Niet willen eten

Oei wat herkenbaar allemaal. Mijn zoontje van 3 1/2 jaar eet al 2 jaar zo verschrikkelijk slecht. In het begin alles geprobeerd maar niks hielp. In het begin op een dag alleen een banaan, beetje appelsap  en een beker melk. Op het kinderdagverblijf eet hij verschrikkelijk goed (fruit, 3 boterhammen, yoghurt). Ik baalde vooral toen  zijn zusje (van toen net 1)  1/2 jaar geleden zijn  gedrag ging afkijken. Inmiddels, met veel geduld en creativiteit, is het aantal voedingsmiddelen die ze wel eens eten behoorlijk uitgebreid: cruesli, cornflakes, beschuit, zachte bolletjes, wentelteefjes,   gekookt eitje, vissticks, droge rijst en heel soms: rode aardappelpuree (met een bietje erin), groene boompjes (broccoli), aardappelkroketjes uit de oven, aandappelpuree. En mijn meisje is gek op mais, maar niet uit een blikje, dat vind ze niks, nee direct knabbelen aan de kolf. Ach, ze groeien niet hard, maar zijn wel levendig en vallen binnen de groeicurve. Het zal wel oké zijn.
 
Hoi, mijn dochter van nu 3,5 wil soms ook niet de groente eten die we op tafel zetten. Nu heb ik afgelopen zomer samen met haar boontjes, worteltjes, sla, snijbonen gezaaid en broccoli, prei en komkommer geplant. Ik maakte kuiltjes, zij deed de zaadjes erin. Daarna regelmatig water geven en   regelmatig even "checken' of de groente al goed zijn, kwam het grote moment dat we konden gaan oogsten. Samen   boontjes plukken, worteltjes uittrekken, komkommers naar binnen dragen. Dan klaarmaken om op te eten of voor de diepvries verwerken. Wanneer ze nu aan tafel zegt: 'mama, dat lust ik niet.' Zeg ik: 'maar deze groenten hebben we samen geplant en geplukt, weet je dat niet meer?' 'Oh, ja!'
En ze eet alles op en wil zelfs nog meer groente.
Nu zullen er waarschijnlijk  velen onder jullie zijn die misschien zeggen, ja, maar ik heb geen plek in mijn tuin..... Daar is een goede oplossing voor namelijk in balkonbakken en potten planten. In 2003 heb in spercieboontjes in balkonbakken gezaaid en op het terras gezet. Leverde ook prima oogst op! Moet je alleen wel aan watergeven denken, maar mijn dochtertje vond dat ook hartstikke leuk om te doen.
Sla, Andijvie, Tomaten, Paprika, komkommer (wel veel voeding/mest geven en langs een stok omhoog binden) kunnen prima in ruime potten, aardbeien, etc. lekker onbespoten en gezond. Enige nadeel dit kun je dus pas toepassen wanneer het zomer is.   Heel veel succes!
 
Hoi,

Mijn zoontje is 2 ½ en eet nu al sinds november 2003 geen groente en aardappels meer. Hij weigert het gewoon. Hij eet gelukkig wel veel fruit (per dag 1 appel, 1 of 2 bananen en 1 kiwi) en 's morgens krijgt hij een bord Bambix gemaakt met Friso 3 zodat hij toch zijn ijzer binnenkrijgt.

Gelukkig groeit hij wel goed.

Sinds vorige week zijn we (na het zien van de serie Eerste Hulp Bij Opvoeden op tv) het anders aan gaan pakken. We scheppen gewoon groente voor hem op en spreken dan van tevoren af dat hij (bijvoorbeeld) 3 hapjes moet eten. Als hij een hapje neemt klappen we heel enthousiast voor hem. En ..... het werkt.

Hij eet nu weliswaar maar een aantal hapjes groente/aardappels, maar voorheen nam hij helemaal niets.
 
Aha, de zeer herkenbare strijd over het eten. Ook wij gaan de strijd niet aan met onze zoon van 3 jaar. De jongste van 1 jaar eet gelukkig wel alles en die prijzen we dan ook met regelmaat de hemel in.
Wat wij wel doen, is om en om eten. We eten de ene dat wat de 3 jarige lekker vindt en de andere dag wat pap en mam lekker vinden. Niet eten, is niet eten. We negeren hem en prijzen de ander. Meestal gaat hij wel wat eten en anders maar niet. Dat haalt hij dan de volgende dag wel in met brood en fruit.
Ik maak me er in ieder geval niet druk om. Gaat vanzelf wel weer over denk ik dan.!
 
