Na de bevalling denken jullie daar al aan??

Darkangel,

kinderopvang is altijd goedkoper dan wat jij en een eventuele partner verdienen.
Jij hebt blijkbaar geen partner want je hebt het over de bijstand, dan zijn de kosten van kinderopvang echt veel minder dan dat jij zou kunnenverdienen.

Ik ben bijna 4 jaar alleenstaande moeder geweest, in die tijd heb ik 5 dagen per week gewerkt. Mijn moeder kwam twee dagen per week (betaald) en de kids (2) gingen 3 dagen per week naar de kinderopvang. Ja het was zwaar, maar mijn kinderen zijn vrolijke meiden, hebben genoten van oma, opa en de kinderopvang, en ik ben trots op mezelf, want ik heb mijn hand niet opgehouden bij de bijstand. Sterker nog ik heb belasting betaald, en dat was meer dan dat ik terug ontving aan sunsidie van de kinderopvang, dus ik heb mijn bijdrage geleverd.

Als je niet zelf financieel voor je kindje WIL zorgen, dan moet je misschien geen kindje krijgen. (Dames dit is niet tegen diegene die door omstandigheden noodgedwongen tijdelijk gebruik moeten maken van de bijstand)

Miep

(PS: Is she back?)

Hoi,

Ik ga straks na de bevalling terug van 40 uur naar 32 uur. Mijn vriend
doet hetzelfde maar dan via ouderschapsverlof (lang leve de regeling
voor ambtenaren). Dat betekent dat ons kind 3 dagen naar de opvang
gaat. Oma's en opa's wonen te ver weg (160 -210 km) om regelmatig te
kunnnen oppassen. En daarbij werken alle opa's en oma's ook nog.

Ik vind mijn werk te leuk om op te geven en 3 dagen opvang per week vind ik nog acceptabel.

Uiteraard moet je zelf de afweging maken hoeveel dagen opvang je nog acceptabel vindt en hoe dit financieel uitkomt.

Ik heb het geluk dat mijn vriend zodanig verdient dat mijn inkomen niet noodzakelijk is om rond te kunnen komen.

Groeten Sandra (37w+1).

het is toch altijd weer leuk om te bemerken hoe snel mensen hun conclusies trekken over hoe bepaalde mensen "erbij zitten".

Ik zit niet in de bijstand en ben dit ook zeker niet van plan omdat ik net als jij erover denk dat de bijstand een noodoplossing is als het echt niet anders kan.
Ik heb er overigens wel in gezeten een aantal jaren geleden.

Ik ben gewoon werkende die 45 u per week werkt. In de toekomst ben ik van plan om uiteraard minder te werken. Ben tevens een moeder van een zoon van bijna 8 en ben net zwanger (5 weken denk ik). Heb ook gewoon een partner die tevens werkt.

Ik ben gewoon benieuwd hoe veel je kwijt bent aan dagopvang en hoe andere vrouwen dat doen omdat het mij totaal in de war brengt voor de dingen die ik eventueel allemaal moet regelen zodat ik straks niet voor verrassingen kom te staan.

Dus oftewel wees voortaan een beetje voorzichig met het trekken van je conculies, soms lijken de dingen anders dan dat ze daadwerkelijk zijn

Hoi,

Zelf ben ik van plan om na mijn verlof 2 vaste dagen in de week te blijven werken. Daarnaast blijf ik voor  2  dagen oproepbaar. Op de 2 vaste dagen gaat ons kindje naar het kdv waar ik zelf werk. De andere 2 dagen kan hij/zij naar een flexibele oppas (gratis). Als de oppas een keer ziek is kan ik ons kindje meenemen naar het kdv. Heel handig.

Hieronder even een rekensommetje hoe het financieel geregelt is bij "mijn" kinderopvang.

Stel je hebt een gezamelijke bruto inkomen van 40.000 euro per jaar.
Als er 2 werkgevers mee betalen dan is de eigen bijdrage 1.34 euro per uur.
Als er maar 1 werkgever mee betaalt is de eigen bijdrage 1.75 euro per uur.
Betalen er geen werkgevers mee dan is de eigen bijdrage 2.16 euro per uur.

De overheid betaalt eenderde van de kosten. De beide werkgevers betalen allebei eenzesde deel. Indien er maar 1 werkgever mee betaalt  is het eenderde deel voor de werkgever en de andere eenderde voor de ouders. Betalen er geen werkgevers mee, dan wordt  dat deel gedeeltelijk door de overheid betaalt en door de ouders. Klinkt ingewikkeld, maar dat is het niet.

Indien het inkomen hoog is betalen de ouders tweederde deel van de kosten en niet de overheid.    

Ik geloof dat een oppas tegenwoordig ook al ruim 3 euro per uur vraagt.

Hopelijk heb je wat aan mijn verhaal.

Succes met je beslissing.

Groetjes,

Neeltje.

quote: Miep34 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('12-04-2006 10:28:42'));

(PS: Is she back?)

Dat merken we snel genoeg denk ik

Hallo,

Ik ben zwanger van onze derde spruit. Tot voor kort werkte ik 20 uur in de week. Nu met de derde erbij is het niet meer rendabel.  Ik verdien net zo veel als ik thuis zit als dat ik werk. Mensen opzadelen met mijn kinderen wil ik niet. Zeker niet als het er drie zijn.

Daarom hebben wij besloten dat ik mag stoppen met werken. Als we het financieel niet zouden kunnen redden dan zou ik niet aan de derde zijn begonnen. In geval van nood zou ik altijd weer een baan kunnen zoeken.

In mijn beroep is er toch genoeg vraag naar. Ik blijf lekker bij mijn kids!!!

Groetjes Nova

Op dit moment werk ik nog 32 uur per week. Heb in het begin van mijn zwangerschap al aangegeven dat ik na mijn zwangerschaps-/bevallingsverlof niet meer kom werken.
Dus ze konden er al rekening mee houden. Na de bevalling blijf ik dus eerst lekker thuis (wilde altijd al thuismoeder zijn) om voor ons kindje te zorgen.
Misschien dat ik dan 1 a 2 dagen in de week ga werken, maar dat zie ik nog wel.

Hi,

Ik ben van plan om na mijn zwangerschap 5 dagen te blijven werken. Ik heb 2 lieve schoonzussen, die beide huisvrouwen zijn en alreeds hebben aangegeven om op te passen. Mijn zus is ook wel bereid om op te passen. Ik zal het eerste mijn kindje bij mijn schoonzus laten. Uiteraard zal ik haar wel een vergoeding geven. Deze zal niet meer zijn dan 200 euro.  

Groet,
Nomidia

Terug
Bovenaan