Mijn wereld ingestort......Slechte uitslag nekplooimeting.

Werd vrijdagochtend vroeg gebeld door mijn verloskundige, met de uitslag van de nekplooimeting die ik dinsdagavond heb laten doen.
Het was een combinatietest, de nekplooi erd tijdens mijn 12-weken echo opgemten.Was keurig 1,7 mm, mag max 3,5 mm zijn.en de dag erna moet je bloed laten afnemen, en dat samen word bekeken en daar komt een kansberekening uit op het Syndroom van Down.
De uitslag zou ik bij mijn volgende afspraak krijgen bij m'n verloskundige, over een week of 2.
Enfin, werd dus na 2 dagen al gebeld dat het een slechte uitslag was.
De kans is bij ons 1 op 200 en dat is de grens hier dat er vervolgonderzoek word aangeboden.
Ik snpa er nisk van, nog geen 1,5 jaar geleden was ik zwanger van ons 3e meisje en was de uitslag 1 op 5000...
Kortom, over een kleine 3 weken ben ik 16 weken en laten we een vruchtwaterpunctie doen.(Fijn, ook weer met een kans op een miskraam) en vervolgens weer 3 weken wachten op de uitslag.
Dan ben ik dus 19 weken...
Onze oudste meisjes (4,5 en 7 jaar) weten nog niet dat ik zwanger ben.We wilden de eerste 3 a 4 maanden wachten, kortom, we stonden nu zo ongeveer op het punt om ze het te vertellen, maar nu wachten we nog even.Maar ja, kijk, ik heb geen onwijs strakke buik, kan best nog wel enkele weekjes mijn buik verhullen, maar dat red ik niet tot de 19e week...
Wij hebben (al 8 jaar geleden, toen ik zwanger was van onze eerste) altijd het standpunt gehad dat we het kindje niet houden als het Down heeft, dit om onze eigen redenen, en dat standpunt is niet veranderd nu we er toch wel mee worden geconfronteerd, maar het ergste rampscenario zou dus zijn dat het Down is en ik met 19 weken moet bevallen....
Gelukkig kan ik na dit rotweekend, van alleen maar janken al ietsje positiever redeneren en bedenken dat we nog steeds 199 keer kans hebben op een gezond kindje...
Je zou het naief kunnen noemen, maar ik  (wij) hebben dit echt niet zien aankomen, daar zit ik dan...met m'n 29 jaar....Ben op mijn 22e moeder geworden en de laatste komt nu ik 29 jaar ben.....In september een miskraam gehad, nu dit weer...het MAG gewoon niet, nog 1 gezond kindje voor ons........
Groet Roos.

Hoi Roos,

Begrijp ik dat je zwanger bent van je 4e? En je kindjes zijn allemaal gezond?
Dan zou je inderdaad helemaal niet verwachten dat er met deze iets mis zou zijn, en je bent nog jong genoeg.
Ik heb ervoor gekozen om deze test niet te laten doen (mijn man wilde dat wel) omdat het puur een kansberekening is, je weet het niet zeker.

Vanaf wanneer kun je de punctie laten doen? Ik denk dat je het best met je kinderen over kunt hebben, ze zijn al oud genoeg om dingen te snappen.
Ik wil je echt heel veel sterkte toewensen in deze onzekere tijd, en ik hoop echt dat er uiteinderlijk niks aan de hand is en dat jullie een gezond kindje krijgen!

Hoi Miss Mama,

Ik kan me voorstellen dat je schrikt van dit nieuws.
Maar ik wil je toch iets meegeven; als je kans 1 op 200 is dat de baby het syndroom van down heeft is dat een kans van 0,5%. Zoals je zelf ook al schrijft heb je 199 meer kans dat hij/zij het niet heeft.

Heel veel sterkte en succes de komende tijd.

Veel groetjes Marieke
10 wkn + 4 dagen.

Hoi Miss mama,

Wat erg dat de uitslag niet is wat je ervan gehoopt had!
Deze onzekerheid, waar je nu in zit, is denk ik precies de reden dat zo velen (waaronder ik) ervoor kiezen om de test niet te doen.
Je weet nu eigenlijk goed beschouwd nog niets, toch?
Hoeveel zekerheid ga je krijgen na de vruchtwaterpunctie??

Heel erg veel sterkte en probeer er een klein beetje onbevangen in te staan!

Ik wens jou en je gezin een gezond 4e kindje toe!

Liefs,
Nanna

Dit is echt enorm balen. Ik ga dit test ook laten doen en denk er hetzelfde over als jij.

80% van de kinderen met down heeft een verdikte nekplooi!!! Dus dan zou jij bij die 20% zitten en dan nog meegenomen dat er een kans van 1 op 200 is blijft het nog altijd een stuk reeeler dat je een gezond kindje draagt.

Ik hoop dat deze gedachte je wat helpt.

Liefs
Lies

hoi

Ik snap dat je giga geschrokken bent! Dat was ik ook toen ik hoorde dat ik kans van 1/20!!!! had op een kindje met down! Ik was op dat moment 21 jaar en niemand in mijn familie heeft dit, het was dus echt een grote schok! Wij hebben een vlokkentest laten doen en 1,5 week later hadden we uitslag, alles was goed!!

Het hoeft dus echt niet verkeerd te zijn! Ik hoop dat het bij jullie ook allemaal meevalt!

liefs

ps ook doordat ik dit de vorige keer meegemaakt heb hebben we er dit keer voor gekozen om geen testen te doen! Het voelde gewoon allemaal goed en ik wilde dit keer compleet genieten en geen stress!

Hoi lieve mama's en mama's in spe!
Dank voor jullie lieve reacties!!!
Na dit huil-weekend ben ik nu weer wat bij zinnen.
Kan duidelijk voor mezelf maken dat we nog een flinke kans hebben op een gezond kindje...

Nanna, jij vroeg je af hoe duidelijk de uitslag van een vruchtwaterpunctie zal zijn.Die is echt duidelijk.a.s Woensdagmiddag hebben mijn man en ik een afspraak in het UMC in Utrecht met een gyn en die gaat alles uitleggen, maakt ook nog een echo.
Een punctie geeft dus veel meer duidelijkheid omtrent Down.
Mocht het blijken dat ons kindje geen Down heeft, ben ik zo'n 18 a 19 weken en krijg ik een medische 20 weken echo en kan er nog worden gekeken naar evt. andere afwijkingen zoals een hartafwijking.
Maar ben gelukkig ook positief...heb stiekem al lopen uitrekenen dat als alles goed loopt we halverwege mei misschien wel weer lekker verder kunnen met genieten van dit mooie popje in mijn buik....En precies dit weekend voelde ik het schoppen...
Dussssssssss, ben weer lekker opgelapt, geniet nu van mijn meisjes die spelen in de tuin, van mijn jongste popje Lenthe die haar naam momenteel eer aan doet, die sinds kort haar eerste losse stapjes doet en de hele dag 'papa' roept.(Papa is een week ziek thuis gebleven en vandaag weer gaan werken, dus ze mist hem erg geloof ik!)

Je merkt het, ik ben weer wat positiever, dus we zien wel...eerst woensdagmiddag naar 't ziekenhuis, stapje voor stapje het medische traject door.Worden gelukkig goed gesteund door mijn ouders.

@Coortje, dank voor je reactie, jij moet dus ook hele heftige tijden door zijn gegaan...dacht je niet vooral...'daar zit ik dan...met m'n 21 jaar?'.....

Dank voor jullie reacties!!!Hou jullie op de hoogte!
Groetjes Roos.

Terug
Bovenaan