Niet willen eten

Jeetje hoe herkenbaar allemaal. Er zitten 's avonds een boel kindertjes aan tafel die niets of weinig eten. Zo ook bij ons. Ze wordt volgende week twee. Tot haar eerste verjaardag alles gegeten, en daarna werd het iedere keer minder en nu eet ze alleen nog macaronie. Inderdaad met dubbele portie groenten erdoor. Ze eet ook frieten en pannekoeken, maar dat vind ik geen echt eten. Zeker 6 van de 7 avonden eet ze geen enkele hap. Stug blijven we beetjes opscheppen en moet ze blijven zitten. Tot nu toe nog zonder resultaat. Ze eet prima fruit en pap en brood ook maar daar knoeit ze de laatste dagen weer mee. Dan spuugt ze de korstjes uit, na een waarschuwing is het dan ook afgelopen met eten. Ze krijgt nu dus weinig binnen en tussen doortjes minimaal. Toch eet ze niet. Ze is echter nooit ziek en wel vrolijk en slaapt prima. Dus het zal wel goed zijn zo. Ooit zal ze wel gaan eten.......
Succes allemaal.
 
Hier ook de strijd met onze dochter van 2 jaar en 7 maanden.. Ben er mee gestopt.. ZOdra ik ga eten koken vraagt ze al om een broodje.. Mij best dan toch brood.. Mn nichtje heeft tot haar 9de geen warm gegeten en heeft nu overgewicht... Ze komt vanzelf wel met de vraag of ze hetzelfde als ons mag eten..

Het is bij ons erg gezellig aan tafel ook al eet ze een broodje of 2... En daarna natuurlijk een toetje..

Gr Anita
 
Volgens mij is er helemaal niets aan te doen. Mijn dochter van anderhalf heeft op een kilometer afstand al door of ergens groente inzit en begint dan al heel hard 'nee' te roepen. Zo van de een op de andere dag was ze veranderd van een 'alleseter' in een 'nietseter'. Niet geheel verwonderlijk, want ik ben zelf pas een beetje normaal gaan eten toen ik het huis uit was en ook mijn nichtje van 12 eet nog steeds amper wat. Het enige wat ik wel volhoud is dat ze in ieder geval een hapje moet proeven en verder proberen we er maar gewoon mee te leven, dat doet zij ook.
 
Ons zoontje is nu net twee geworden en sinds een maand of  7 eet hij erg slecht. Brood en avondeten dan, welteverstaan. Ook hij merkt al op een kilometer afstand dat hij nu iets moet gaat 'eten' (en niet snoepen) en het gaat moeizaam. Maar ik denk dat het echt per kind verschilt hoe je ermee om kunt gaan. Hij eet op de dag ook erg weinig (fruit gaat redelijk en tussendoortjes krijgt hij pas als hij iets 'nuttigs' gegeten heeft) en daarom wil ik graag dat hij een Danoontje eet na zijn avondmaaltijd. Die wil hij ook erg graag, en het lukt ons tot nu toe (bijna) elke keer weer om -in elk geval- het halve bordje leeg te krijgen. Hij weet dat hij een toetje krijgt als hij redelijk gegeten heeft, maar daarna nog een koekje zijn bordje helemaal leeg is. En hij is ernstig teleurgesteld als dit koekje  hem door de neus geboord wordt.  In het begin  spuugde (???)  hij wel eens een hapje uit en dan moest hij op de gang. Dat laat hij nu wel uit zijn hoofd, want dat 'wegsturen' vindt hij heel erg. Maar ja, dit werkt voor ons kind en misschien lang niet voor alle kindjes.

Hij is vrij pienter en hij steekt echt de draak met ons. Haalt werkelijk ALLES uit de kast om tijd te rekken: houdt een hap rustig 10 minuten helemaal fijngekouwd in zijn mond zodat hij er uiteindelijk bijna van moet kokhalzen om het weg te krijgen, wil ineens ergens anders zitten om verder te eten, mama moet het doen, onee, toch papa maar, gaat heel lief zitten lachen tot je echt bijna smelt van verliefdheid, de rotzak!! Wij trappen er niet in: bijten, doorslikken en volgende hap erin. Hij hoeft niets te eten wat hij niet lust, dat hoefden wij allebei vroeger thuis ook niet. Hij lust graag pasta, bami, nasi, Indische rijsttafel  (hij heeft een half-Indische vader), noem maar op. Alles is altijd lekker wat hij krijgt, maar toch moet hij in opstand komen volgens de dreumes-normen. Vaak duurt het drie kwartier voordat zijn eten op (of voldoende op) is. Hulde aan de warmhoud-bordjes van de HEMA!

Het schijnt echt een fase te zijn. Hij blijft erg gezellig en vrolijk de hele dag, is zeer levendig, pienter, druk en speelt veel. Hij lijkt dus werkelijk niks tekort te komen. We hebben ons er in het begin best een beetje druk om gemaakt, maar nu al lang niet meer. Je wint het namelijk niet. Te lezen dat iedereen hiermee kampt maakt het een stuk makkelijker om mee om te gaan, heb ik ervaren.

Succes allemaal!

groet, Anouk (nu alweer 36 + 4 zwanger van de tweede mogelijke niet-eter!!)
 
Als je kind zo slecht eet is negeren vaak wel het beste. Mijn dochtertje is 3 jaar en eet nog steeds zo slecht. Volgens het consultatieburo is het geen probleem. Ik vind het niet leuk en maakte me ook zorgen. Maar kinderen voelen hun eigen hongergrens het beste. Als zij zeggen dat ze genoeg hebben is dat vaak ook zo. Ik heb van alles geprobeerd en werkelijk niets helpt. Maar als je er geen groot probleem van maakt gaat het vaak iets beter. Verder helpt een beloning in de vorm van een lekker toetje wel. Ik hoop dat je er iets aan hebt en ik begrijp je ongerustheid wel.

 
Hallo allemaal,
Ik heb een dochter van 2 jaar en die eet ook heel slecht. We hebben ons daar maanden druk over gemaakt, maar inmiddels hebben we ons daarbij neergelegd. Ze krijgt vanzelf honger. Maar dan moet je hem of haar niet volstoppen met lekkernij of veel drinken. Dat hielp bij ons wel. Ze eet nu elke dag een boterham en 's avonds een klein bordje met groente en aardappelen. Maar dan wel bij elk hapje een stukje vlees er bovenop. Het heeft even geduurd, maar dan heb je wel resultaat geboekt. Nu ben ik bezig in het nieuwe boek van The Nanny! Heel opvoedkundigboek, waar vast en zeker ook dit onderwerp in wordt besproken.
Groetjes, Alida
 
Hallo allemaal,

Mijn dochtertje bijna wordt over 2 maandjes 2 jaar. En is ook al z'n slechte (groente) warm eten eter. Wil heel graag zelf eten, maar krijgt dan niks binnen.Ook vind ze het niet echt lekker. We hebben al van alles geprobeerd. Met champignos krijg je nog wat binnnen. Als ze gevoerd word door opa en  oma  met trucjes, door aflijden gaat haar bordje wel leeg. Meestal als ze niks eet krijgt ze brood of extra fruit. Zodat ze niet echt vitaminen te kort komt. Hebben jullie nog tips trucs. Ze is altijd al aan de kleine kant geweest en heeft eigenlijk de vitaminen en groente nodig. (Nu maatje 80.)
Desi
 
Terug
Bovenaan