Na de bevalling denken jullie daar al aan??

A

Anoniem

Guest
goedemorgen:)

Waar ik benieuwd naar ben is wat jullie gaan doen na de bevalling. Blijven jullie thuis en leven van een bijstand en of werken jullie en gaat jullie kleine spruit naar de opvang? en zoja voor hoeveel dagen in de week?

In mijn situatie is het zo dat ik moet blijven werken alleen vraag ik me af hoe lang en hoeveel dagen moet mijn kleine spruit dan naar de opvang etc.

Dat eeuwige gepieker word er moe van

Kiezen voor het leven van een bijstand, wat een mentaliteit.
In de bijstand terecht komen is iets wat je door omstandigheden overkomt, en zou geen keuze mogen zijn.

Hoi,

Ik heb het geluk dat ik niet perse moet werken. Wel is het een leuk extraatje waarvan we wat extra's of iets leuks (uitstapjes) van kunnen doen. In krappe maanden dekt het net de extra kosten. (bv auto in onderhoud) Ik werk in de zorg, en heb mijn uren zo kunnen indelen dat ik de avonden en weekenden kan werken. Om precies te zijn 1 avond door de week en 1 weekend (2 avonden) in de maand. Op die avonden is manlief thuis. Wij hebben dus geen oppas of kdv nodig.
Ook heb ik 2 jaar lang oppaskindjes opgevangen. Moeder werkte 3 dagen per week. De kinderen waren dan van 7.30 tot 17.30 uur bij mij. Dit deed ik via een oppascentrale (Humanitas). Het nadeel daarvan is dat als ik ziek was, of vakantie had, de ouders een andere oplossing moesten vinden voor de kinderen. Dat probleem is bij een kdv natuurlijk veel minder. Die moeten voor vervanging zorgen. Bij de meeste oppascentrales is dit ook mogelijk, maar dat moet je dan wel van te voren vast leggen. En het is dan maar de vraag welke gastouder er op dat moment plek heeft om je kindje op te vangen.
Opa's, oma's, familie, vrienden of bekenden is natuurlijk ook een oplossing. Maar dat moet je dan goed vastleggen. Niet dat je ineens zonder zit als ze geen zin of tijd meer hebben. En ook over de vergoedingen moet je iets vastleggen. Het is misschien niet 100% rechtsgeldig, maar geeft wel enige zekerheid.
Het is ook zo dat als je de oppas via een erkende instantie laat lopen (gastouderbureau of kdv) je ercht hebt op vergoedingen van werkgever en belasting. Het loont dus om het goed uit te zoeken.

Als mijn verlof er straks weer op zit hoop ik in ieder geval weer op dezelfde voet verder te kunnen werken.
Hopelijk heb je wat aan mijn antwoord. Succes met uitzoeken wat voor jullie het beste is.
Groetjes, Kat (29 w en 4 d)

Goedemorgen,

Voor ons is het gelukkig dat opa's en oma's in de buurt wonen. Ik blijf 3 dagen werken, als dokterassistente, en die drie dagen gaat de baby naar opa en oma en een dag in de week komt mijn schoonzusje bij ons thuis oppassen. Anders hadden we een creche moeten zoeken. Dat schijn je toch ook al vroeg te moeten doen anders is er geen plek. Maar goed dat was voor ons dus niet nodig en konden we het zo oplossen.

Liefs Willemijn (12weken 6 dagen)

hoi..

Is een gastouder bureau gunstiger en goedkoper dan een kinderdagverblijf?
Ik heb dan veel liever dat mijn kleine spruit bij een gastouder is (liefst met meerdere kindjes) dan   bij zo'n kinderdagverblijf. (enkel mijn mening).

Miep ik ben het helemaal met je eens. Bijstand is bedoeld als noodhulp, het zou niet iets moeten zijn waar je voor kiest. Zonde dat er toch mensen zijn die zo misbruik maken van het Nederlandse systeem. Er is toch werkelijk genoeg mogelijkheid voor kinder opvang, ook nog van hoge kwaliteit.

Ik zelf werk graag en veel. Zelfs als ik alleen was en mijn hele salaris zou moeten inleveren voor kinderopvang zou ik nog blijven werken. Ik wil mijn eigen broek ophouden in deze samenleving! Gelukkig voor mij zit ik in een florisantere situatie dat ik een partner heb die ook verdient en dat we het wel kunnen redden als ik van 5 naar 4 dagen terug ga (20% minder salaris), dus onze wurm gaat 4 dagen naar de opvang.

Monstertje (25w4d)

Hoi

Ik weet nog niet wat ik na mijn verlof ga doen dankzij een fijne baas die nooit antwoord wil geven.

Het liefst ga ik 2 dagen werken, mijn moeder kan 1 dag in de week oppassen, en mijn vriend heeft op het moment geen werk(net afgestudeerd) maar die is druk bezig met solliciteren, en wil 4 dagen in de week gaan werken, zodat hij de dag die overblijft voor de kleine kan zorgen.

Ik moet er trouwens niet aan denken om fulltime thuis te zitten pffff.

Groetjes
Eleanor(38+3)

Hey rode fietsmonstertje,

Wat ben je kwijt voor 4 dagen opvang? even zo globaal gerekend?

Terug
Bovenaan