Mijn kind mag alleen snoep in het weekend! Discusieer mee!!!

Nog een keer ikke ... hahahaha....
Dat is zeker waar, alles met mate trouwens... Maar ik vind dat er tegenwoordig ook veel minder aan lichaamsbeweging wordt gedaan dan vroegáhhhh.
Wij werden met mooi weer "gewoon" naar buiten geknikkert... verplicht! hup, buitenspelen!!
Een spelletjes computer hadden we niet (waren nét in opkomst,commedore64 tijdperk ), en alleen in het week-end waren er op de dag/ochtend kinder-programma's... en maar 2 zenders...
**zucht** ja ik kom uit het stenentijdperk...

Groetjes Debby

Nou dat ben ik wel met je eens ja... Als ik aan de kinderen vraag wat ze hebben gedaan na schooltijd (ben juf) is het toch vaak computeren of zoiets (en dat is dan groep 4!) buitenspelen veeeel minder. Zelfs als er sneeuw ligt (en dat is niet meer zo vaak) is het heel rustig op straat! snap ik niks van hoor, het is zo gezond om veel te bewegen. trouwens, wij speelden vroeger ook veel buiten maar als 'uitje' gingen we ook vaak een stuk lopen in het bos of een eind fietsen met z''n allen. dat zie je tegenwoordig ook veel minder...
Xus

Ja...vroeguh....ik was ook altijd buiten aan het ravotten...vooral bomenklimmen en hutten bouwen.
En daar heb je echt gelijk in....ze zijn alleen maar aan het computeren.
Maar ik moet wel zeggen...ik hou me hart vast als Elise de leeftijd krijgt dat ze buiten wil spelen, en ik moet haar loslaten (zo voelt het voor mij).
Het is tegenwoordig geen leuke tijd meer om buiten te spelen...je hoeft maar een sneeuwbal te gooien en je wordt neergeschoten...en nog maar niet te spreken over pedeofielen...er is zelfs een partij voor...het moet niet gekker worden de wereld.
Ben ik nou een beetje overbezorgd...of zijn er meer met mij????

Groetjes Linda

Zo Issie, je bent op dreef!

Ik vind ook dat snoepen mag, maar met mate.
Hier mag de oudste 's middags een snoepje of koekje en soms 's avonds ook, mits ze goed heeft gegeten. Nou heb ik het geluk dat het helemaal niet zo'n snoepkont is, dus vraagt ze er vaak ook niet naar, ze zal eerder naar een mandarijntje vragen.
Maar ik ben daar eerlijk gezegd helemaal niet moeilijk in. Ik ga echt niet bijhouden hoeveel snoep ze heeft gehad in een week.
Met drinken al helemaal niet, ze mag elke dag gewoon sap of iets dergelijks. Prik lust ze niet en hebben we ook nooit in huis.

Chloë krijgt naast haar fruit een rijstewafel of lange vinger. Maar ook bij haar maak ik me er niet druk om. Ik vind dat het een beetje opgeblazen wordt, de laatste tijd met het overgewicht van kinderen.
Het ligt echt niet alleen aan het zoete eten, maar vooral aan de vermindering van lichaamsbeweging, denk ik.
Kyara wordt hier ook gewoon naar buiten geknikkerd en mag met mate achter de pc of tv.
Ze vind het heerlijk buiten en idd; een uitje bij ons is een boswandeling of zwemmen of een strandwandeling.
Leuk, schelpen zoeken en later thuis verven..
Sil

Ja he Sil...

Ik zal mijn mening ook eens even geven...
Ik vond dat van die dubbelfris dus echt zwaar overdreven.
Waarschijnlijk krijgt dat kind door de week alleen water en in het weekend dan dubbelfris en...het is echt een magere spriet.

Ik ben het er ook mee eens dat snoepen met mate mag.
Wij kregen vroeger thuis ook een snoepje als we uir school kwamen.
Op zondag kregen we een bakje chips. Nou, dat was echt feest.

