Niet willen eten

Ook zo gefrusteerd dat bijna elke maaltijd een "strijd" wordt? Onze dochter is nu inmiddels 2 jaar oud en sinds ruim een jaar is avondeten echt een crime. De laatste maanden at ze wel goed macaroni, pizza, bami (klaargemaakt met een extra groentepakket om toch de benodigde vitamines etc. binnen te krijgen), maar ook dat is nu sinds een aantal weken niet meer naar binnen te krijgen. Brood en fruit eet ze gelukkig wel voldoende (ook al wordt brood nu ook alweer iets minder). En snoepjes, rozijntjes en soepstengels zijn binnen no-time op! We hebben al vanalles geprobeerd: niet boos worden, niet dwingen, omkopen (als je dit eet dan krijg je na het eten iets lekkers), heel boos worden en apart zetten of gewoon negeren. We weten het nu echt niet meer. WIE HEEFT ER NOG TIPS?????? Ben benieuwd naar jullie ervaringen! Groetjes, Jeanine
 
Hoi,
Erg he, die fase. Mijn advies is geen aandacht aan geven. Lekker negeren en zelf dooreten. Als jullie dan klaar zijn met eten gewoon de tafel afruimen zonder commentaar en het eten is klaar. Ze hebben echt van die fases, daar moet je doorheen en echt waar ze gaan vanzelf weer eten. Wel geef ik meestal zo rond een uur of 15.00 iets vullends (grote koek of bakje chips etc). Dit is ver genoeg van het avondeten verwijderd zodat ze het niet in de gaten hebben. Ga vooral niet "bijvoeden" rond het avondeten!!! Niet eten is prima, maar dan ook echt helemaal niet. Geen toetje, geen koekje en geen snoepje meer. Wel eten natuurlijk wel belonen door complimentjes en een lekker toetje. Bij ons werkt het zo het beste en omdat jij geen aandacht meer geeft aan het foute gedrag zie je dat ze na een week meestal klaar zijn met proberen en weer gewoon proberen mee te eten. Wat ook wil helpen is om haar te laten helpen met het klaarmaken van het eten zodat ze ziet van te voren wat ze gaat eten.
Probeer gewoon de rust te bewaren aan tafel en schenk geen aandacht. Ze doen dit echt niet als ze voedsel of vitaminen tekort zouden komen.
Sterkte Lin Mama van Danae (bijna 4), Anne (bijna 3), Eveline (19mnd) en nr 4 onderweg.
 
Vooral proberen er geen strijd van te maken. Inderdaad, negeren en zelf lekker dooreten en het gezellig houden aan tafel.
Mijn dochtertje eet de ene avond goed, de andere niet. We belonen haar wel wanneer ze goed eet (gewoon in woord; goed zo!!!). Om het eventuele vitamine tekort aan te vullen eet ze veel fruit, waar ze gelukkig gek op is. Ik las overdag wel zo'n 3 fruitmomenten in. Ik ben dan ook karig in koek en snoep en chips. Ze krijgt een klein koekje bij de 'koffie' en bij de thee, verder niet.
Zo houdt ze ook haar eetlust.

Veel succes
Willemijn
 
Onze zoon Thor van bijna 3 wil ook niet eten een ramp is het. Hij steekt ook zijn zusje van 1 aan. We hebben ook alles al geprobeerd, ik wordt er soms moedeloos van, We hebben het tijden genegeerd, hielp niet, op de gang zetten hielp ook niet. Hem totaal negeren, zoals voor hem niet dekken hielp ook niet. Laten zitten met zijn bord tot deze leeg is hielp ook niet.
Maar de grote strijd aangaan was zeker niet de opplossing en om het gezellig te houden aan tafel gaan we het niet willen eten maar weer negeren.
Op hoop van zegen.
greoten Cecile
 
Mijn zoon wou ook niet eten en toen heb ik hem s'middags warm laten eten en dat ging prima. Nu begint zijn broertje ook en laat ik hem ook s'middags warm eten. Wat ook wel eens wil helpen laat het kind zelf opscheppen. Wat ie opschept moet ie ook opeten. Suc6
Liefs, Sabrina
 
hoi ik ken het probleem en wat wij altijd doe is ,gewoon negeren zelf lekker eten en wij praten gewon gezellig de dag door en zei mag niet praten zolang ze haar bord niet leeg heeft en als we klaar zijn is er een toetje maar niet voor de gene die zn eeten niet op heeft .soms eet ze dus niks en als we dan van tafel gaan kan ze zich uit kleden en naar bed soms vind ze het niet erg maar hou dit vol en ze komt er wel van terug want ja het is niet leuk niet praten en geen toetje en dan ook al naar bed nou 6s er mee
 
hallo nou ik heb een dochter van bijna 3 en ook zei wil al vanaf dat ze 2 is helemaal nix meer, eerst ging er tenminste nog bruin brood en macaroni of bami in, nu alleen nog maar bami slierten en witte brood, dit heb ik nu vervangen door brood van Blue band, is wit waar bruin in zit! een uitkomst! Ze eet verder wel veel fruit, en ik denk eigenlijk altijd maar het komt wel weer, ook ik ben groot geworden en als iemand een slechte eter was, was ik het wel. Dus maak je maar niet al te veel zorgen, ik denk dat alles wel weer goed komt, maar je moet ze zeker niet te veel tussen door laten snoepen! Dat verpest helemaal hun eetlust. Dus bij ons is het na het eten nog een kopje thee met een klein koekje of klein chocolaatje en dan lekker naar bed. Maar ze krijgt wel altijd een toetje, ook daar zitten bouwstoffen! En dus moet je nooit een kind zijn toetje misgunnen vind ik.
groetjes en succes ester
 
Hallo Jeanine,
Onze dochter heeft ook van die fases waarin ze nauwelijks eet. Ze krijgt 's ochtends altijd nog een fles melk bij het ontbijt (ze is ruim 2) en een boterham. De melk gaat altijd op, de boterham vaak wel, maar zeker niet altijd. Tussen de middag mag ik blij zijn als ze er twee eet (op de creche is dat nooit een probleem, daar eet ze altijd goed). Maar de meeste problemen zitten rond de avondmaaltijd. Soms eet ze drie hapjes, soms een heel bord. Ik heb mezelf al snel afgeleerd me daar druk over te maken. Je hoort en leest van iedereen dat elk kind hier wel eens een tijdje lastig in is en dat het vaak vanzelf weer overgaat. Als je bij elkaar optelt wat ze op een dag toch nog al met al eten, valt het allemaal wel mee. Als Noa niet wil eten, nou, dan maar niet. Maar papa en mama eten wel gezellig door. Een toetje krijgt ze echter wel altijd, als ze die tenminste wil. Dat gebruik ik niet als straf- of beloningsmiddel, dat ben ik wel met Ester eens, een toetje hoort er gewoon bij. Succes ermee!
 
Terug
Bovenaan