hoi,

Ook mijn kleine meid wil niet altijd even goed eten. Brood is ze helemaal wild van. Dat eet ze zelfs zonder beleg. Maar avond eten wil tegenwoordig niet echt. (ze is nu 2,5).
Wat wij doen is het volgende:
Ze krijgt gewoon een bordje met een beetje veten, niet te veel, want dan gaat het zeker tegen staan. Wil ze niet eten, dan weet ze dat ze niets anders krijgt, geen toetje of snoepje etc. We zeggen dan tegen haar : als je niet wilt eten, okey. maar je krijgt de rest van de avond niets anders. Niet zeggen toetje of snoep, hiermee geef je namelijk aan dat eten niet lekker is. Dit omdat ze als beloning voor eten namelijk iets krijgen wat ze wel erg lekker vinden. En ze moet aan tafel blijven zitten tot we klaar zijn.
Vaak gebeurt het dat ze, als we de tafel opruimen, toch nog een half bordtje eet. En we geven dan ook naar haar toe aan dat we dat heel goed vinden.
We respecteren hiermee ook dat ze soms gewoon geen honger heeft, dat heb je zelf ook wel eens. We hebben zelf het gevoel dat dit heel goed werkt. Ze weet waar ze aan toe is. Ze vraagt ook niet om een toetje als haar broertje van 7 maanden een Danoontje krijgt als hij zijn groenten opgegeten heeft, en zij heeft haar bord niet leeg gegeten.
 
Hallo allemaal,

Het is inderdaad allemaal erg herkenbaar, helaas is het bij ons de verkeerde kant op gegaan. Ons zoontje van bijna 2 heeft nooit warm gegeten, vanaf zijn baby tijd moest hij overgeven. Het fruit ging moeizaam maar hij at wel wat, dit geldt ook voor brood.
Toen hij 1,5 was zijn we gestart met honger-provocatie, onder begeleiding van een verpleegkundige van het consultatieburo, we zijn drie maanden bezig geweest. De sfeer aan tafel is toen duidelijk veranderd omdat we maar twee maal zijn eten aanbieden, als hij niet wil zetten we het weg. Even leek het te gaan lukken, hij proefde voor het eerst aan warm eten! De afspraak is wel dat je dan niks anders geeft, dus alleen een klein toetje en met een lege maag naar bed, erg moeilijk voor de ouders. Na een week ging hij iets beter brood eten (ongeveer 1 boterham per dag), dat was al een hele vooruitgang. Toch is het de laatste 5 maanden niet goed gegaan met hem. Op dit moment eet hij niks meer, hij proeft hooguit 1 stukje brood en likt soms langs een koekje. Over 2 weken kunnen we bij de kinderarts terecht, om medische oorzaken uit te sluiten. Op dit moment krijgt hij i.o.m. de dietist 500 ml volle melk aangevuld met fantomalt (maaltijd verrijker) en een scheutje koffiemelk er door heen. Gelukkig drink hij wel goed. Hoe dit verder moet weten we niet. De laatste 12 maanden is hij niks in gewicht aangekomen, weegt nog net zoveel als op zijn 1e verjaardag, in lengte groeit hij wel iets maar zit op de onderrand van de groeilijn. We zijn lid geworden van de vereniging nee-eten (website), hierop staat veel verhalen van kinderen die echt niet eten/drinken, helaas kom ik bijna geen mensen tegen die een soort gelijk verhaal hebben als wij, veel kinderen zijn na de geboorte gestart met sondevoeding en komen er niet meer vanaf om allerlei redenen.
Herkend iemand dit???
Lenje
 
Hoi allemaal,



Ik ben nieuw op dit forum.

Ik heb eeb dochter van 3 jaar en die lust volgens haar niets.

Elke dag was weer een strijd om haar warm te laten eten.

Elke maaltijd duurde 1 1/2 uur en eindigde altijd in een strijd.

Nu mag ze zelf kiezen wat voor groente we eten en zetten we een kookwekker.

Ze krijgt 20 minuten om haar bord leeg te eten.

Is haar bord dan niet leeg dan halen we het weg en krijgt ze niets meer.

Klink misschien zielig maar het helpt wel.

Uiteindelijk snappen ze wat de bedoeling is en eten ze hun bordje (bijna) leeg.

Heb dit advies van een kinderarts gekregen en hoop dat andere ouders er ook wat aan hebben.

Veel succes.

Groetjes Regine

 
quote: Cecile reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('05-02-2005 14:32:59'));

Onze zoon Thor van bijna 3 wil ook niet eten een ramp is het. Hij steekt ook zijn zusje van 1 aan. We hebben ook alles al geprobeerd, ik wordt er soms moedeloos van, We hebben het tijden genegeerd, hielp niet, op de gang zetten hielp ook niet. Hem totaal negeren, zoals voor hem niet dekken hielp ook niet. Laten zitten met zijn bord tot deze leeg is hielp ook niet. Maar de grote strijd aangaan was zeker niet de opplossing en om het gezellig te houden aan tafel gaan we het niet willen eten maar weer negeren. Op hoop van zegen. greoten Cecile



hallo Cecile, wat een te gekke naam heeft jouw zoon. mag ik weten hoe jouw dochtertje heet?? kadee.
 
Terug
Bovenaan