Nederland loopt achter!!

Vrouwen die thuis bevallen en het liefst ook nog veel pijn lijden worden in ons land nog een beetje als "flink" gezien, een soort van heldinnen.

Ik vind dat de cultuur maar eens moet vernieuwen!
 
Als 't natuurlijk kan, dan moet je 't in ieder geval proberen. Mijn tweede bevalling (thuis) is hartstikke goed gegaan. Daarentegen viel de eerste er niet uit te branden en ik heb daarbij heeeeeel erg veel pijn gehad. Nu kreeg ik daar wel pijnbestrijding voor. Ik vind gewoon dat de wens van de bevallende vrouw zelf meer gerespecteerd dient te worden. Het schijnt trouwens echt zo te zijn dat vrouwen die van hun eerste kind thuis gaan bevallen, in de meeste gevallen alsnog naar het ziekenhuis toe moeten omdat het niet gaat. Dat is niet zo'n leuke wetenschap, ongeacht of je nu voor de natuur bent of voorstander van een 'gemedicaliseerde' bevalling.
En dan nog wat: waarom handelt men in heel Europa en de VS anders in het geval van bevallen en in Nederland roept men maar dat pijnbestrijding leidt tot complicaties. Bewijs 't dan maar eens. Zelf vermoed ik dat het uitsluitend om geld draait. Een thuisbevalling kost minder dan een poliklinische. Een ruggenprik vereist de aanwezigheid van de anesthesist. Ziekenhuizen/verzekeringen hebben er alle belang bij om die financiële boot af te houden.
 
Ik denk ook dat het een kwestie is van geld. Een zwangere vrouw kost al zoveel dat de verzekeringen dit graag af willen schuiven op de natuur, dit is een mooi excuus en zo zijn zij er van af.

Aan een miskraam thuis zijn ze minder geld kwijt dan aan een currettage en aan een bevalling thuis minder dan een bevalling in het ziekenhuis. Alhoewel, ik moet dit zelf betalen (verzekerd bij zorg en zekerheid)
 
Hallo meiden,
Ik wil ook nog even reageren. Zelf heb ik twee hele fijne bevallingen thuis gehad. Allebei onder begeleiding van onze huisarts, en ik vond het een geweldige ervaring. Maar bij mij verliep het allemaal ook erg vlotjes! Ik ken ook iemand die natuurlijk MOEST bevallen, terwijl het kindje er helemaal niet doorheen paste!!! Tang geprobeerd, vacuum geprobeerd, toen kwamen ze erachter dat het kindje het benauwd kreeg(had in het vruchtwater gepoept)Toch nog effe proberen en uiteindelijk toch een keizersnede. Het kindje hebben ze daarna een jaar heel nauwlettend in de gaten gehouden omdat het waarschijnlijk zuurstof tekort had gehad! Gek zeg!!!! Zo'n martelgang moet toch niet mogen in deze tijd! De moeder voelde zich net een medisch experiment!
Ik ben echt voor een betere begeleiding en voorlichting voor zwangere vrouwen!!!
En natuurlijk bevallen is heel mooi maar niet ten koste van alles!

Zullen we deze discussie doorsturen naar de minister van volksgezondheid????
Wie weet geeft dat in iedergeval wat meer eenheid binnen Nederland en gaan ze zelf ook de discusie aan!!!!!

Groetjes Els

P.S. Meiden laat iedereen gewoon in zijn/haar waarde ookal ben je het niet eens met andermans(vrouws) mening. Een eigen mening hebben mag toch nog wel in Nederland!
 
Waar ook wel eens aan voorbij wordt gegaan en gelukkig sommige gynaecologen wel beamen is dat wanneer er bij een bevalling pijnbestrijding wordt gegeven, dit vaak bij een bevalling is die al niet goed liep en waarbij de kans op een kunstgreep al veel groter was. Dus een relatie tussen pijnbestrijding en een kunstverlossing is eigenlijk helemaal niet zeker.
Heel veel verloskundigen verschuilen zich hier nog achter heb ik het idee.
Ik heb zelf een ruggeprik gehad, niet op mijn eigen verzoek, maar op dat van de dienstdoende gynaecoloog. Dit omdat ik werd ingeleid, ik al begon met 4 cm ontsluiting (had ik dus al) om 7.30 uur, en om 17.00 uur was er na een hele dag een weeënstorm 1 cm bijgekomen.
Hierna schoot het wel op, ik kon meer ontspannen, de scherpte was eraf en er was eindelijk wat rust tussen de weeën. Helaas bleek op het eind dat mijn dochtertje verkeerd lag en er zelf op geen mogelijkheid uit kon, het werd een keizersnede. Dit had dus absoluut niets met die ruggeprikt te maken. Ruggeprik of niet, die keizersnede was er toch gekomen.
Achteraf ben ik erg blij dat ik hem heb gekregen. Ik kijk niet met veel 'plezier'terug op de bevalling, maar vond dat stukje (van 17.00-20.00 uur, toen werd de ruggeprik weer 'uitgezet')wel prettig + het feit dat het een spoedkeizersnede werd en ik nu dankzij die aansluiting van de ruggeprik plaatselijk verdoofd kon worden voor de operatie. Anders had ik volledige narcose gemoeten.

Ook nog wel eens een misverstand. De verdoving van de ruggeprik tijdens de weeën is anders dan die tijdens een operatie. Tijdens de weeën wordt je een beetje verdoofd, je hebt nog gevoel in je benen, en je voelt de weeën ook nog wel, maar niet meer zo heftig.

Ik zou zelf heel graag thuis willen bevallen, in mijn eigen vertrouwde omgeving en dat het allemaal mooi gladjes verloopt. Helaas is dit niet voor iedereen weggelegd ( ik moet nu weer naar het ziekenhuis) omdat niet iedere bevalling hetzelfde is. Je kunt ze dus ook niet met elkaar vergelijken.
Het is dus ook onzin dat er gezegd wordt dat sommige vrouwen te snel piepen of zo.

Ik wens iedereen veel sterkte en succes tijdens de bevalling. Ik hoop dat de meesten erop kunnen terug kijken als zijnde een goede ervaring, waarbij geluisterd werd naar je wensen.
 
ik had een fantastiche vk, die mij direct overdroeg aan de gyn, koos zelf voor poli met morfinespuit en binnen 9 uur kon ik mijn zoon in mijn armen houden met behulp van vacuum. nu ik zwanger ben van de 2e kies ik weer voor de poli en weer met een spuit als het moet. heb tevens al een echo gehad, standaard bij mijn vk tussen 10 en 12 weken voor termijnbepaling. en ik woon zeker niet aan de belgische grens, dus het kan zeker anders in nl, maar denk voor de bevalling na over of je eventueel pijnbestrijding zou willen, poli vond ik prettig, gyn in de buurt indien nodig, succes met keuzes maken, bepaal wat je wel en niet wilt.
 
Natuurlijk gaat het om geld. Iedere maand een echo en de ziektenkostenpremies zullen de pan uit rijzen.
En voor Marjo; met een echo KAN je problemen eerder opsporen, maar echo's verkorten niet de wachtlijsten, dus dat blijf je toch houden.
 
Terug
Bovenaan