Niet willen eten

Hallo allemaal,

Efi bedankt voor je reactie.(Ik heb hier boven al eens een reactie gegeven).
We zitten op dit moment vol op in de onderzoeken, het lijkt er toch op dat hij verder geen afwijkingen heeft. Op dit moment staat nog een onderzoek gepland, een slikvideo omdat hij niet helemaal goed slikt willen ze dit verder bekijken ook heeft hij overmatig speeksel dat hij niet doorslikt, maar laat lopen, voor een kind van 2 toch een beetje ongebruikenlijk.
We krijgen nu ook goed begeleiding in het ziekenhuis door kinderarts/logopedist/dietist, inmiddels eet hij weer wat beter brood, dat is toch iets.
We worden waarscheinlijk doorgestuurd naar een ander ziekenhuis waar ze een echt eet-team hebben als blijkt dat er medisch niks mis is met onze zoon. Ze gaan voor alles, want iedere vooruitgang is er een!

Lenje
 
In maart schreef ik dat onze zoon geen groente en aardappels eet maar wel heel veel fruit en dat het ook steeds beter ging.

Vorige week is hij gestopt met het eten van fruit!!! Ook vlees hoeft hij niet meer. Ik word er echt heel moedeloos van (en ook heel boos om) maar het heeft allemaal geen enkele zin.

We gaan vrijdag op vakantie (Portugal). Ben benieuws hoe het daar gaat. Hij eet nu alleen nog maar Bambix en brood en daar is het brood natuurlijk ook anders als hier in Nederland.

Eind van de maand moet ik naar het consultatieburo. Ben heel benieuwd wat ze er daar van zullen zeggen.
 
Voor de zekerheid maar verschillende soorten bambix meenemen en poedermelk of houdbare melk lijkt me slim en verder vooral genieten van Portugal. Laat em maar drinken en je kunt evt. nog multivitamine pilletjes of -drankje/druppeltjes speciaal voor kinderen meenemen. Van de honger om komen doen ze echt niet (of blijf je heel erg lang weg?)
Maar eigenlijk kwam ik naar deze rubriek terug om te vermelden dat mijn zoontje, na mijn berichtje van 30 april nog een tijdje goed groente at en er vervolgens toch weer mee stopte op een enkele keer na (kale rijst, pasta en aardappelpuree bleven wel erg goed gaan). En van de week kon hij eindelijk de eerste twee doperwtenpeultjes oogsten, de erwtjes zelf uit de peul halen en in het pannetje doen. Kookwekker op 5 minuten en daarna smullen. Nog nooit was zijn bordje zo snel leeg! En we hebben slechts een klein  balkonnetje, daardoor dus niet veel ruimte voor groente. Maar de dag erna doperwten uit de diepvries (met zijn medeweten!)  ging erin als koek en gister keek hij in het groentenabonnementkratje en vroeg hij om broccoli. Jippie! Hopelijk beklijft deze fase.  
 
Hallo allemaal,

Ik vind de reactie van Caroline iets te eenvoudig. Ik vind haar regels niet streng, maar de normale manier van eten in een gezin. Ook bij ons gelden  regels voor het eten. Iedereen eet aan tafel. De tv gaat uit, iedereen blijft aan tafel tot we allemaal klaar zijn met eten en er wordt niet onnodig gekliederd. Knoeien mag, moedwillig kliederen niet. En ook als onze jongste van 10 maand niet met de pot mee eet (en al olvarit op heeft) komt zij bij aan tafel en blijft zitten tot we klaar zijn.

De avondmaaltijd is bij ons een belangrijk gezinsmoment en wil ik dus graag gezellig en in alle rust laten verlopen. Niettemin heeft onze oudste van ruim 2 nooit goed warm gegeten. Na de gladde smurrie heeft ze de overstap naar stukjes-eten nooit gemaakt. Met de pot mee eten lukte al helemaal niet en na wat pogingen met negeren, straffen, dwingen, et. zijn wij gewoon gestopt met alle trucjes.

Als het eten op tafel komt krijgt iedereen zijn portie en we gaan eten. Als iedereen zijn bordje leeg heeft (behalve de oudste dan natuurlijk want die wil niet). Dan gaat alles gewoon van tafel, we eten nog een toetje en klaar.

Ze krijgt  dus ruim te tijd om te eten, want ik ben zelf een trage eter en voer intussen ook de jongste nog. Als ze deze tijd niet benut dan is het gewoon pech gehad. En bij niet eten 's-avonds ook geen koekje meer bij de koffie! Ondanks deze gewone regels eet ze haar warme maaltijd niet goed!

Dit in tegenstelling tot haar jongere zus die alles wat los en vast zit op probeert te eten. Het zit volgens mij dus gewoon in de aard van het beestje en ik heb al gewoon geaccepteerd dat ik een miertje en een beer heb. De een eet weinig de ander veel, maar ze zijn allebei dik tevreden.

