Mij dochter is nu precies drie maanden. Ik ben ook benieuwd hoe oud jouw kindje is en op welk tijdstip je je moeder dus voor het eerst liet oppassen. Ik zou het op dit moment nog niet kunnen. Mijn vriend en ik hebben allebij iets heel beschermends en we hebben afgesproken dat we zoveel mogelijk vrienden zullen laten oppassen die net zo over baby's en opvoeding denken als wij. Dat zullen we dan misschien niet zo lang vol houden. Het is ook wel zo dat het ook handig kan zijn en een verrijking als je eenmaal kan accepteren dat ouders het ook goed met je kindje voorhebben (zie laatste anonieme reactie). Maar ja, dan moet ik er eerst wel tegen kunnen dat ze lang zal huilen voordat ze aan hen went.
Mijn ouders (vader is al overleden) waren ook heel pessimistisch, namen nooit een risico en konden heel moeilijk van het leven genieten. Ze ondernamen weinig en hadden weinig/geen vrienden. Ik moest alles nog leren en inhalen toen ik het huis uit ging. Als ik naar hun eigen jeugd kijk, dan hebben ze gedaan wat ze konden en toch verwijt ik het hen, want ik vind toch dat ze beter hadden kunnen weten.
Het zal inderdaad tijd nodig hebben, maar het is daarom ook wel fijn om het even te moeten beschrijven allemaal. Wel grappig zo'n forumgesprekje. Groeten.