Waar ook wel eens aan voorbij wordt gegaan en gelukkig sommige gynaecologen wel beamen is dat wanneer er bij een bevalling pijnbestrijding wordt gegeven, dit vaak bij een bevalling is die al niet goed liep en waarbij de kans op een kunstgreep al veel groter was. Dus een relatie tussen pijnbestrijding en een kunstverlossing is eigenlijk helemaal niet zeker.
Heel veel verloskundigen verschuilen zich hier nog achter heb ik het idee.
Ik heb zelf een ruggeprik gehad, niet op mijn eigen verzoek, maar op dat van de dienstdoende gynaecoloog. Dit omdat ik werd ingeleid, ik al begon met 4 cm ontsluiting (had ik dus al) om 7.30 uur, en om 17.00 uur was er na een hele dag een weeënstorm 1 cm bijgekomen.
Hierna schoot het wel op, ik kon meer ontspannen, de scherpte was eraf en er was eindelijk wat rust tussen de weeën. Helaas bleek op het eind dat mijn dochtertje verkeerd lag en er zelf op geen mogelijkheid uit kon, het werd een keizersnede. Dit had dus absoluut niets met die ruggeprikt te maken. Ruggeprik of niet, die keizersnede was er toch gekomen.
Achteraf ben ik erg blij dat ik hem heb gekregen. Ik kijk niet met veel 'plezier'terug op de bevalling, maar vond dat stukje (van 17.00-20.00 uur, toen werd de ruggeprik weer 'uitgezet&apos
wel prettig + het feit dat het een spoedkeizersnede werd en ik nu dankzij die aansluiting van de ruggeprik plaatselijk verdoofd kon worden voor de operatie. Anders had ik volledige narcose gemoeten.
Ook nog wel eens een misverstand. De verdoving van de ruggeprik tijdens de weeën is anders dan die tijdens een operatie. Tijdens de weeën wordt je een beetje verdoofd, je hebt nog gevoel in je benen, en je voelt de weeën ook nog wel, maar niet meer zo heftig.
Ik zou zelf heel graag thuis willen bevallen, in mijn eigen vertrouwde omgeving en dat het allemaal mooi gladjes verloopt. Helaas is dit niet voor iedereen weggelegd ( ik moet nu weer naar het ziekenhuis) omdat niet iedere bevalling hetzelfde is. Je kunt ze dus ook niet met elkaar vergelijken.
Het is dus ook onzin dat er gezegd wordt dat sommige vrouwen te snel piepen of zo.
Ik wens iedereen veel sterkte en succes tijdens de bevalling. Ik hoop dat de meesten erop kunnen terug kijken als zijnde een goede ervaring, waarbij geluisterd werd naar je wensen.