En dat is toch het allerbelangrijkste!
 
hoi meiden en moeders,

ook ik heb er " zo eentje" die regelmatig slecht eet. Kim is nu 1.5 jr oud en ze eet voornamelijk nog potjes. Ze lust wel wat dingen die ze met ons mee eet, maar niet veel. Ik heb ook alles al geprobeerd, ik ben zelfs al eens radeloos de deur uitgelopen, kim achterlatend bij mijn vriend, en dacht toen; dit moet anders.
Het beste werkt het toch om je er niet te druk over te maken, ik geef haar de tijd om warm te eten, biedt het 3 x aan, meestal eet ze wel een paar hapjes, als ik geluk heb meer, en als ze dan nog niets wil, dan stop ik ermee. Ze is echt nog nooit gillend van de honger wakker geworden. Wel krijgt ze een toetje van me, ongeacht of ze wel of niet heeft gegeten.Maar als ze een keer wel goed gegeten heeft, krijgt ze ook nog wel een ijsje van me.  Maar ik geef haar wel zo min mogelijk tussendoor. Ook werkt het bij haar inderdaad om haar overdreven te belonen als ze lekker aan het eten is. Bij haar geldt zeker: hoe rustiger het aan tafel is, hoe minder stress, hoe beter zij eet.... Verder krijgt ze echt genoeg binnen, ze is gek op verse fruithapjes, pap en brood gaat ook goed, melk lust ze ook. Dus ach ja die potjes, het zal me wat, ik probeer haar wel regelmatig dingen van ons te laten proeven, maar die spuugt ze standaard weer uit. Wat ze wel met ons mee eet zijn tosti's, soep en patat.

Ach ja het valt gewoon allemaal niet mee, maar ik heb toch besloten me er niet meer druk om te maken, eet ze wel is het meegenomen, eet ze niet dan maar niet. Ik laat mijn humeur er niet meer door verpesten aan tafel, maar ze moet inderdaad wel blijven zitten totdat wij klaar zijn.

liefs sandra

 
Mijn dochter van 2 is ook zo'n slechte eter. Ze is wel gek op brood, dus dat eet ze genoeg. Ik heb wel eens geprobeerd haar minder brood te geven, met het idee dat ze dan 's avonds wel honger zou hebben, maar dat maakte geen verschil.
Ze is wel gek op macaroni en nasi/bami, dus met lekker veel groente erin krijgt ze dat ook binnen. En dit eten we dan ook minstens 2x per week.
Bij ons is het inderdaad ook wel zo dat ze moet blijven zitten tot iedereen klaar is met eten. En er word niet geknoeid met het eten.
Het toetje krijgt ze ook altijd, hier is ze dol op.
Ik ga ervan uit dat het een periode is, ze verhongeren echt niet zo maar, en zolang ze verder goed eten en niet teveel snoepen komt het best goed.

groetjes
Melanie
 
hallo,

als ouder is het vresselijk als je kind niet wilt eten je bent bang dat het uit hongert en je bent alleen maar bezig met trukjes en dingtjes om je kind maar te laten eten en dan maar iets meer snoep of koek tussen door.

tip: geef je kind vaste tijden om te eten bv om 1200 uur broodje eet hij/zij dat niet prima dan niet maar geef dan niet iets lekkers tussen door ( doe dat wel als een kind wel goed heeft gegeten). en dan om 1800 warme maaltijd eet hij/zij dat ook niet prima dan niet. meestal eten ze dan wel want dan hebben ze toch echt wel trek en beloon je kind ook als het eet. ga geen strijd aan die win je toch niet wees duidelijk en consuquent.
en als het nog niks heeft gegeten zal het `snachts komen om dan wel te eten logies maar daar moet je dan niet aan toegeven. dan zou je toch alleen vocht aan moeten bieden en zeggen dan moet je wel eten dan heb je ook geen honger.
kind is niet achterlijk en weet gauw genoeg dat ze dan wel moet eten. maar als je dan tussen door gaat geven dan denkt ze ook ik krijg toch straks een koekje daar kan ik wel op wachten.
en je kind gaat van 1 dagje niet eten echt niet dood.
het hoeft niet zo te zijn dat helpt maar probeer het eens.
en misschien denken sommige van jullie nu wel dat doe je toch niet dat kan en dat mag maar een kind wil gewoon regelmaat.
en soms zijn het periodes van slecht eten en na een tijdje gaat het weer goed.

groetjes moni
 
Moni,

Als je de berichten hieronder goed leest dan zie je wel dat de meeste moeders de strijd rondom eten niet aan gaan. Ook kun je lezen dat er niemand is die denkt dat zijn kind verhongert als het 1 of zelfs 2 dagen niet eten.

Dit betekent echter niet dat je liefst wel zou willen dat je kind ook gewoon de warme prak mee-eet. Want hoewel we ook wel weten dat ze voldoende vitaminen uit fruit kunnen halen en voldoende koolhydraten uit banaan en brood, zou het toch wel fijn en gezellig zijn om een kind te hebben dat ook gewoon groente eet.

Er is een groot verschil tussen ergens een probleem van maken en je op de achtergrond soms een beetje zorgen maken. Als het om dat laatste gaat is het soms fijn om dat even te spuien en dat doen we hier!

Dan is het fijn te weten dat je niet de enige bent!

Chaza
 
Terug
Bovenaan