En inderdaad is er de laatste jaren veel te weinig lichaamsbeweging.
Ik speelde altijd buiten als het een beetje droog was.
Een computer hadden we niet eens.
Er wordt tegenwoordig zo krampachtig gedaan over zoetigheid...
Wel leuk, zo'n discussie...

Idd weer een leuke discussie.
Ik ben het overigens wel met Linda eens dat het buiten spelen van tegenwoordig niet meer hetzelfde is als vroeger.
Buiten de enge mannetjes en schietende gangsters op straat, wordt er overal ook veel te hard gereden!
Wij hebben het geluk dat we hier op een bungalowpark wonen, waar er nog wel op straat kan worden gespeeld. Wat de oudste dan ook altijd doet. Dat neemt niet weg dat ik om het kwartier even check waar ze is, ook door een bepaald voorval hier een tijdje terug.
Verder is de sociale controle hier erg groot, gelukkig.
Maar bewegen heeft niet alleen met alleen buiten spelen te maken.
Je kan zelf ook vele leuke dingen met je kind doen om hem/haar in beweging te krijgen.
Ik ga ook elke dag een rondje fietsen met de oudste en na de vakantie mag ze voor het eerst op de fiets naar school. (joepie!!)
Ook neem ik haar bijv altijd even mee als ik de hond uit ga laten, of een kleine boodschap ga doen.
Voor mezelf ook heel goed natuurlijk!
Sil

Hoi,

Ik ben er op dit moment vrij streng in met Heather, geen gezoete toetjes, koekjes of iets dergelijks, ze krijgt 'gewoon' yoghurt als toetje en een cracker tussendoor. Vindt ze trouwens heerlijk. Ik doe dit niet (alleen) omdat overal suiker inzit, maar omdat ik het op dit moment heel belangrijk vind dat ze leert wennen aan zoveel mogelijk smaken.

Overigens moet het niet te ver gaan hoor. Als ze bij oma is en die heeft lekker chinees gehaald met gebakken banaan, dan ga ik niet hysterisch lopen doen als Heather smakelijk zo'n gebakken banaan weg aan het peuzelen is (doet moeders zelf namelijk ook). En als wij een lekker ijsje gaan halen, krijgt zij ook wat.

Wat ik wel vind is dat er weinig leuke, gezonde dingetjes te koop zijn voor kinderen/dreumesjes. Bijna alles is gezoet. Zelfs in heel veel kant-en-klare fruithapjes zit suiker toegevoegd.

Trouwens, hier nog een moeder uit het stenen tijdperk hoor Debby, huppakee, kinderen moeten gewoon lekker buiten spelen en ravotten. En ook af-en-toe gewoon lekker een snoepje krijgen. Ik denk dat het vooral gaat om evenwicht en gezond verstand. We weten tenslotte allemaal wel dat suiker niet goed is, maar wel lekker.

Groetjes, KT

quote: KT reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('27-08-2007 15:19:02'));

Wat ik wel vind is dat er weinig leuke, gezonde dingetjes te koop zijn voor kinderen/dreumesjes. Bijna alles is gezoet. Zelfs in heel veel kant-en-klare fruithapjes zit suiker toegevoegd.

Groetjes, KT

Dáár ben ik het dus niet helemaal mee eens... Aan de fruithap zijn géén geraffineerde suikers toegevoegd.. iig niet bij olvarit.
Ook de Danoontjes zijn alleen gezoet met natuurlijke suikers (fruit dus)
Ik lees/kijk (dus wél hysterisch ) op de verpakkingen... maar ook bij mijn eigen producten hoor.... Over een snoepje doe ik ook niet moeilijk, maar als ik iets zelf koop (nu) voor die mied, let ik wel een beetje op de smaak en kleurstoffen.

Groetjes Debby

Terug
Bovenaan