Mijn vrouw is zwanger van een tweeling en heeft veel afstand nodig. Kan dit met matrescentie te maken hebben?

Dank jullie wel voor het meedenken en het delen van jullie ervaringen, dat waardeer ik echt enorm!

Wat me opvalt in jullie reacties en wat ik zelf ook begin te zien, is dat dit soort situaties vaker voorkomen wanneer er veel samenkomt zoals stress, geschiedenis en een zwangerschap. Jullie input helpt mij om het steeds iets beter te begrijpen.

Toch merk ik dat er voor mij als partner ook een andere, diepere laag speelt die ik lastig vind.

In het zorgsysteem rondom zwangerschap ligt de focus logischerwijs op de moeder en het kind of de kinderen. Maar in de praktijk betekent dat ook dat je als partner weinig tot geen plek hebt om zelfstandig zorgen te delen of vragen te stellen, terwijl je wel onderdeel bent van het geheel.

Wanneer er spanning of afstand ontstaat binnen een relatie tijdens een zwangerschap, lijkt er eigenlijk geen duidelijke route te zijn voor een partner om ergens terecht te kunnen. Contact loopt via de moeder en andere vormen van hulp sluiten daar vaak op aan. Daardoor sta je soms vooral aan de zijlijn, terwijl het mentaal juist ook veel met je doet.

Je staat als partner eigenlijk continu “aan”, terwijl goed kunnen reguleren niet vanzelfsprekend is in zo’n situatie. Dat draagt niet bij aan rust, voor niemand.

Het voelt soms alsof je als partner wel verantwoordelijkheid draagt, maar gedurende de zwangerschap nauwelijks een plek hebt binnen het systeem om daar ook iets mee te doen.

Ik probeer daarin mijn verantwoordelijkheid te nemen en zelf hulp te zoeken, maar het voelt soms alsof je tussen wal en schip valt.

Nogmaals dank voor het delen van jullie ervaringen en adviezen, dat helpt echt.
Klopt. Daar had mijn man ook last van.

Terug
Bovenaan