mocht ons iets overkomen, waar gaat 'ie dan heen?

Hoi

FF nog reageren!

Ik heb het via de notaris een testament aangemaakt 270 euro, je kan 2 mensen kiezen! Dat is nieuw sinds een paar jaar. En ja ze kunnen het afwijzen maar ik neem aan dat je goed met de persoon gaat praten voordat je hem in je testament opneemd toch?

In mijn geval kan 'zijn vader' hem nog opeisen binnen een jaar met dna, en dan moet de rechter beslissen of hij wel een geschikte voogd zal zijn. En in die periode zal hij wel bij mijn moeder verblijven.  Maar de financiele kant heb ik ook vast laten zetten, zelfs al zou 'de vader' de voogd hebben heeft mijn moeder nog de beslissende rol wat er met joshua geld en erfenis (zoals meubelen enz) gebeurt.

grt suuz mv joshua 8-2-07

hee janneke,
wat goed dat je dit onderwerp ter sprake brengt!! Wij hebben het er ook wel over gehad, maar hebben niemand gevonden die in aanmerking komt (schoon)ouders te oud, (schoon)zussen bewust gekozen voor leven zonder kinderen, 2 zussen zijn al voogd van 1 of meerdere stellen, PFFFFFFFF!
Ook wij gaan eind van het jaar 2 weken zonder ons zoontje jaap op vakantie (hebben veel zin in vakantie, maar minder is de tijd zonder jaap. hoe dichterbij t komt hoe moeilijker we t vinden...). Moeten we nu voor die tijd iets regelen?? En als je voor vrienden kiest, valt je kindje buiten je eigen fam. Zadel je dan die vrienden met extra fam-sores op??
Wij zijn er nog niet uit en zullen er nog aantal "boom"-avonden over hebben (die verlopen gelukkig heel goed, want we staan hierin veelal op 1 lijn)
Veel succes met nadenken, kiezen en regelen!!
Groetjes mira, sinds 02-01 mama van jaap

Hoi Mira,

Je precies, zo gaan die gespreken bij ons ook. Niemand die wij bedenken is perfect, goed genoeg voor Berend. En onze vrienden willen we inderdaad niet opzadelen met de sores van nog 2 families.

Het blijft lastig, maar ik denk dat we er binnenkort wel uit gaan komen, de knoop doorhakken. En ik hoop dan maar dat mijn vriend het met mij eens wordt, want eigenlijk weet ik het wel.

Het gaat een beetje tussen mijn ouders of zijn moeder (of: wie van de twee de 1e of de 2e keus is). En ik ben dan voorstander van mijn ouders. En zo'n keuze is ook lastig omdat het bijna lijkt op een waardeoordeel (wat het uiteindelijk ook gewoon  is ). Dus we zijn nu vooral hard op zoek naar redenen om aan te voeren als we hun vragen om 1e of 2e voogd te zijn. pffff, lastig hoor.

Goh, ik kijk wel op dat nog meer mensen alles nog niet hebben geregeld. Ik dacht dat wij zo'n beetje de enige zouden zijn.
Mijn vriend en ik hebben samen op papier gezet wat we zouden willen als we komen te overlijden. We hebben het nog niet vast laten leggen bij de notaris. We willen eerst gaan trouwen. De drempelvrees is al een beetje weg. In oktober nemen we allebei een dagje vrij om in ondertrouw te gaan. Dat is alweer een stapje verder.
Gr. MJ

Wij vinden het ook moeilijk. We zijn het nog niet eens over degenen die we willen vragen ook. Ouders en schoonouders zijn straks toch al een stukje ouder en krijgen dan een hele andere rol. Schoonzus en zwager (broer en zus van mijn vriend) hebben nogal een andere levensopvatting dan wij en eigen broer is nog in een hele andere fase in z'n leven.

We moeten nog maar eens goed om de tafel zitten. 't is belangijke materie!

hee janneke,
inderdaad lastige materie ja. En als je de keuze hebt gemaakt, is t uitleggen waarom die volgorde ook een gevoelig onderwerp. (dat hebben wij bij kiezen peetouders gemerkt)
Heel veel succes met het maken van je keuze, het verwoorden van de argumenten en het aangaan van de gesprekken!!
Groetjes mira

quote: jannetje reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('22-09-2007 20:05:24'));

@ miep: daar schrik ik wel een beetje van, dus als ik het goed begrijp zou het kunnen dat de voogd niet de voogdij op zich kan / wil nemen als puntje bij paaltje komt, maar dat de voogd dan een vervangende voogd aanwijst?

Daar moet je niet van schikken, het is juist goed dat je iemand aanwijst die dit alles kan regelen. Probleem is als je zoiets vastlegt dat je niet weet hoe de situatie is als het zich voordoet. Degene die je als voogd hebt aangewezen zal dan toch alles doen wat in zijn/haar vermogen ligt om een goede plek voor de kids te vinden. Probleem is dat je van uit je graf nou eenmaal niet alles kan regelen. Dus je doet wat je nu het beste lijkt, en als de tijd daar is kan je nu alleen maar van hopen dat men er het beste van maakt.

Miep

Terug
Bovenaan