisch gezien niet echt iets fout kan zijn. Maar ja, je weet maar nooit, misschien zijn er nog tips die kinderarts kan geven. Eveline spuugt trouwens ook heel wisselend, maar eigenlijk nooit meer dan wat mondjes. Ik kan ook nooit verklaren waarom, soms meteen na voeding, soms 4 keer een uur na voeding, echt geen pijl op te trekken... Maar ik weet zeker dat ze er geen last van heeft.
@Mama v Marijn: jeetje, allemaal aan de waterpokken, bah wat vervelend! Ik ben nog steeds aan het wachten tot Christian er mee thuis komt (ik heb de waarschuwing al zeker 15 keer op KDV zien hangen), maar tot nu toe niets... Gelukkig zijn ze allemaal weer aan de beterende hand.
Nog gefeliciteerd met je ventje, trouwens!