mocht ons iets overkomen, waar gaat 'ie dan heen?

Volgens mij heeft de familie dan niet per definitie iets te zeggen en komt het kind eerst door een hele molen voordat er rust komt en  volgens mij wil je dat je kind niet aandoen als het net beide ouders is verloren.

Wij hebben er wel goed over nagedacht maar nog niets geregeld via bijv. voogdijschap. Mijn ouders vallen af (zijn nu al 70 jaar), mijn schoonouders zijn overduidelijk aan het genieten van hun vervroegd pensioen en van hun vrijheid en van de kleinkinderen en willen duidelijk een rol als opa en oma behouden maar niet als ouders.
Mijn zus en haar man hebben geen kinderen en willen zelf ook geen kinderen, al zou ze zeker ja zeggen als ik het haar zou vragen en zou ze er zeker goed voor zorgen maar omdat dat niet hun wens is wil ik ze gewoon graag als lieve oom en tante behouden.
De broer van mijn man is wel een optie maar we zien zijn vrouw niet zitten.
Veel vrienden van ons hebben kinderen en zijn hun gezin nog aan het uitbreiden maar sommige hebben al zoiets geregeld met familieleden met kinderen en anderen zie ik niet zitten qua opvoedingsstijl.
Anderen willen geen kinderen of houden op dit moment nog een studentikoos leventje.

We hebben onze keus laten vallen op 2 vrienden van ons (een homostel) wat ook al een tijdje heeft overwogen om als pleeggezin te fungeren. Qua opvoedingsideeen komt het goed overeen en het is de beste vriend van mijn man. Heb wel als voorwaarde dat ze mijn dochtertje dan wel wat meer moeten gaan zien omdat ik niet wil dat ze anders als 2 vreemden voor ze zijn. Wel lastig hoor!!

Hi allemaal,

goed om over na te denken en ook om het notarieel te regelen, want anders bepaalt de Staat waar je kind naar toegaat. Ik ben alleenstaande moeder en moest dus zowiezo wat regelen. mijn oudste zus krijgt de voogdij bij mijn overlijden. Ik wil het binnen de familie houden, omdat dat toch is wat je je kind meegeeft, en waar je kind puur genetisch zich ook het meeste aan kan spiegelen.

tips dus nogmaal: als je iemand op het oog hebt of hebt gevraagd; regel dit dan ook officieel in een testament, anders gebeurt het NIET automatisch zoals jullie zouden hebben gewild, dan heeft Jeugdzorg etc ook wat te zeggen en dat juridisch geode wil je dus niet! een simpel testament laten maken kost je 425 euro ongeveer!

Hoi! Bij ons moet dit ook nog geregeld worden. Maar we hebben wel al hier en daar wat info opgevraagd. Zo klopt het dat als je niets regelt, je kindje door de hele  bureaucratische molen  gaat.  Ook is het belangrijk dat je niet een  stel aanwijst maar specifiek 1 persoon. Onze dochter gaat dus naar mijn zus. En je moet een tweede persoon aanwijzen maar daar komen we tot op heden nog niet echt goed uit. Wij laten ook vastleggen dat mijn zus ook toegang krijgt tot ons financiele gebeuren. Zo mag ze ons huis verkopen om in het levensonderhoud van onze dochter te voorzien of bijvoorbeeld haar huis aan te passen aan extra kindjes.  

Voor Jannetje,

Ik zal hem tien dagen niet zien. Ik zie met een heel dubbel gevoel de vakantie tegemoet. Het lijkt me super bijzonder om alleen met volwassenen op vakantie te gaan. Kun je eindelijk een keer serieuse gesprekken voeren zonder dat de aandacht altijd naar de kinderen gaat (mijn zus en broer hebben ook allebei kinderen). Maar ik zal Thijs zo ontzettend gaan missen. Kan nu al wel janken als ik eraan denk. Voel me ook wel een beetje schuldig tegenover hem.
Thijs gaat logeren bij  zijn opa en oma. Dus dat zit wel goed. Die kijken er al een half jaar naar uit.
Wij hebben verder nog niets vastgelegd. Maar het lijkt me logisch dat hij dan aan zijn opa en oma wordt verwezen toch?

hallo,
bij onze dochter nu 6 jaar oud hebben we bij de notaris laten vastleggen dat komen wij te overlijden dat ze dan naar mijn broer toe gaan. nu onze zoon er is komt hij er automatisch bij (anders moet je het bij de notaris weer laten veranderen en dat kost handen vol met geld) het is niet goedkoop om het te laten vastleggen. wij vonden dat mijn broer de meest stabiele situatie heeft een huis, een kamer voor de kinderen en mijn ouders op de achtergrond. het zal nooit zo worden als bij ons en dat hebben we geaccepteerd. onze kinderen zullen met veel liefde vallen en opstaan worden begeleid en de rest moet je echt loslaten.
succes knof

ook als je getrouwd ben moet je de voogdij vast laten stellen bij notaris

Ja hoor hier is van alles geregeld.

Niet omdat ik denk dat onze families er niet uit zouden komen, maar juist om te voorkomen dat dara problemen ontstaan. Verdre is vastgesteld dat we willend at kinderen contact blijven houden met de 'andere' familie.

Overigens zelfs als je dit soort dingen hebt geregeld dan komen er instanties die zich er mee bemoeien. En degene die je aanwijst als voogdij hoeft niet degen te zijn naar wie je kind gata, het zal degene zijn die er voor zorgt dat je kind een goede thuis krijgt. Hetzij bij die persoon of hetzij bij iemand anders.

Miep

bedankt, wij (mijn vriend leest deze keer mee!) hebben  weer heel wat bijgeleerd.

@ miep: daar schrik ik wel een beetje van, dus als ik het goed begrijp zou het kunnen dat de voogd niet de voogdij op zich kan / wil nemen als puntje bij paaltje komt, maar dat de voogd dan een vervangende voogd aanwijst?

@ juffrouw:   toch een fijne vakantie! Als je dan toch in Kenia zit moet je maar proberen er van te genieten. Maar kan me heel goed voorstellen dat het moeilijk is. En over voogdij, heeft jullie kindje 1 or meer opa's en oma's. Berend heeft er nog meer, dus hier is het niet logish waar hij naar toe zal gaan. En dan zijn er nog tante's...

@ Fleur: 1 persoon dus, dat wist ik nog niet.Het blijft lastig, vooral ook dat je dus een 2e keus moet aanwijzen. Hoe zou de familie daar  op reageren als ze horen dat ze 2e keus zijn

@ Pauwtje: heeeel herkenbaar! En ook best logisch toch. Ik kan mij ook alleen maar voorstellen hoe leuk het is om bij mijn eigen familie op te groeien.

Terug
Bovenaan